Gå til innhold
Arkivverket

[#71068] HO; oppslag Vaksdal bygdebok, band 3 - Gards- og ættesoge - Stamnes Sokn


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Grethe,Det er trolig korrekt. Jeg hadde funnet Anders' 1. ekteskap, men fikk ikke morens navn til å stemme.Da ser det ut for at Inga var fra Lavik i Eksingedalen.Da gjelder det Anders og Ingas foreldre.Tusen takk.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dødsfallet til Andes Jonsen Møxter [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=gr12501838&gardpostnr=172&personpostnr=172&merk=172#ovre>LenkeDødsfallet til kårenke Inga Olsdatter Møxter LenkeKan dette være dåpen til Anders Jonsen Møxter 1.4.1770? - Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 9 (1767-1781), Kronologisk liste 1770, side 76-77. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldrene var Jon Møxter og Anne. Finner dette giftermålet i Haus i 1760 LenkeForeldrene var vilkårsfolk i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk.Ser ut til å være korrekt. Leiro er nabogård til Myster i Eksingedalen (Vaksdal kommune).Da gjelder det om man kan klare å finne John og Annes herkomst, trolig på Myster og Leiro, samt Ingas foreldre, trolig fra Lavik i Eksingedalen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Inga Olsdatter var 59 år da hun døde i 1842, f.ca. 1783. Jeg finner to søstre som heter Inga Olsdatter på Ladvig i 1801, den ene er 20 år, og den andre er 16 år, f. ca. 1785. Dette kan i så tilfelle være to søstre oppkalt etter hver sin bestemor LenkeBroren Lars Olsen er husbond på gården, og foreldrene bor i samme husstand: Ole Olsen og Inga Nilsdatter, hhv. 70 år og 56 år.Kanskje et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, men det er vel ikke sikkert at Inga Nilsdatter er moren. Får se om dåpen finnes, altså fra 1781 til 1785. Hvem av de to det er finner vi kanskje ved å lete etter den andre Inga Olsdatter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg klarer imidlertid ikke å finne dåpen til de to Inga Olsdatter f mellom 1781 og 1785. Dermed vet jeg ikke hvem som var Ole Olsen Laviks far. Ole Olsen skal være f ca, eller tidligst, 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Inga Jacobsdatter Leiros dåp i 1714, og da er det Leiro i Eksingedalen, ikke nede på Stamnes. Den ser heller ikkke ut for å eksistere i 1701. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det som jeg har funnet, så langt. I og med at sognene i Indre Osterfjord har vært under endring flere ganger, har jeg tatt dagens kommune etter gårdsnavn.

bilete7301.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.