Gå til innhold
Arkivverket

[#71069] S&F; oppslag Gulen eller Brekke bygdebok; Indre Takle, Engesæter, Wergeland


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg trenger foreldre og besteforeldre til disse fire: Guttorm Aslaksen Indre Takle, Gulen, 1779 - 1846 Indre Takle, GulengmKristi Simonsdtr Mølmesdal, Høyanger, 1780 - 1854 Indre Takle, Gulenog Claus Olsen Engesæter, Gulen, 1786 - 1833 Engesæter, GulengmAnne Halvardsdtr Wergeland, Gulen, 1789 - 1868 Engesæter, Gulen På forhånd takk!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

1. Guttorm Aslaksen Indre Takle2. Aslak Guttormsen Indre Takle ca 17463. Ingeborg Monsdtr Raae ca 17524. Guttorm Lassesson Opedal Indre 1698-17775. Olaug Henriksdtr Opedal Indre 1714-18116. Mons Olsson Raae7. Gjertrud Olsdtr---1. Klaus Olsson Engesæter2. Ola Olsson Engesæther ca 17523. Ingeborg Iversdtr Enges0→ther ca 1755Gift 30/12-1785: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 14 (1779-1788), Ekteviede 1786, side 58-59. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11445&idx_id=11445&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ft 1801: LenkeKlaus og Annas ekteskap 1/1-1815: Permanent sidelenke: Lenke1. Anne Halvarsdtr2. Halvard Olsson Wergeland 1746-1835Skifte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Kjellaug, da er det vel snart bare jeg selv som ikke er i slekt med Joni Mitchell. Denne Kari Simonsdtr Mølmesdal, har du noe om henne? Mølmesdal er vel gamle Lavik, tenker jeg. Hvilken bygdebok står det i, mon tro?Arnfrid, som snart reiser på ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da mangler jeg vedr disse to:Ole Olsen Engesæter ca 1752 - død ? EngesætergmIngeborg Ivarsdtr f sted? ca 1755 - død ? Engesæter- samt derees foreldreså mangler jeg fødselssted og f år, samt dødsår for disse to, som var foreldrene til Ingeborg Monsdtr Raa f ca 1752 - død når? Indre Takle, Gulen:Mons Olsen RaaGjertrud OlsdtrMangler også dødsår på Ingeborgs mann Aslak Guttormsen Indre Takle ca 1746 - død når? Indre Takle, Gulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

EZkteskapet til Guttomr Aslaksen og Kristi Simonsdtr i november 1807: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Klokkerbok nr. A 2 (1791-1814), Ekteviede 1808, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6862&idx_id=6862&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er i Christi Simonsdtr Mølmesdal i 1801: LenkeMora er da Brita Monsdtr f ca 1743.Da var nok faren Simon Paulsson AlvernFinner Simon Alvern og Brithe Raa copulert 2/7-1766: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1766, side 121. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her gifter Mons Olsen Raae og Jertrud Olsdtr Tynning seg 15/7-1741 i Gulen: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Bø, Brekke, Lavik i Gulen, Ministerialbok nr. A 10 (1736-1746), Kronologisk liste 1741, side 22. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11441&idx_id=11441&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da er det mulig at foreldra til Jertrud/Gjertrud Olsdtr Tynning er Ole Jonsson Tynning ca 1676-1733 og Maritha Olsdtr Brosvik ca 1674-1748.Sønn hans Lasse Olsson (mulig bror til Jetrud) får og en datter Gjertrud. Ole Jonsson Tynning er fetter til en av mine tipper. Men dette må jo sjekkes nærmere.Har du en lenke til tråden om Joni Mitchell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, det er nok Rå/Raae i Eivindvik: LenkeFjellsende er i Lindås, her er om Halvor Tollaksen Reikerås / Fjellsende far til Brita d.e.: Han var og bonde og smed. Han ble kalt 'Tubal Kain''Der var 3 søstre med navnet Brita. Muligens de var redde for at ikke alle skulle vokse opp, og Ola som eide gården Werkland, siden Wergeland i Gulen, giftet seg med den mellomste Brita Hallvardsdatter Fjellsende da han ble enkemann. Ola var tipppoldefar til vår kjære dikter Henrik Wergeland. Olas sønn Lasse , giftet seg med den Yngste Brita Hallvardsdatter Fjellsende, som ble oldemor til Henrik Wergeland.'Skifte 31 okt. 1746 etter Halvor Tollaksen Fjellsende, den umyndige datteren hans Brita Halvorsdatter arvet, hun hadde Anders Strømme til formynder. Myndige arvinger (inkl. gifte døtre) er ikke nevnt i skiftedes.Tallak 1697- Anna 1700-1771 Brita 1708-. Lars 1705-1760, Michel 1710 Brite 1712.Reikerås 1690-tallet-ca. 1706 og ca. 1707-1746 på Fjellsende i Lindås.Arvid Skogseth, Bergen, 13.3.2008 09:59 (18) 'Halvor Tollakson Reikerås, seinere Fjellsenda, var ikke lensmann i Lindås! Dette har bl.a. Nils Hjelmtveit ført bevis for i en artikkel i Frå Fjon til Fusa (tror jeg). De digitaliserte tingbøkene for perioden da Halvor levde nevner han ikke som lensmann i det hele tatt, derimot var Mikkel Nilson Ones og seinere sønnen Mikkel Mikkelson Berås lensmenn da. I 1748 ble Halvors sønn Lars Halvorson Fjellsenda lensmann i Lindås, en stilling som fulgte slekta til 1835. Lars kan være oppkalt etter faren til sin mormor Brita Larsdtr.'Han var oldefar til Nikolai Wergeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg skjønte at det var slekt av Henrik Wegeland. Har jo Lasse og Brita i databasen min allerede. Så her blir det jo mange relasjoner etterhvert..Med andre ord var Jonis oldefar Gjert Andersen Indre Takle og Henrik Wergeland firmenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da er Gjert Andersen firmenning til min farfar en gang, 5-menning til min farfar 3 ganger og 6-menning til min oldefar en gang.Må sjekke dette mer siden for nå våknet småtten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kjellaug: Bare et 'quick look' paa denne debatten. Jeg har Brithe Clausdtr. Indre Takle som søster til min forfader Claus. Brithe f. 1726 d. 1752 23 aar, dtr. av Claus Hermansen og Kari Johannesdtr. Indre Takle i Brekke. Claus og Kari g. juli 1706. De hadde ogsaa Brithe f. 1732, men hun d. 1742 10 aar gl. Kan ikke vaere sikker at 10 aar ved død er riktig, men det er hva jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kristi Simonsdatter Mølmesdals dåp i 1780. Døpt i Lavik krk. Far Simon Paulsen Mølmesdal. Da spørs det hvem hans forldre var og når Simon ble født og når han døde.Mangler også fortsatt Ole Olsen Engesets herkomst, f ca 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

15) Visste ikke at de fikk to døtre som het Brithe / BritaClaus Hermundsen Takle Indre 1668-1749 (sønn til Hermund Henriksson Takle Indre og Brithe Clausdtr Breche) og Kari Johannesdtr Asheim ca 1685-1767 er mine 4. tipper to ganger da jeg stammer fra både deres sønn Hans Clausen og deres datter Marie Clausdtr.Dette har jeg fra Brekke herred gard, tun og ætt III, s. 766Men det er ikke alt som er kommet med i bygdebøkene selvsagt!Er det Claus første eller andre kone du stammer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Heisann!(Nr.4)I Brekke herred bygdebok b.3 under Engesäter/gnr.55:Ola Ols.Haugland (1756-4/7-1838, foreldre Ola Anderss. og Magdali Andersdtr. f.i Instefjord,g. 1781 m. Barbro Lassedtr.Haugland(1752-1785)ingen barn.Ola O. gift 2 gang 1785 m. Ingeborg Ivardtr.Engesäter(1758-5/4-1846)foreldre Ivar Gullaks. og Marie Klausdtr.Engesäter.4 barn : Klaus f.1786,Ivar f.1789,Barbro f.1793 og Magdali f.1799.Finnes mer info om det önskes.Mvh,Svehn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det som vi har funnet, så langt. I og med at sognene i har vært under endring flere ganger, har jeg tatt dagens kommune etter gårdsnavn.

bilete7302.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja takk, Svehn,Hvor og når er disse født?Ole Andersen og Magdeli Andersdtr, og hvor (trolig på Haugland i Gulen) og når døde de?Har du flere data om de øvrige i skjemaet?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Under Instefjord/Brekke h.bygdebok b.2:Anders Johanness.Assem(1683-1734)foreldre Johannes Nilss. og Marie Andersdtr.Assem,g.1708 m.Ingeborg Olsdtr.,6 barn,av de Magdeli A.(1721-1774).Info på Ole A.kommer.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Magdeli Andersdatter var mao født på Asheim, Gulen, i 1721, og døde på Haugland, Gulen, i 1774?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

I bökene/Brekke står det att Magdeli f.i Instefjord og d.i Haugland.Ole A. er det verre med,står bare att han var bst. Y.Brekke når han giftet sig. Jeg skal lete videre.Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.