Gå til innhold
Arkivverket

[#71075] Aksel Hagbart Martinen død på Karljohansvern, Horten


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Aksel Hagbart Martinsen, f. 2. oktober 1895 i Ullensaker, vokste opp i Eidsvold. Han kom inn på Karljohansvern i Horten, men døde der - historien forteller at han døde i spanskesyken som herjet fra ca. 1917 - 1920. Jeg har lett i kirkebøkene for Horten uten å finne ham, noen som kan hjelpe?

bilete7299.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig du kan finne hans dødsfall i kirkebok for Borre. Under døde i 1918 fant jeg i alle fall min onkel, Hans Reidar Jørgensen død også i Spanskesyken. ( lungebetennelse ) er ofte skrevet som dødsårsak dette året.Se denne siden: LenkeMin onkel bodde den gang i Bakkegaden nr. 8 , Horten.Jeg har ikke lett gjennom hele denne kirkeboken, men jeg ser at flere har vært ansatt på Karljohansvern.Fortsatt er gravsten med min onkels navn bevart på kirkegården i Horten. En del graver er slettet fra denne tiden, og han kan også muligens være gravlagt på sitt hjemsted?Min onkel døde i Olso, men ble gravlagt på sitt hjemsted, familiegravstedet i Horten.Lykke til med søkingen.Mulig det går an å finne en dødsannonse i lokalavisen. ( Jeg har bevart dødsan. til min onkel)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager feil opplysning om kirkebok. Den boken jeg fant min onkels død i var : Klokkerbok nr. 8 1916-1926 Horten, og ikke kirkebok for Borre. Det kan nok lønnes seg å lete i kirkebøker for Borre også.I 1917-1919 er det svært mange hvor dødsårsaken er nevnt som lungebetennelse ( sikket spanskesyken)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det burde han være. Men jeg lurer litt på om dette er den du etterlyser i Ullensker i 1900? LenkeDet er nemlig to gutter med samme navn på Borgen og på Fladebysæter i 1900-tellingen.Ser at den jeg la lenke til har en far fra Eidsvold.Også på Eidsvold i 1900-tellingen finner jeg en med samme navn, men han har et mellomnavn Vilhelm ( under gård Sørli)Kan hende det går an å finne den rette , om du kan bekrefte hvilken av disse tre karene som er den rette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker for mulighetene du skisserer. Skal forsøke. Nå har jeg sett gjennom døde for Horten, Borre og Stokke i perioden 1915 - 1923. Ingen resultater. Hadde Karljohansvern egne kirkebøker, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om han var i militæret i Horten da han døde ville jeg ha lett etter dødsfallet på hjemstedet, Eidsvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Vanligvis skulle han finnes i kirkeboka for Horten (eventuelt Borre). I nevnte periode var det forferdelige tilstander på innkvarteringsskipene på KJV, og MANGE av mannskapene døde. Fordi han ikke var fra Horten,tror jeg ikke at det står noen dødsannonse for ham i Gjengangeren. Mulig at det finnes arkiv fra den militære sykestua? Han kan (10) ha blitt gravlagt på hjemstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Kan hende han vart sjuk og døydde medan han var til orlogs på eit av marinefartøya, og då kan han jo vere begraven ein eller annan stad i Noreg.Sitat frå 'Sjømilitære Samfunds Marinekalender 1814-1934':'Fra 2/8 1914 til 15/11 1918 var alt marinens fartøismateriell utrustet og fordelt til nøitralitetsvernstjeneste langs kysten, supplert med et større antall leiede private fartøier til bruk som bevoktningsfartøier, i gjennemsnitt under hele nøitralitetsvernet ca. 40 stk., hvorav 10 til kystfestningene. Det under nøitralitetsvernet tjenstgjørende personell var i gjennemsnitt:ca. 300 faste og vernepliktige officerer, ca. 665 faste, nasjonale og vernepliktige underofficerer, ca. 475 faste og nasjonale menige, ca. 3000 utskrevne mannskaper, ca. 100 kystsignalmenn, ca. 10 marineloser. Tilsammen ca. 4550 mann.1918 15/11 til 1919 1/4: [utrustede fartøier]P/S 'H. Haarfagre', P/S 'Tordenskjold', K/B 'Frithjof', K/B 'Viking', K/F 'Heimdal', Transp. sk. 'Farm', 9 torpedobåter 1. kl., 12 torpedobåter 2. kl., 7 kanonb. mineutl., M/U 'Frøya', 4 undervannsbåter, 10 bevoktningsfartøier:Nøitralitetsvernet under avvikling fordelt i 6 avdelinger til bevoktningstjeneste, minesøkning m.v.Fartøisutrustningen blev forminsket efterhvert. Samtlige avdelinger blev først endelig opløst 15/7 1919, mens en del av fartøiene forblev utrustet til minesøkertjeneste helt til mai måned 1920.'Tordenskjold og Frithjof var sommaren og hausten 1919 på utanlandstokt til Gøteborg og København, Heimdal oppsynsteneste i Finnmark og Farm var på ekspedisjon til Spitsbergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker for innlegg. Nå har jeg sjekket dødsfall i Horten, Borre og Eidsvold uten resultat. Arkiv fra den militære sykestua - hvor kan jeg henvende meg i den forbindelse? Gunnar, mener du at han kan ha vært på en av disse båtene du nevner, og at han var ute ogselite og derfor kunne være begravet andre steder i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ja, i teorien kan han det. Det er i alle fall lite truleg at han var fast stasjonert på Karljohansvern heile tenestetida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad. arkivet til sjukestua, spør Marinemuseet på Horten. Om ikkje arkivet er der, veit dei kanskje kor det fins. Også det militære rullebladet hans fins i eit eller anna arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bente Borgen

Etter flere undersøkelse i familien kommer det fram at Aksel var stasjonert i Sjøforsvarets Luftvaaben i Horten. Kan dette hjelpe meg til å komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.