Gå til innhold
Arkivverket

[#71079] Kerstine Amalie Nilsdatter, f. 13.04.1854 'i Aremark' eller Øymark?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Magne!(25)Det er riktig som du skriver at i mitt eksempel 4 står H (hustru) Amalie Nilsd. Det var jeg som har stokket kortene litt feil. Beklager!Jeg kom i dag til å lese gjennom på nytt en artikkel av Hilda Kilebu. En meget interessant artikkel 'Fra gamledager iKilebukroken' Kilde: Rakkestad Historielags Årsskrift Budstikken 4- årgang, nr. 2 1995, side 26-29. Her forteller Hilda at hennes mor Alma Sofie Hansen, f. 1877 hadde to søsken.Den ene av disse finner jeg med navnet Oskar Julius, f. 23/5-1875 på Berger i Aremark. Døpt 6/6-1875 av foreldre: Gbr. Hans OlsenBerg. f. 30/6-1846 og h. Karoline Amalie Nilsd, f. 16/4-1854. Legg merke til at morens fødselsdato her også er oppgitt til 16/4. Her har nok presten bare kopiert opplysningen ved vielsen samme år hvor han også bruker samme fødselsdato. Aremark MINI III 4 1866-77, s. 149, nr. 48.Oskar Julius finner vi konfirmert i Degernes13/10-1889 han bodde da på Kilebuslora. Foreldre Hans Olsen Berger og Karoline A. Nilsd.Det foreligger ingen bygdebok for Øymark. Men det er nylig utgitt to bind Gårds- og slektshistorie for Øymark. Men gården Eng blir omtalt i de neste bind som er under utarbeidelse.Jeg har de nevnte to bind av Gårds- og slektshistorien og kan gjøre oppslag.Tilbake til hva som må undersøkes videre er kirkebøkene for Aremark og Øymark. For noen perioder har disse felles kirkebok. Husk Øymark var sogn under Aremark.Amalie er ikke i mine slekter. Derimot har jeg mye om Kilebuslekter i min database. En av mine aner: Ingjeld Andersdatter Kilebuca. 1685, død før 1721 nedstammer fra den første Anders Tostensen f. ca. 1600. Hun ble gift med Ingebret Hansen Mellemdalen Ø og Murtnes ca. 1682-1763.Det hadde vært fint om du ved leilighet hadde anledning til å sjekke med Arkivverket om det finnes noen rubrikk over innflyttede til Degernes i perioden 1878-99 i den originale kirkeboken.I slektsforsningen kan man noen gangerf støte på utfordringer. Spesielt når det opereres med forskjellige dato ved innførsel av kirkelige handlinger i kirkebøker. Men det gjelder å holde ut. Ikke gi opp!Karoline Amalie Nilsdatters bror, Martin Andreas Nilsen, født, 13/2-1849 på Nesødegården, Aremark, dpt. 24/6-1849 kom til Kilebu, Degernes hvor han var bosatt ved Folketellingen Rakkestad 1900. Arenark MINI III2 1834-49 døpte 1849 s. 77, 37.Med vennlig hilsenHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei igjen, Henry. Jeg har også denne artikkelen. Hilda er en nær ane.Opplysningen om de 'tre barna' hadde jeg ikke koblet sammen med denne letingen.Jeg har for noen dager siden lett gjennom fødte i Aremark før 1877, men så ikke Oskar Julius. Nå har jeg imidlertid funnet ham.Jeg ser av opplysninger jeg har i en bok om gården Svendsby av Martha Østensvig at Oskar Julius døde i 1900.Hvis du vil ha en pdf-kopi av 'Gården Svendsby i Aremark 1604-2002', send meg en mail på magnegod@hotmail.comOpplysningene ved Oskar Julius' dåp avslutter debatten om Amalies fulle navn. Det er helt riktig som du sier, at hun het Karoline Amalie. Jeg skal ved leilighet sjekke ut innflyttingen du refererer til. Takk for all god hjelp i denne saken!MvhMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.