Gå til innhold
Arkivverket

[#71083] Anna Rochling


Gjest eva marie kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest eva marie kristiansen

Er det noen som vet noe om Anna Rochling død ca 1784 gift ca 1750 med hesteskjærer Svend Svendsen født ca 1720 de var omreisende og bodde deler av året i Hafslo.De fikk flere barn deriblandt Sara Svendsdatter som jeg er etterkommer av. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner denne gutten som fikk navnet Daniel da han ble døpt i Gulen i april 1743 med foreldre Svend Svendsen og Anna Rochling/Bachling(?) - kan dette være dine folk? Se øverst til høyre, Sogn og Fjordane fylke, Gulen i Gulen, Ministerialbok nr. A 11 (1736-1749), Kronologisk liste 1743, side 40. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11442&idx_id=11442&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva marie kristiansen

Jeg takker så meget det ser ut til å være samme folket det er greit å få en sikker dåp ,jeg har ham oppført som født ca 1755 .Han døde 29 juli 1832 Båsen under Hellebø i Lavik Hesteskjærer.Du vet ikke noe om foreldrene Svend Svendsen og Anna Rochling. Hennes etter navn er vel mer skjeldent har ikke vært borte i det tidligere. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg vet jo ikke sikkert om dette er samme folket, jeg kom over denne dåpen da jeg tok et foreldresøk i Family Search og sjekket opplysningene kirkeboka.Ellers finner jeg denne slektssiden, hvor det også søkes informasjon om Svend og Anna [url="http://www.borgos.nndata.no/Svsv.htm>http://www.borgos.nndata.no/Svsv.htm. Her er selve hovedsiden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette Daniel Svendsen i 1801? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f1801&gardpostnr=40920&personpostnr=590620&merk=590620#ovre>LenkeHvis dette er samme Daniel, var han født ca. 1747 – oppgitt alder i 1801 var 54 år. Ellers ser jeg at etternavnet Rochling finnes i Ytre Holmedal i 1801. Ved dødsfallet i 1832 er den oppgitte alderen 89 år, f. 1743 og det stemmer med årstallet for dåpen jeg fant – jf. nr. 29 i Sogn og Fjordane fylke, Lavik, Ministerialbok nr. A 2II (1821-1842), Døde og begravede 1832, side 452. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva marie kristiansen

Sara var født ca 1752 uviss hvor og hun levde fremdeles i 1813 da hun var fadder til barnebarnet Jens Pedersen.Hvor hun døde og hvortid har jeg ikke funnet ut heller ikke den rette dåp,det kan som sagt ha vært hvor som helst. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En belgisk (?) (via Latvia ?) offisersfamilie bar navnet de Rochlenge / (von) Rockling / (von) Rochlingen, og bosatt seg i Østfold og i Sunnfjord, se: Lenke. Navnet ligner, men ikke 'klassen' !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På den slektssiden jeg fant, står det at Sara Svendsdatter var mor til Maren Johannesdatter: I 1777 ble det døpt ei uekte jente som fikk navnet Maria. Foreldrene var Johannes Halvardsen og Sara Sveinsdatter - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=sogndaap&gardpostnr=122452&merk=122452#ovre>LenkeTror jeg har klart å finne dåpen her – se venstre kolonne på venstre side, nesten helt nederst - Sogn og Fjordane fylke, Norum, Kaupanger i Sogndal, Ministerialbok nr. A 4 (1747-1782), Kronologisk liste 1777, uten sidenr. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeMener å se at to av fadderne var Daniel Svendsen og Gunele Svendsdatter Flathammer, som var samme gården som barnets mor, Sara Svendsdatter, er oppført med.Ble Sara Svendsdatter forlovet og gift i Luster i 1783 med Jens Christensen – se rett under april 1783 - Sogn og Fjordane fylke, Luster, Ministerialbok nr. A 1 (1731-1803), Ekteviede 1783-1784, side 173. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er vel Jens Christensen og Sara (kalt Jensdatter) på Sandviken i Luster i 1801. Det er antakelig datteren til Sara, Mari Johannesdatter, som er gift med Peder Olsen. Maris alder er 25 år, f. 1776, og det kan stemme med dåpen til den Maria jeg fant ovenfor i 1777 LenkeSaras alder er oppgitt til 52 år i 1801, f.ca. 1749. For ordens skyld, her er dåpen til barnebarnet Jens, sønn av Peder Olsen og Mari Johannesdatter, døpt 12.9.1813 i Hafslo - Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 3 (1807-1821), Kronologisk liste 1814, side 18. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke I 1801 finner jeg 82 år gamle (alder utydelig står det i merknad) Svend Svendsen hestskjærer på Schieldum i Dale sogn i Luster prestegjeld. Han var gift for 2. gang med 47 år gamle Ragnhild Pedersdatter og barna som er oppført er: Anna, 16 år; Gunhild, 14 år og Elias 11 år LenkeDet ser ut som enkemannen Svend Svendsen og Ragnhild Pedersdatter ble trolovet i Luster i desember 1783 og gift 27.1.1784 - Sogn og Fjordane fylke, Luster, Ministerialbok nr. A 1 (1731-1803), Ekteviede 1783-1784, side 173. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDatteren Anne finner jeg blant døpte i kirkeboka for Lærdal, se helt nederst til venstre - Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 3 (1783-1804), Fødte og døpte 1784, side 10. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva marie kristiansen

Jeg takker så mye for hjelpen,jeg har det meste fremover men det er Saras død og Johannes Halvardsen,Saueneset jeg stopper opp.Og selvfølgelig videre bakover.Det er ikke så lett med de reisende. mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.