Gå til innhold
Arkivverket

[#71084] Evenes i Ofoten


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Hei.Når blir det skannet og lagt ut konfirmerte, ekteviede og døde for Evenes i Ofoten i tidsrommet 1907-1929?Mvh Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei GuttormDet er vanskelig å gi noe eksakt svar på spørsmålet ditt. Det første som må være i boks er om den etterspurte kirkeboka er avlevert til Statsarkivet i Trondheim eller om den fortsatt ligger på menighetskontoret - har du undersøkt det? Det handler også noe om siste innførsel i boka. Ministerialbøkene skal i teorien leveres inn 80 år etter siste innførsel og klokkerbøker kan leveres inn etter 60 år. Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Otto Jørgensen

Jeg synes her at Arkivverket skal ta kontakt med alle kirkeverger, prestekjontor med mere å forhøre seg om og få registrert hva som ligger lokalt av slike kilder.Da ville en ha en oversikt og denne kan legges offentlig. Så slipper man til stadighet de samme spørsmål, med de samme ulne svar.En slik oversikt er ikke budet til noen offentlighetsgrense, da det bare er en oversikt over at bøkene finner her eller der og er utskrevet og vil bli innsendt til videre behandling når tiden er moden.Mer vanskelig skulle det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ingebrigt Norbakken

Hei. Ser at det søkes etter informasjon fra kirkebøker fra Evenes. Her er litt info fra menighetskontoret: Høsten 2007 ble det avlevert et stort parti kirkebøker fra Evenes og Tjeldsund menigheter. Pr.oktober 2009 ser jeg at ingen av disse ennå er skannet og tilgjengelig på nettsidene til Arkivverket. Når det gjelder det konkrete spørsmål fra Guttorm Flygel, datert 15.7.2009, kan jeg informere om at de kirkebøker som omfatter både konfirmerte, ekteviede og døde i tidsrommet 1907-1929 ble avlevert høsten 2007. Per idag har vi ingen bøker oppbevart her som går lengre tilbake enn ca. 1930. Det stemmer også at noe materiale er gått tapt i brann, men jeg mener at dette i all hovedsak gjelder Tjeldsund sogn. Så vidt meg bekjent gikk ingenting tapt i prestegårdsbrannen i 1920. Materiale fra Evenes skal derfor ligge hos Arkivverket.Mvh Ingebrigt Norbakken, sokneprest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Fra en oversikt over nye avleveringer jeg har står følgende:Evenes (Ofoten): A12-A22, Tjeldsund: A04-A06, C06-C08Dette skulle bety at bøkene for Evenes er komplett (utfra det som allerede er skannet), mens Tjeldsund mangler A03 og C05. De to bøkene dekker ikke samme tidsrom tror jeg, slik at ingenting er helt borte.Hilsen Per-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er etter hvert en del kirkebøker som har kommet inn til statsarkivene etter at mikrofilmingen ble avsluttet på begynnelsen av 2000-tallet. Kirkebøker som ikke er mikrofilmet, må skannes direkte. Enn så lenge har Arkivverket begrenset kapasitet til dette, slik at vi må prioritere nøye. Vi ønsker å digitalisere ny-avleverte kirkebøker, men det er for tidlig å si noe om når dette kan bli gjort i stor stil - vi har rukket å digitalisere en del ny-avleverte kirkebøker for distriktene til statsarkivene i Oslo, på Kongsberg og på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.