Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Asbj. Arnestad

[#71088] Den kanoniske beregningsmåte for slektskap

Recommended Posts

Guest Asbj. Arnestad

I det danske Wikipedia er det en artikkel om Slægtsforskning http://da.wikipedia.org/wiki/Slægtsforskning står det en bemerkning om at i den romerskkatolske kirke var ekteskap forbudt indtil 7. led i henhold til den kanoniske beregningsmåde. Det er så en referanse til side 36 i Albert Fabritius og Harald Hatt: Håndbog i slægtsforskning; 3. udgave; J.H.Schultz Forlag, København 1982; ISBN 87-569-0112-7.Kan noen fortelle meg hva 7. led i henhold til den kanoniske beregningsmåde betyr?Mvh. Asbjørn

Guest Kristian Hunskaar

Jeg *tror* det er slik at en teller ledd tilbake til felles ane, og deretter ledd framover. 7. ledd blir da tremenninger, eksempelvis:Brud og brudgom har felles oldeforeldre; bruden er 1. ledd, brudens far/mor 2. ledd, brudens bestefar/bestemor 3. ledd, felles oldeforeldre 4. ledd, brudgommens bestefar/bestemor 5. ledd, brudgommens far/mor 6. ledd, brudgommen 7. ledd.

Guest Asbj. Arnestad

Tusen takk!Mvh. Asbjørn

Guest Alvin Andreassen

Jeg må få henge meg på denne tråden med et spørsmål. Har jeg rett når jeg oppfatter 'næstsødskenbarn', som vi finner sist på 1700-tallet, som det vi i dag kaller tremenninger?

Guest Kristian Hunskaar

Ja, men det hendte at det ble brukt upresist.

Guest Per Nermo

Og 'cousins, once removed' er tremenninger, right, eller betyr det en generasjon 'skjevt' (mer/mindre) i den ene grenen ?

Guest Magne Polden

'Once removed' betyr nok ein generasjon skeivt, 'twice removed' er to generasjoner skeivt. Magne

Guest Magne Polden

'Once removed' betyr nok ein generasjon skeivt, 'twice removed' er to generasjoner skeivt. Magne

Guest Ivar S. Ertesvåg

kristian (2) .. nei, det er ledd frå felles ane. Tremenningar er slekt i 3. ledd. Sjumenningar er slekt i 7.ledd og kunnne gifte seg etter 'kanonisk' reknemåte. Det var det høgste talet som talde, så ein kunne gifte seg med 6.menning til ein av foreldra.

Guest Arnfinn Kjelland

Det er lett å bli forvirra her, fordi det Kristian refererer er prinsippet i romarretten, der ein telde både opp- og nedgåande ledd slik at syskjenbarn stod 4 ledd frå kvarandre: eg = 0 / foreldre = 1. ledd / besteforelder = 2. ledd / onkel-tante = 3. ledd og syskjenbarn = 4. ledd.Etter romarretten var det ekteskapsforbod til og med 4. ledd, syskjenbarn, medan det var lov å gifte seg med tremenningar.Kyrkjeleg eller kanonisk rett telde slik Ivar gjer greie for. Men løyvet til å gifte seg med 6-menning var iflg. Lars Ivar Hansen (2000) eit eige privileg for kyrkjeprovinsen da erkestolen vart oppretta i 1152, kjent som 'Hadiansløyvet'. I 1215 reduserte elles det 4. Laterankonsilet talet på forbodne ledd frå 7 til 4.Ref.: Lars Ivar Hansen 2000: Slektskap. I _Holmgang. om førmoderne samfunn. Festskrift til Kåre Lunden_ s. 105-132.

Guest Arnfinn Kjelland

Dvs. da erkestolen i Nidaros vart oppretta i 1152.

Guest Kristian Hunskaar

Ivar og Arnfinn: Nettopp, jeg var ikke sikker på at jeg husket rett. Takk skal dere ha.

Guest Asbj. Arnestad

Takk for oppklaringene!Mvh. Asbjørn

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.