Gå til innhold
Arkivverket

[#71088] Den kanoniske beregningsmåte for slektskap


Gjest Asbj. Arnestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbj. Arnestad

I det danske Wikipedia er det en artikkel om Slægtsforskning http://da.wikipedia.org/wiki/Slægtsforskning står det en bemerkning om at i den romerskkatolske kirke var ekteskap forbudt indtil 7. led i henhold til den kanoniske beregningsmåde. Det er så en referanse til side 36 i Albert Fabritius og Harald Hatt: Håndbog i slægtsforskning; 3. udgave; J.H.Schultz Forlag, København 1982; ISBN 87-569-0112-7.Kan noen fortelle meg hva 7. led i henhold til den kanoniske beregningsmåde betyr?Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg *tror* det er slik at en teller ledd tilbake til felles ane, og deretter ledd framover. 7. ledd blir da tremenninger, eksempelvis:Brud og brudgom har felles oldeforeldre; bruden er 1. ledd, brudens far/mor 2. ledd, brudens bestefar/bestemor 3. ledd, felles oldeforeldre 4. ledd, brudgommens bestefar/bestemor 5. ledd, brudgommens far/mor 6. ledd, brudgommen 7. ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg må få henge meg på denne tråden med et spørsmål. Har jeg rett når jeg oppfatter 'næstsødskenbarn', som vi finner sist på 1700-tallet, som det vi i dag kaller tremenninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Og 'cousins, once removed' er tremenninger, right, eller betyr det en generasjon 'skjevt' (mer/mindre) i den ene grenen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

kristian (2) .. nei, det er ledd frå felles ane. Tremenningar er slekt i 3. ledd. Sjumenningar er slekt i 7.ledd og kunnne gifte seg etter 'kanonisk' reknemåte. Det var det høgste talet som talde, så ein kunne gifte seg med 6.menning til ein av foreldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er lett å bli forvirra her, fordi det Kristian refererer er prinsippet i romarretten, der ein telde både opp- og nedgåande ledd slik at syskjenbarn stod 4 ledd frå kvarandre: eg = 0 / foreldre = 1. ledd / besteforelder = 2. ledd / onkel-tante = 3. ledd og syskjenbarn = 4. ledd.Etter romarretten var det ekteskapsforbod til og med 4. ledd, syskjenbarn, medan det var lov å gifte seg med tremenningar.Kyrkjeleg eller kanonisk rett telde slik Ivar gjer greie for. Men løyvet til å gifte seg med 6-menning var iflg. Lars Ivar Hansen (2000) eit eige privileg for kyrkjeprovinsen da erkestolen vart oppretta i 1152, kjent som 'Hadiansløyvet'. I 1215 reduserte elles det 4. Laterankonsilet talet på forbodne ledd frå 7 til 4.Ref.: Lars Ivar Hansen 2000: Slektskap. I _Holmgang. om førmoderne samfunn. Festskrift til Kåre Lunden_ s. 105-132.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.