Gå til innhold
Arkivverket

[#71089] Gudbrandsdalen 1801


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har en en person, som ifølge flere kilder rundt 1801, oppgis å være født i Gudbrandsdalen. Han skal være født på 1750 tallet. Er det noen som vet hvilke områder folk i dagligtale regnet som Gudbrandsdalen på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Heilt presist, i språkdrakt frå folketeljinga i 1801, prestegjelda Lessøe, Lomb, Waage, Froen, Ringeboe, Øyer, Gusdal og Faaberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk til begge to.Det var altså ikke særlig sannsynlig at prestegjeld utover disse kunne bli regnet som tilhørende Gudbrandsdalen.Personen jeg leter etter er matros Ingebrigt Jakobsen Øy som i 1801 oppgis å være 50 år og er bosatt i Trondheim. Han oppgies i to militære manntall å være fra Gudbrandsdalen. Ett i Trondheim og ett i Nordland. Og da spørs det jo hva disse som førte mantallene virkelig mente med Gudbrandsdalen.Jeg vet at han har en bror som heter Endre Jakobsen. I tillegg blir det oppgitt av enken i skiftet etter rotgyteren Tosten Olsen Øy i Trondheim at disse to brødrene er hans slektninger.Denne Tosten Olsen må høre til en tidligere generasjon enn brødrene. Han er født nærmere 1700. Jeg mener han også blir oppgitt å komme fra Gudbrandsdalen når han tar borgerskap i Trondheim som rotgyter.Endre Jakobsen kan være den Endre Jakobsen som bor som ugift husmann med jord og skredder på Nedre Stokke i Stjørdalen (Nord Trøndelag) 49år gammel.I og med navnet Øy går igjen kan det vel egentlig ikke være så mange muligheter da. Mest sannsynlig er de fra Vågå eller Fron. Kan bare ikke finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har en person som i 1670-79 bodde på 'Af Øe' - Øy i Vågå. Ner Øy er også brukt. Disse opplysningene har jeg funnet i: 'I gamle daagaa, bygdeminner fra Vaagaa' av Iver Kleiven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ja det er god mulighet for at de har fått Øy`navnet fra Vågå. Jeg tror det er ett par stk Endre Jakobsen, som er født der til rett tid, men jeg kan ikke finne noen Ingebrigt Jakobsen Øy. De bruker alltid formen Øy og ikke Øien, selv om slekten i senere generasjoner går over til å bruke navnet Øien. Tosten Olsen bruker jo også formen Øy.I Trøndelag mener jeg det vanligste er å bruke navneformen Øyen eller eventuelt Øien. Derfor må en gå utifra at disse personene, som kaller seg Øy har en forbindelse til en gård, som virkelig bruker navneformen Øy.Siden jeg ikke finner Ingebrigt Jakobsen tenkte jeg kanskje Gudbrandsdalen var ett videre begrep rundt 1801 enn hva som nevnes i innlegg 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.