Gå til innhold
Arkivverket

[#71094] Ekteskap Eidsfjord 1905-1906


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

Jeg er på leting etter ekteskapet mellom Kornelius Eilertsen og Oline Nilsdatter. Barna deres var døpt i Eidsfjord kirke - i 1904 var barnet uekte, i 1906 var barnet ekte, jeg har ikke funnet dem i kirkebok for Eidsfjord 1882-1911 som slutter i 1904/1905. All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Jeg har Kornelius Eilertsen f. Holmstad i 1846. Fikk uekte barn med Dorttea Nilsdtr fra Søberg i 1865. Men 'min' Kornelius er vel for gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

I arbeidet med bind 3 av gårds- og slektshistoria for Sortland, der Holmstad er med, var det ikke mulig å finne noen vigsel for Kornelius og Oline. De fikk fire barn sammen, Maren Gurine f. 1901, Karl Oskar f. 1903 (døde samme året), Eline Magnora f. 1904 og Oliva Konstanse f. 1906. alle født utafor ekteskap, ifølge kirkeboka.Da Oline døde i 1907, skreiv imidlertid presten 'bygselmands hustru' i kirkeboka, men det er uklart om han sikta til Kornelius eller til den første mannen til Oline, Fredrik Hanssen, som dro til Amerika i 1888 og forsvant der. Men Fredrik hadde aldri noen bygsel, så det ser faktisk ut som presten regna Kornelius og Oline som ektefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torhild Shirley

Johan, I følge kirkeboka Lenke var Olive konstanse ektefødt, så vidt jeg kan se. Men dessverre så hjelper ikke det på ekteskapet.... Takk for all hjelp likevel - fikk en del info som jeg ikke hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Du har rett når det gjelder siste barnet, jeg stolte for mye på hukommelsen. Det er forøvrig mulig at Kornelius og Oline blei gift hos sorenskriveren, og at presten glømte å føre vigselen i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.