Gå til innhold
Arkivverket

[#71097] Lars Arnesson Lund f.ca. 1792, i Hof i Solør 1820-åra


Gjest Per S. Nestande
 Del

Recommended Posts

Gjest Per S. Nestande

Lars Arnesson Lund giftar seg i Hof 20.12.1820 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-127>Lenke (par nr. 66 s. 402) med Karen Augusta Gundersdotter født på Keiserud i Åsnes.Karen var døypt 27.7.1799 i Åsnes som dotter til Gunder Knutsson (fødd på Sorknes i Grue) og Madsia Augustiniusdotter Dahl (født på Sjurderud i Våler).Paret døyper to barn i Hof i 1820-åra, og familien er da nemnt Nesmoen i Hof:1. Anne f.12.4.1823, Hof, døypt i Hof 27.4.1823 nr. 63: (Lenke)2. Andreas f.5.9.1827, Hof, døypt i Hof 5..9.1827 nr 193: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Ja, det finnst også i Våler, men eg har ikkje klart å finne han på nokon Lund-gard i 1801-teljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når du sier at du ikke har funnet Lars Arnesen i 1801-tellinga, - er det fordi denne 10-årige ”Lars Arnesen” fra Sorchnes/Køyen i Grue (med Lars Haagensen og Kari Larsdatter/Pedersdatter som foreldre) er utelukket ? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f18010423&gardpostnr=5&personpostnr=223&merk=223#ovre>Lenke )(Dåpens hans her i Grue. 10.juli 1791 nr.91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.De får også datteren Marte Maria i 1821.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 5 (1816-1822), Fødte og døpte 1821, side 164-165. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-84>Lenke.Samt et dødfødt barn i 1830.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 6 (1822-1841), Døde og begravede 1830, side 726-727. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

akk for informasjon og tips. Nei, det er ingen grunn til å utelukke Lars fødd i Grue - eg hadde rett og slett klart å oversjå han som mogleg kandidat og at eg hadde heller ikkje hadde lese kyrkjebøkene for Hof godt nok.Takk derfor også for tips om dottera Marte Maria - eg finn henner igjen i Lilleåsen i Grue i 1865 med mann og fire barn: LenkeEg finn også Karen død i Hof 9.10.1834 og Lars 17.10.1854 og Andreas konfirmert i Hof i 1842. Eg har ikkje funne Andreas i 1865-teljinga, eller gravlagd i Hof eller Grue mellom 1842 og 1865 (men eg kan sjølvsagt ha oversett han).Eg er derfor framleis interessert i informasjon om kva som skjedde med Andreas og Anne - eg finn heller ikkje henne i 1865 eller konfirmert eller gravlagt i Hof før den tid, men eg kan jo ha oversett henne også.Med helsing Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Takk for informasjon og tips. Nei, det er ingen grunn til å utelukke Lars fødd i Grue - eg hadde rett og slett klart å oversjå han som mogleg kandidat og at eg hadde heller ikkje hadde lese kyrkjebøkene for Hof godt nok.Takk derfor også for tips om dottera Marte Maria - eg finn henner igjen i Lilleåsen i Grue i 1865 med mann og fire barn: LenkeEg finn også Karen død i Hof 9.10.1834 og Lars 17.10.1854 og Andreas konfirmert i Hof i 1842. Eg har ikkje funne Andreas i 1865-teljinga, eller gravlagd i Hof eller Grue mellom 1842 og 1865 (men eg kan sjølvsagt ha oversett han).Eg er derfor framleis interessert i informasjon om kva som skjedde med Andreas og Anne - eg finn heller ikkje henne i 1865 eller konfirmert eller gravlagt i Hof før den tid, men eg kan jo ha oversett henne også.Med helsing Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel meget sannsynlig at den Lars Arnesen fra innlegg 4 må være identisk med den det søkes etter. Det er jo bare drøye 2 km. mellom Keiserud og Sorknes.Stedene ligger på vær sin side av Glomma ved det nåværende store tettstedet; FLISA.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Man kan ut fra indisier ha en hypotese om at Lars Arnesson er fra Grue. Men her må det innrømmes at hypotesene er svake. Et problem (for meg ihvertfall) er bruken av Lund. Lund som bosted blir på denne tida (i Hof i det minste) kun brukt i forbindelse med garden Lund i Våler. Men jeg kan ikke se noen forbindelse dit. Lars blir noen ganger nevnt på en slik måte at man uvilkårlig må oppfatte Lund brukt som et slektsnavn.I pantebøkene har jeg sett noen personer med slektsnavnet Lund som opererer i Solør med en eller annen handelsvirksomhet. Lars kan ha sammenheng med disse og være fra Kristiania eller et område nær Kristiania. Men også det blir en hypotese.I det minste bør han i Grue sjekkes, om han f. eks. kan elimineres. Tidlig død? Konfirmert eller gift i Grue? Hvis man ikke finner noe slikt, må det tas som et nytt indisium på at han kan være den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Takk for innspel og eg er samd med Arild om at det ikkje er endeleg avklart at Lars Arnesson Lund er identisk med Lars Arnesson frå Grue, men eg skal gå gjennom kyrkjeboka i Grue litt nærare.Eit moment som kan vere interessant er at Lars Lund er garvar. Var det vanleg å gå i lære for å bli garvar og ville det i så fall ha skjedd i ein by? I folketeljina i 1801 er det faktisk ein 'garversvend' i Halden som heiter Lars Lund [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f1801&gardpostnr=4120&personpostnr=49212&merk=49212#ovre>Lenke utan at eg skal påstå det er nokon samanheng her.Kona til Lars Arnesson var elles kusine med Kassi Kristoffersdotter Dahl som var gift med Per Larsson. Kassi og Per brukte på eit av Lund-bruka i Våler på byrjinga av 1800-talet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Her har du mest sannsynlig datteren Anne med mann Johannes og barn i FT1865 - bosatt på Køyen under Sorknæs nordre gnr. 7b, 12b i Grue. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60423&gardpostnr=81&personpostnr=362&merk=362#ovre>LenkeDette er på det samme stedet som Lars Arnesen er født i 1791. Da virker det vel ganske plausibelt at denne Lars er korrekt eller ..?Har ikke klart å finne når Anne og Johannes giftet seg - har lett Grue, Hof og Vinger (Åsnes finnes ikke) 1850-55.Her er dåpen til Anne og Johannes' barn Lars nr. 82 nest øverst i 1853 - hvor du ser at en av fadderene er Andreas Larsen - nå bosatt på Sorknæs i Grue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Lars Arnesson fra Grue gifter seg 1817: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 6 (1814-1830), Ekteviede 1817, side 200. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Da kan vi nok uteslutte Lars Arnesen fra Sorknæs da han (som Arild angir) gifter seg med Karen Pedersdatter i 1817. De får 2 barn Arne f. 1818 og Karen f. 1819. Kona Karen og sønnen Arne omkommer forøvrig slik jeg oppfatter det under den store kirkebrannen i Grue 26. mai 1822.Men fortsatt kan det være korrekt at det er Lars Arnesen Lund's datter Anne som er bosatt med mannen Johannes på Køyen under Sorknæs - se mitt tidligere innlegg! Det er jo noget forvirrende, men mulig!Så da er fortsatt det store spørsmålet - hvem er og hvor kommer Lars Arnesen Lund fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Geir - av paret du viser til 1865, er det Johannes Larsen f. 1831 som er sønn av Lars Arnesen, da tydeligvis i ekteskap nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Visste ikke at Johannes var sønnen av Lars Arnesen Sorknæs. Hadde ikke kommet så langt - hadde kun sjekket LAS' evt. nye ekteskap tom 1826 (i Grue), men ikke funnet noe!Da forklarer jo det det meste om hvorfor Johannes og Anne er på Køyen under Sorknæs.MEN fortsatt kan det være en mulighet for at Anne er dattera til Lars Arnesen Lund - pga nevnte fadder Andreas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per S. Nestande

Takk for innspel og nye framlegg i løpet av juli.Eg har ikkje så mykje nytt å komme med til Lars Arnesson, men vil sjekke tydinga av eit giftemål i 24. august 1806 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603280246.jpg>Lenke (litt nedanfor midten på venstre side) mellom ein Gunder Knudsen og Berthe Arnesdatter Lund. Eller les eg litt for velvillig - står det Ruud? Ein av forlovarane heiter Lund, men fyrste bokstav er heller ikkje ulik R-en i Ranumb nokre liner ovanfor. Er det nokon som er tryggare på tydinga? Og er det nokon som kjenner opphavet til Berte? Om det står Lund, kan ho ha vore syster til Lars Arnesson Lund?Dersom denne Berte var frå Hof prestegjeld, ser det ikkje ut til å vere meir enn to aktuelle Berte Arnesdotter i Hof i 1801 - ei som er tenestejente på Knappom og ei som tener på Sønsterud. Den tredje som heiter Berte Arnesdotter (dotter på Graven), vart gift til Grefsheim på Helgøya kring 1806.Berte og Gunder er nemnd Snarhol ved dåpen til sonen Knut 2.11.1806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Takk for innspel og nye framlegg i løpet av juli. Eg har ikkje så mykje nytt å komme med til Lars Arnesson, men vil sjekke tydinga av eit giftemål i 24. august 1806 Lenke (litt nedanfor midten på venstre side) mellom ein Gunder Knudsen og Berthe Arnesdatter Lund. Eller les eg litt for velvillig - står det Ruud? Ein av forlovarane heiter Lund, men fyrste bokstav er heller ikkje ulik R-en i Ranumb nokre liner ovanfor. Er det nokon som er tryggare på tydinga?Og er det nokon som kjenner opphavet til Berte? Om det står Lund, kan ho ha vore syster til Lars Arnesson Lund? Dersom denne Berte var frå Hof prestegjeld, ser det ikkje ut til å vere meir enn to aktuelle Berte Arnesdotter i Hof i 1801 - ei som er tenestejente på Knappom og ei som tener på Sønsterud. Den tredje som heiter Berte Arnesdotter (dotter på Graven), vart gift til Grefsheim på Helgøya kring 1806.Berte og Gunder er nemnd Snarhol ved dåpen til sonen Knut 2.11.1806 Lenke og er nemnd Snarholsmoen når dei døyper tre andre barn seinare.Nokon som har meir informasjon om Berte og opphavet hennar og eventuelt samband eller ikkje samband med Lars Arnesson Lund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Klipp fra Vålerboka 1, side 602, gården Våle: 'Knud Christoffersen Wåler beholdt dog ikke sin fedrene- gård i mange år, han solgte den ved skjøte dat. 15., tgl. 17/7 1846 til Lars Lundve for 3500 spd. Den nye eier var en uten- bygds mann. Han var født i Ringebu i Gudbrandsdalen og var egentlig garver. I Knutstuen hadde han både handel og gar- veri. Han kjøpte også skog i Sverige og var en ivrig spekulant Men han maktet likevel ikke å beholde gården lenge. Alt i 1851 solgte han den til Peter Astrup for 3000 spd.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Dette er interessant og må sjekkast nærare, jamvel om namnet ikkje er heilt identisk (dersom stavemåten til Bugge i Vålerboka er riktig)Eg finn i farten ingen passande med dette namnet fødd i byrjinga på 1790-åra i Ringebu eller i konfirmantlistene frå 1805 og utover, men eg kan jo ha oversett han.Eg finn heller ikkje forma Lundve korkje som gardsnamn eller familienamn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Stedsnavnet det spørres etter i (16) er Lund. Uten å ha undersøkt så veldig nøye, kan det rime bra at Berte Arnesdatter er den som blir døpt 29.07.1779 som datter av Arne Mikkelsen og Anne Hansdatter på Snarholsmoen. De får også et barn på Lund 1768.Garveren Lars Lundve som er nevnt, blir i pantebøkene kalt Lars Sundve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Og her fra Åsnesboks 2, side 364: En av Nesmoplassene var 1836 oppført under Jonsætre, og de to andre var slått sammen med Bakken, gnr. 80. Den eldste plassen ble sannsynligvis ryddet i første halvdel av det 18. århundre. Karen Gundersdatter Næsmoen (1799-1834) var g. m. garveren Lars Lund som bodde på Bakken. Barn: Anne, f. 1823. Karens far hette Gunder Torstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.