Gå til innhold
Arkivverket

[#71106] Rettelser i folketellinger


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Har rettet opp feil her: LenkeBlir det gjort noe med rettelsene? Litt synd at en ikke kan søke på rettede navn. Hvorfor er ikke det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Rettelsene ligger synlige for dem som slår opp på den posten der rettelsen er gjort. Rettelsene ligger også lagret for en fremtidig runde med oppdateringer.Databasene i Digitalarkivet ligger i svært store indekser. Disse indeksene gjør søkene i basene svært raske. For å få rettelsene inn i søkene vil hele materialet måtte oppdateres og re-indekseres. Det vil nok komme til å skje, men ikke umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er vel også eit spørsmål om dette er ein 'feil' - dersom det står Anne Nilsdtr i originalen skal det stå det her og, sjølv om det er 100 % sikkert at dama heitte Ingeborg Olsdtr.Eg har prøvd meg på ei retting av noko som ikkje er 'feil' her Lenke men eg ser at eg burde skrive 'må vere' i staden for 'er' - kanskje kan dette vere ein måte å gjere det på når ein er sikre på at originalen er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Et annet eksempel. Jeg har ikke sett originalen men det skulle forundre meg stort om originalen her. På Gran, Hadeland er det i folketellingen på nettet en gar som skrives Wolden. Der har det aldri vært. Den heter Molden. OK, men trist at de som søker etter garden Molden på Gran ikke finner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.