Gå til innhold
Arkivverket

[#71107] Adelslexicon fra 1719


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

På skislekt: www.skislekt.no sin hjemmeside kommer snart en digitalisert utgave av Adelslexicon utgitt 1719 (tysk utgave) på grunn av skjørt materiale tar det litt tid, men hvis det er noen som har spørsmål om denne, ønsker utdrag, så si ifra, og jeg kan sende til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Takk for bildet. Av en bibliografi i 'Die Gothaischen Taschenbücher Hofkalender und Almanach' (1968) ser jeg at Johann Friedrich Gauche kom med et nytt leksikon av samme slaget i 1740, også det utgitt i Leipzig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Jeg tar gjerne litt hjelp!I Trondheim, ute på Munkholmen, var der en Kommandant, Georg Friderich Buch, født 1682, og død 1767 på Munkholmen. Faren hans var Frederich Casimirus Buch, kaptein på Akershus, og bestefaren var visst Berendt Friderich von Buch også kjent som Christoffer, født rundt 1635 ved Brandenburg. Hvem var dette? Hvem var foreldrene?Christoffer, en Svensk kammerherre, var gift med Anne Sophie Arenfeldt (datter av Jørgen Hansen Arenfeldt), og medeier i Voergaard (part av Sæbygaard) sammen med Tage Høeg Banner en tid...Hjelp!!! Hvem var Christopher (aka Berendt Friderich) sine foreldre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Kjell-Eriktakk for hjelpen! Etter litt forsking sitter jeg igjen med dette inntrykket:Buch er idag en liten bydel i nord-øst Berlin. Rundt år 1300 kom Mark-Greven i området i trøbbel, og ble hjulpet av juristen Johann von Buch. På dette tidspunktet var Otto von Buch Borgermester og Myntmester i området (Brandenburg)... Det er nok denne familien Berendt Friderich (Christopher) von Buch nedstammer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Artikkelen om Buch inneholder en del litteraturreferanser (som riktignok er vanskelige å forstå for uinnvidde). denne litteraturen skal altså inneholde utdypende tekster. Og dette gjelder omtrent samtlige artikler i leksikonet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei ToreDu har rett, det var ikke så lett å lese tysk for en nokså middelmådig (sprog) student fra Stavanger Katedralskole... Men det gamle lexiconet hjalp meg til å finneDiplomatische Gesschrichte des Markgrafen Waldemar von Brandenburg (se side 90), publisert i 1845ved å bruke Google. Jeg fant ogsåDr. Adolph Friedrich Riebel, Die Mark Brandenburg im Jahre 1250 oder hisstorische Besschreibung (se side 149), publisert i 1831Berendt Friderich (Christopher) von Buch er kjent i Danmark som med-eier i Voergaard rundt 1660. Så han er nevnt i det tilgjengelige documentet BUCHPUSLESPIL som genealogy spesialister i Danmark arbeider med, prøv Google. Ved gjennomsøking av dette documented fant jeg at Brandeburg ikke er nevnt ofte, så jeg tar det som en indikasjon at de som kommer derfra er nært beslektet...Rundt 1600 viser det seg at von Buch slekten i Buch (Berlin) gjorde det dårlig, og landet der ble overtatt av andre adelsfamilier. Det forklarer kanskje hvorfor Berendt Friderich var kjent som SVENSK kammerherre???Det er litt skuffende at vi ikke kan finne ut mer om familien til George Frederick Buch (Kommandanten), for han var jo en karakter i Norsk historie! Hvem var forresten moren hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg siktet også til litteraturreferansen i artikkelen om Buch, så som Spangenbergs Adelsspiegel - et klassisk og mye sitert verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Kjell-Erik Andal, kunne du slå opp for å se hvorvidt slektene Sorges og Tillisch/Tillich finnes i oppslagsverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.