Gå til innhold
Arkivverket

[#71117] Anna Olsdatter död Stensbodung, Nes-AK 1765


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Har brukat extremt mycket tid på att hitta en Anna/Anne Olsdatter troligen född ca 1724-25 och hade i stort sett gett upp för jag hittade ingen som stämde. Här gifter hon sig 1744, par 22 vänster sida: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7651&idx_id=7651&uid=ny&idx_side=-186>LenkeMaken Erik Larsen var inga problem att spåra bakåt. I själsregister 3 finns paret på Stensbodung och i själsregister 2 hittade jag Erik hos föräldrarna på Stensbodung.Anna och Erik fick 10 barn mellan 1745-1765 men vid sista barnets födelse 1765 dog Anna efter 2 dagars barnsäng och begravs tillsammans med maken(!) som tydligen dött samtidigt eller nästintill, men jag har ingen aning om vad han dog av. Här begravs de, Anna 40 och Erik 45 år, nr 31-32 vänster sida, höger spalt: LenkeSom nr 39 längre ner dör den sistfödda sonen Anders och som nr 38 Eriks syster Marte. Alla verkar begravas den 4:e mars fast prästen skriver lite olika. Tragisk historia!!Det fanns ett skifte efter Anna och Erik som jag var och kollade på på mikrofilm, tänkte kanske nån släkting till Anna skulle nämnas, men det var så hopplöst att läsa så det måste jag beställa kopia från original om det ska finnas en chans att läsa.Av en slump igår när jag letade efter nåt i själsregister 2 råkade jag hitta paret på Stensbodung två sidor längre fram än där jag hittade Erik hos föräldrarna. Vet inte varför jag inte tänkte på att kolla fler sidor på Stensbodung, men sidan efter såg det ut att ta slut på Stensbodung för det var bara två namn och sen tomt...Hur som helst, paret finns som sagt där, men utan barn så det måste vara precis efter vigseln strax innan barnet föds eftersom hon var gravid vid vigseln.Längst upp till höger:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tittade i Annas fars skifte idag och hon står med som död och Erik Larsen nämns som make. Och alla barnen finns också med så då är det inga tvivel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.