Gå til innhold
Arkivverket

[#71122] Johan Laurits Tomasen (Fester) f. Reksten i Kinn 1877


Gjest Egil Russøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Johan Laurits her , nr. 58: LenkeFinner ikke foreldrene hans på Reksten i 1900? Kan foreldre også ha emigrert, eller døde disse tidlig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel mor Judith Eriksdatter hjemme hos sine foreldre i 1865? LenkeSkal se om jeg finner noe spor i 1900-tellingen etter familien?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte på Reksten under emigranter frå Kinn, da fant jeg denne karen? LenkeKan det tenkes å være den ettersøkte? Du finner flere fra Reksten i samme arkiv for emigranter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Gunn. Beklager, men eg måtte ut ein tur. Takk for at du leite. Eg kan legge til at mor til Johan døde same året som Johan vart fødd. Faren har eg ikkje funne igjen, men eg har heller ikkje leita etter han utanom i emigrantlista og i FT 1900, som ein del av jakta på Johan. (Dette er eigentleg eit gamalt søk som eg tar opp igjen, i eit forsøk på å finne ut kor han blei av).Han som du har funne i innlegg 4, har eg også vore borti, men dessverre er dette feil person. Eg har også søkt på Reksten som etternamn i emigrantlistene, utan å finne noko.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var synd det ikke var rett mann jeg fant i emigrantlistene, pussig med navnlikhet i fornavn, og Gardsnavn?Da er dette muligens slekt av navnbroren fra emigrantlisten? LenkeHar du lett i utflytterliser og under døde i årene mellom konfirmasjonen og 1900-tellingen?Får håpe du finner spor etter denne mannen. Kan være at han er registrert i skipslister om han dro til sjøs?En annen mulighet kan være om det finnes skifter etter faren?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være faren Tomas Olai Olsen som her er sønn i denne familien 1865? Han kom i så fall fra Bergen?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel, dette er muligens samme Tomas Olai Olsen som jeg fant i 1865-tellingen , her i 1900-tellingen med hustru og en rekke barn : LenkeDet er vel bare en navnlikhet her også? På Reksten finner jeg ikke spor i 1900.Lurer på om det er skrevet bygdebøker fra Kinn, som har nevnt denne slekt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er dødsfallet til Johans mor som du nevnte: LenkeHans far kan jo ha giftet seg igjen, og muligens flyttet fra stedet.Vet du om det er registrert gravminner fra Kinn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her døpes den eldre bror Erik i 1875, se dåp nr. 2: LenkeHar ikke funnet far eller sønnen Johan Laurits unde døde eller i utflytterlister, til nå. Det er fortsatt et utløst mysterie, hvor far og sønn ble av?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei igjen Gunn. Kjekt at du leiter.Far til Johan blei nok fødd i Kinn i 1852, så det er nok ein annan du har funne i 1865/1900.Eg kom på ein idè om å leite etter Johan sin bestefar, for evt. å sjå om der kunne være eit skifte som kunne sei noko, men dessverre så døde han i 1883, og det var jo litt tidleg. (nr. 6) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6897&idx_id=6897&uid=ny&idx_side=-93>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den jeg fant nevnt som J. Lauritz Johan Nilsen er kan hende denne karen som var her i 1900-tellingen: LenkeHan emigrerte i 1901, men er ening at det er merkverdig at den Johan Laurits Tomasen ikke er å finne i 1900-tellingen, og ikke er nevnt som utflyttet eller funner under døde.Jeg har ikke prøvd å lete bare på mellomnavnet som fornavn, det hender at folk ble registrert på kun et fornavn .Tenkte også på at han muligens har vokst opp hos slektninger eller som pleiebarn,i nærheten.Hans far kan jo både være utflyttet, og muligens død tidlig,men mystisk er det.Synd det ikke gikk å finne skifter etter bestefaren som kunne gitt opplysninger. ( Om svigersønnen Tomas fortsatt var i live, ville han nok vært med i skiftet?)Kan hende Johan Laurits brukte et annet etternavn enn Tomasen?Fortsetter litt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Et skudd helt i blinde. Finner en Johan Thomasen som 2. styrmand på skip i 1900-telling, men dessverre uten alder og fødested, så da er det lite hjelp i , er jeg redd: LenkeDet går tydligvis an å være registrert slik på skip :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei igjen Gunn. Han du fann i innlegg 13 er vel kanskje det næraste eg har vore på lenge, men det blir jo høgst usikkert då.Far til Johan, Thomas Olai, hadde ein bror som tilfeldigvis var gift med søstra til mor til Johan. (Dei fekk det no til på eit vis)Denne broren, Didrik Olsen Fester, fekk mange barn, og eg har prøvd å leite opp at dåpen til desse, for å sjå om eg kan finne Johan eller Thomas Olai som fadder.Det eg ser no, og som eg kjem på at eg lurte på då eg leitte desse fram sist, er om det manglar kirkebøker frå Kinn. Den siste dattera til Didrik, Dorthea Serine Didriksdtr, skal være døypt 140892 (eg finn datoen i konf.registreringa), men dåpen finnes ikkje i nokon av kirkebøkene for Kinn. Det same gjeld fleire av søskena hennar. Det kan sjå ut som om det går eit skille i 1885.Eg får legge inn ein forespurnad til Yngve, for å sjekke ut om det manglar noko, og evt. kva.Når det gjeld kva etternamn dei kan ha hatt, så ser eg at bror til Thomas Olai, og familien hans, nyttar etternamn Reksten i 1900. Ellers kan dei og ha nytta Fester/Fæster.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her var det mye interessant! I 1865-tellingen finner jeg ikke Olai Olsen Rognsø men på den samme garden ser det ut til at det bor en liten Carl Olai Olsen? LenkeHar du funnet ( Tomas) Olai Olsen i 1865-tellingen?Ny leting foregår.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I emigrantlistene er det muligens for deg flere navn av interesse? LenkeSkal lete etter Rognsø og Olsen med fornavn Olai, Johan?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ikkje lett dette her nei.Her er (Thomas) Olai Olsen i 1865 (han budde då framleis på Reksten LenkeHenrik Johan Didriksen som emigrerte i 1896, er eit søskenbarn av Johan.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Då har eg fått stadfesta at det manglar ei kirkebok frå Kinn i denne perioden, og at denne truleg vil bli skanna og lagt ut i løpet av hausten. Forhåpentlegvis ligg svara i denne.Eg har fått stadfesta at Olai Olsen Fæster var fadder for Didrik sitt site barn i 1892, og dette er truleg den same som Thomas Olai Olsen. Så då var far til Johan i alle fall i live då. Bror til Johan, Erik, er også fadder då.Vi får vente og sjå når desse bøkene kjem ut. Takk for at du tok deg tid til å leite Gunn.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lykke til med leting senere når kirkebøkene blir scannet.Bare hyggelig med slike utfordringer . Fortsatt god sommer.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.