Gå til innhold
Arkivverket

[#71144] Peder Andersen Mørkve/Voss/ Ø. Dale Meland 1734-1799


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Denne Peder var gift to ganger 1.g. med i 1763 med Sigrid Larsdt.Årmot, 2.g. den 1 april 1777 med Inga Nilsdatter Bergje, etter kongelig bevillgning, fordi hun var beslektet med hans forige hustru i 3 ledd.Paret skal i 1777 ha fått en sønn Ola(Ole) som senere bosatte seg på Mjåtveit i Meland. Jeg har ikke funnet Ole sin dåp, men den må nok ha skjedd på Voss.Familien skal etter gamle papir jeg har ha flyttet til Sandviken omtrent 1783, trolig kjøpte han gården på Øvre Dale i Meland i 1785.Ætteboken for Vossestrand nevner Ola fødd 1777, Sigrid 1780, død.s.å.Nils 1781-1782, ei Siri 1783, og ei Ingeborg i 1787.Jeg finner ikke dåpen til denne Ola, ei heller hans far Peder. Men den samme Peder finnes innført i kirkeboken i 1760 Dom.2p.Pasch. Publice absolveret, Peder Andersen Mørqve for leyermaal.I 1767 finner jeg han igjen Dom Jubilate for leyermaal gift mand Peder Andersen Mørkque.I kirkeboken for Hamre er innført Dom 18.p.trin 1797 gravf. Peder Andersen Øvre Dale 69 år. Ved vielsen i 1763, nevnes han som 29 år, , ved sitt første leyermaal i 1760 er han 26 år, alt tilsier at 1734 er omtrent rett fødselsår, men siden jeg ikke finner han under Voss, er jeg i tvil. Samtidig skulle jeg gjerne også funnet sønnen Ola sin dåpsdato.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fra kirkeboken, høyre side.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 8 (1752-1780), Fødte og døpte 1777, side 488-489. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Peders dåp, øverst til høyre.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 4 (1732-1736), Kronologisk liste 1734, side 37. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Torleif.Denne Inga Nilsdtr som Peder gifta seg med, er søster av min 4-tippoldefar. Eg har henta fram at registreringar som eg har gjort tidlegare om ho, og ser at eg har gitt opp, og midlertidig lagt det til sides.Eg har hatt problem med å finne ut kva som skjedde med familien. Det som gjer det litt ekstra utfordrande, er at det finnes to Peder Andersen på Dahle, ein på øvre og ein på nedre. Begge får døtrer som dei kallar Ingebjørg. I 1801 bur berre ein av desse familiane på Dahle, og då er det 'feil' familie.Dette er det eg har funne ut etter at dei forlot Voss: Ingeborg døypt 1. april 1787 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=dp12541750&gardpostnr=3063&personpostnr=10443&merk=10443#ovre>Lenke. Så er det ei Ingeborg til som er reg. døypt 17. aug. 1788 Lenke Ut frå kirkeboka synest som om dette kanskje er feiltolka (nederst andre kolonne) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Eg synest det er vanskeleg å lese at her står Peder Øvre Dahles. Ser meir ut som om det står Krister Larsen eller noko sånt.I 1797 dør Peder Andersen Øvre Dahle LenkeSå finn eg ikkje igjen familien i 1801 (På Dahle bur då som sagt feil familie). I 1906 dør ei Ingebor Pedersdtr. Dahle 19 år gamal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja trolig er vi i familie, langt langt bakover i tid Egil. Jeg arvet en slektsbok over Mjåtveit i Meland, og siden jeg selv kommer fra Odland i Meland, og med slekt til Mjåtveit, så var denne boken av stor interesse.Men om du ligger inn e-mail adr. di på torl-o krøllalfa online.no, så skal jeg prøve å nøste opp i dette til deg, sitter med mye fra Voss i denne boken.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Slik jeg kjenner historien, gjekk det vell heller dårligt med Øvre Dale,enken etter Peder flyttet til Hopland, og er nevnt der under da hun dør i 1821, hun gifter seg forøvrig oppigjen i 1798 med Tørris Larsson fra Øvre Sagstad.Når det gjelder Inga Nielsdatter Berge, så har jeg bare notert at hennes far er Nils Nilsen Flettre , Voss 1715-1788, og at han skal være sønn av en Nils Olsson Store Høn, om du skulle ha noe mere her, vil jeg være glad.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Torleif. Eg prøvde å sende deg ein epost, håpar den gjekk gjennom.Denne Tørris Larsson var eg borti også når eg leita etter Inga i 1801. Ser at kona hans hadde etternamn olsdtr, men det må være feil, og at dette då er Inga Nielsdtr. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011254&gardpostnr=106&personpostnr=1989&merk=1989#ovre>Lenke. Då står også Ingeborg her. Giftemålet stadfestar at dette må være rett Inga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Er dette Ingas dåp? Niels Berges barn Inga, høyre side.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 6 (1744-1752), Kronologisk liste 1746, side 39. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.