Gå til innhold
Arkivverket

[#71147] Kristian Hansen fra Lier.


Gjest Anlaug Busund
 Del

Recommended Posts

Gjest Anlaug Busund

Den 27.11.1898 ble det født en jente i Hole, Buskerud. Hun ble døpt Helga Kr4istiansdatter den 12.03 1899 og foreldre var Anne Karine Karlsdatter og Kristian Hansen, f.1880 i Lier. Foreldrene giftet seg aldri. Kan noen hjelpe meg med å finne hvor han kom fra og hva som skjedde med han siden? Anlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det var en ung far, 14 år, hvis det ikke er 'trykkleif' i 1900-tellingen, men umulig er det vel ikke?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anlaug Busund

Takk for svar. Jeg må si at det er hans fødselsår som lager problemer for meg når jeg leter. I kirkeboka ved barnets dåp står det nemlig at han er født 1980. Barnets mor er født 1979 så 1980 kunne jo vært rimelig. Jeg har forsøkt å finne hans opphav i Lier for å få avgjort året, men uten å lykkes. Det ble sagt at han døde mens de var forlovet, før barnet ble født, men jeg finer ikke hverken forlovelse eller død i kirkebøkene. Derimot en er den Kr. H f. 1880 som reiser til Amerika i 1907. Er det bare en eller er det to ved samme navn? Anlaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

nr. 2 her: Lenke er den 'nærmeste' jeg har funnet. Han ble konfirmert i Lier i 1893, da er 'adressen' Ovenstad. Det står endel om familien under ONSTAD (staves på mange måter) i Liers historie, som er lagt ut på nettet. Om dette er rett kar, vites ikke, men han hadde mange søsken og faren gikk konkurs, så utenkelig er det ikke at han fikk seg arbeid i nabokommunen Hole.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg legger inn dåpen til Helga her. Lenke Det står noe, stedsnavn?, etter navnet til Kristian, og jeg synes det står Stens Eiet? Jeg har sjekket klokkerboka, men der står det ikke noe stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, hvis, såfremt, ifall det er rett Kristian jeg fant i innlegg 7, så døde moren hans og broren Harald i 1897 (kirkeboka for Tranby). Faren giftet seg på nytt med Sofie Pettersen og han tok farens farsnavn, Haraldsen. De bor på Frigstad i Røyken i 1900 sammen med de to yngste brødrene til Kristian, og i tillegg fant jeg annen bror, August, konfirmert i Røyken. To andre søsken (inkl. August) har jeg lokalisert til Oslo, så familien ble godt spredd.... MEN om det er den familien du leter etter vites ikke,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anlaug Busund

Hei Astrid. Ved Helgas dåp 12.03.1899 står det at faren var fra Lier. Nå har jeg funnet hans konfirmasjon (nr.13) som foregikk 7.okt.1900 i Hole. Der står det henvist til fødsel og dåp i Frogner, Lier, som viser en far som var enkemann fra Fredrikstad og en mor som var pige fra Svarstad (en gård i Hole). Hvorfor han ble født i Lier er et mysterium, men det ser ut til at de andre lenkene jeg har mottatt er feil, desverre. Om det er riktig det jeg har funnet, så ble han far ved 14-årsalder og dro til Amerika i 1907 (21 år) sammen med to kamerater fra Hole. Det er alderen som har gjort meg forvirret hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke se at det står at han var fra Lier ved dåpen til Helga. Jeg får det til at det står: tjener ungk. Kristian Hansen Stenseiet, bosted Hurum, f.1880. Derfor lurer jeg på om han kom fra Stenseiet, altså en husmannsplass under gården Sten. Det ser ut som om det bare er hennes slekt som var faddere ved dåpen, og derav vil jeg tro at han er utenbygds fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(13) Det var ikke vanlig at farens slekt var faddere dersom barnet var født utenfor ekteskap, og kanskje særlig ikke dersom foreldrene ikke tenkte å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes Stein gård i både Hole og Lier. Jeg har for dårlig linje til å laste ned Hole bygdebøker, men i bd.2, s. 447 finner du Stein, og samme bd. s.253 finner du Hårum/Hurum. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, her er lenke til dåpen hans i Frogner, nr. 66 på høyre side: LenkeSom du ser, så står det at moren hans bodde/arbeidet på Egge (mange gårder som heter det i Lier), så der har du forklaringen på Lier-dåpen. Hun og Kristian har flyttet til Svarstad i Hole, og er du heldig, finner du kanskje flyttemeldingen. Fødselsdato og dåpsdato stemmer med han som emigrerte i 1907. Mye tyder på at du har funnet rett Kristian, og intet er bedre enn det (han var en ung far, du..).mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anlaug Busund

Jeg er ikke 100 % sikker på at jeg har riktig mann enda; det er nemlig en Kristian Hansen til. Han er født 16.01.1880, døpt 22.08.1880 i Hole kirke, og konfirmert 30.09.1894 samme sted. Siden finner jeg ikke han eller foreldrene igjen noe sted. Ryktet sa at faren til Helga døde en brå død mens moren ventet barnet, og at de var forlovet. Dette har jeg heller ikke funnet bevis for og jeg trodde han hadde stukket til Amerika. Foreldrene hans het Hans Olsen og Maren Pauline Kristiansdatter. Hvorfor finnes ingen av disse ved tellingen i 1900? Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen - lett skal det ikke være! (tro meg, jeg har nok av plunder med 'mine'...). I 1900-tellingen er det en Kristian Hansen, tjener og gaardsgutt, i Søndre Torv 7 i Hønefoss. Født 1880 i Hole. Den du jakter på?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Du finner familien på Jomfruland i Hole i 1900. Riktignok heter hun der bare Pauline Kristiansdatter, men det er rett familie. Ingen Kristian blant barna, så det kan være han jeg viste til i forrige innlegg. Hvis du ikke finner noe dødsfall på 1880-Kristian, så vær obs. på at en ofte 'pyntet litt' på sannheten hva gjaldt barn født utenfor ekteskap, uten at jeg dermed påstår at det er tilfelle her.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.