Gå til innhold
Arkivverket

[#71152] Forældrene Joen Hansson 1734-1804 g.med Malene Erichsdatter 1737-1794 Vollan, Va


Gjest Magnus T.J.Johansen.
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Var disse forældre i Tittel ovenfor, til Ole Knudsen 1775-d. fra fjellet over Tresfjord , Vestnes, Romsdalsfj. Han boede i en vis bondegård nævnt Ellingsgård. Konen hed Elsebeth eller bare Malene Joensdatter 1781-d. Deres søn hed Knud Olesen , der senere bosætte sig på Færøerne i bygden Ejde. Eller er der tale om andre ,der kan komme på tale. Ved nogen ordeligt besked , sig mig fra . Hilsen: Magnus fra Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei Magnus.Kan du gi flere opplysninger til oss. Vet du at Knut kom fra Ellingsgård i Vestnes Kommune? Det finnes også en annen Ellingsgård ved Romsdalsfjorden. Det er Ellingsgården i Bolsøy, nå Molde kommune.Denne garden er ikke nevnt ved 1801-tellingen, i følge Bolsøyboka (side 404) het den tidligere Ytter Sigerset. http://www.romsdal-sogelag.no/pdf/bolsoyboka_2.pdfDet finnes i Bolsøy en Ole Knudsen tjener 26 år Kleive ved folketellingen 1801.For å komme videre burde en nok ha hatt en mer presis alder på Knud Olsen som utvandret til Færøyene. Da er det lettere å finne hans foreldre og andre forfedre.Ellingsgård i Vestnes lå i Veøy prestegjeld (Vestnes etter 1847) Med vennlig hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Hej, Helge. Ole Knudsen var Knuds Far og som vi ved på Ejde var han Lejebonde på ( Ellingsgaard ) Herrefolkene kom fra Molde over Fjorden. Vi ved så lidt om disse mennesker fra Norge, så det er meget vigtigt for os for at komme videre med denne Slægten. Knud bosætte sig på Ejde hvor han kom til for at oplære Ejdesbonden i Redskaber i Jordbrug, Han giftet sig med Maren Elisabeth Thomasdatter ,var f. 26-10-1822 til d.30-8-1907 på Ejdes-Kirkegaard. Jeg er også inde på Dis-Danmark. Hilsen: Magnus fra Ejde-Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Hej, igen Helge. En lille bemærkning til. En Slægtning sagde til mig at jeg skulle få Gårdens Billede ,men han er desværre ikke kommet med det endnu. Han siger bestemt at Gården lå ved ( over fjellet Tresfj-Vestnes-Komune i Romsdalfj. og det var Ellingsgaarden. Han mener videre at Faren til Ole Knudsen Hed også Kund, men om det var Rasmussen til efternavn er vi ikke klar over endnu. Hilsen: Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei igjenDet er dessverre ikke så mye jeg kan hjelpe deg med. Din beskrivelse av 'fjellgarden' Ellingsgård i Vestnes stemmer jo. Den ligger ved Ørskogfjellet.Ser også at temaet er omtalt i emne 44885 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=44885&sok=ellingsgård&nr=2&antinnlegg=16&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke Kontakt med bygdebokforfatteren som skriver bok for området, person i siste innlegg i linken over er det beste jeg kan råde deg til. En mailadresse ligger under slektsforskerbasen DIS Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Magnus T.J.Johansen.

Hej, Igen. Mens jeg har denne Ole på kornet, har jeg fået mere at vide om hans familje. Han havde en bror der hed , Hans Petur Ellingsgaard f.1826 der bosatte sig i U.S.A og denne en søn der hed John H. Ellingsgaard 1863 og igen en søn Charles Edward E. 1901 og denne en søn William Charles Ellingsgaard. Denne William en datter af navn , Joanne Ellingsgaard, Lombardi f.1957. Måske dette hjælper. Jeg har prøvet at søge på Ancestry.com ,men mangler konen til Hans og eventuelt manden til Joanne E.Lombardi for at få et grejere udslag. Ved nogen noget om disse ,her sidste personer. Mvh. Magnus fra Ejde, Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Hej,igen. Jeg har fået et udslag,som ser sådant ud. Spouse and Chrildren of Knud Olsen. Guri Gulliksdatter Jevne f.1676 Vang,Oppland, Norway d. 1746 samme sted og med små bogstaver children of Knud og Guri er Gullik Knudsen Jevne f.1707 og død 1760 samme sted. Og et andet exempel nedenunder er således. Ingeberb Eriksdatter Egland f. 21 feb. 1821 Aadal ,Rogaland, Norway død den 27 Jun.1911 og videre børn , Olena Olsen f. 21 Januar 1854. Jeg har checket 2. Slægtstræer , de stemmer så nogenlunde , men lidt forvirrende ,med årstallene ,særligt de ældste. Mon dette stemme, med disse folkene. Kender nogen til disse ,venligst sig mig fra. Mvh. Magnus fra Ejde , Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Igen, Hej. For ikke at komme i forkert spor ,omgående,har jeg nogle flere supplerende opl.til. Under træet Knud Olesen Ellingsgaard ,står til højre dette. Other spouse and chrildren. Haldis Olsdtr.Torkelsgaard 1839- 1895 og børn . Ole Knudson E. 1861. Gunhild K.E. 1862. Lars K.E.1865-1950. Knut Knutson Ellingsgaard 1867-1874. Han har muligvis været gift flere gange. Mvh. Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Odd Sørås

Det tok tid før eg blei merksam på etterlysinga di, og du kan ha fått tips om dette før, men:I Romsdal Sogelags årsskrift for 2008 står den lange artikkelen 'Knut Ellingsgaard, tresfjordingen som vart plogkar på Færøyane'. Her er mange opplysningar om Knuts bakgrunn og historie. Artikkelen er skriven av Sven Erik Skarsbø og Jógvan Hammer, som bur i Tórshamn.Kan evt. hjelpe deg med fleire opplysningar om Ellingsgarden og Tresfjorden.Beste helsing Odd Sørås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus T.J.Johansen.

Hej, Odd Sørås.!!! Det var fine grejer. Jeg kan lige nævne, at man ved ganske lidt om disse personer ,altså Faren Ole Knudsen og sønnen Knud Olesen ,senere Ellingsgaard, så det ville være dejligt med de oplysninger man kan få. Jeg har Googlet på med Knuds broder Hans Peter Ellingsgaard New York og fået et Slægtstræ ,men ikke tilstrækkeligt. Jeg ved faktiskt ikke hans Aner gennem Norge uden de forige gætterier , se mine indlæg . Så igen det ville være godt med opl. Jeg vil nu se det igennem det du oplyser mig og vide om jeg kan bruge de oplysninger. Ellers har jeg været i andre tanker i mitt Slægtstræ i foreksempel Tyskland ,den sidste tid. Så nu får vi se. Hilsen: Magnus fra Ejde , Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.