Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kikki Brill

[#71154] ellef haagensen og maren melkersdatter i Ekstraskatt 1762: Larvik m/Langestrand

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Noen som vet noe mer om disse to? Jeg vet kun det som står i skifte etter Ellef men da er hustruen død (død 1801) De bodde i Larvik på Larvikstrand. Datteren Karen Maria giftet seg med Gullich Knudsen i Stavern og bosatte seg i Larvik. Gullich var arrestforvarer. Etter det jeg vet var han fra Stavern. Ellef og kona er muligens fra Larvik. Ellef var dagarbeider ved Fritzøe verk da han døde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

I 1745 var det en Melker (Melkior) Jonsen på lønningslista til Fritsø Jernverk. Det sjeldne navnet tatt i betraktning, har jeg en fornemmelse av at han kan ha vært far til Mari (Maren) Melkersdatter.Det fantes også ei Maria Melkersdatter (ca. 1737-1790), gift 29/10-1758 i Siljan med Anders Pedersen, og ei Margrete Melkersdatter (ca. 1745-1810). Både Maria og Margrete døde i Larvik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Og her er Ellevs dødsfall Lenke Det ser ut som om både Ellev og Maren var født ca. 1724.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kikki Brill

Hei Berit Knudsen,Jeg tittet på denne Melker Jonsen i går og tenkte at det var muligens han. Tusen takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kikki Brill

Kristian skulle også vært med, beklager og tusen takk til deg også! Begravelsene hadde jeg funnet fra før av. Da får jeg se i kirkebøkene til Siljan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Gitt at Melker Jonsen virkelig var far til Mari (f. ca. 1724), Maria (f. ca. 1737) og Margrete (f. ca. 1745), vil jeg mistenke at han kan ha vært gift to ganger pga aldersforskjellen mellom de antatte døtrene. Det er da uvisst om Kari Nilsdatter (Melkers kone i ekstraskatten 1762) var mor til alle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn skiftet her fra Larvik:LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive