Gå til innhold
Arkivverket

[#71159] Frihetsgudinnen i New York


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Et litt rart spørsmål, lurte på om det er noen som er lokalkjent i New York og som kan fortelle hvilken retning 'Gudinnen' vender blikket, jeg har studert bilde på Google Maps og det virker som hun strekker armen med fakkelen mot sør, men vender blikket samme vei? På forhånd takk, Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

LenkeQuestion: What direction is the Statue of Liberty facing?Answer: It is facing the South. Precisely south east.

bilete7345.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til dere begge to for innspillet, men ligger det noen form for symbolikk i den plasserte ansikts-retningen eller er den tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Ryen

Ansiktsretningen er ikke tilfeldig. Den er plassert slik da den skal hilse båtene som kommer inn til byen velkommen.Se mer vedr. dette i lenken.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Ja, det er fullt mulig å komme opp i hodet på statuen.Men det er trangt å stå der oppe, og ikke får en stå der lenge heller. Hele veien opp går en i kø og køen fortsetter igjennom hodet og ned igjen på andre siden.Prøvde selv å ta bilder inne i hodet, men det var vanskelig, pga trang plass. Kjøpte slides fra statuen istedet, selv om de ble upersonlige.Men det er et fabelaktig skue å stå foran statuen og sokkelen. Kan anbefale tur til Liberty Island hvis en er i området.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 10, ja det er nok det riktige navnet, ser at begge deler har vært brukt men det er nok din versjon som er korrekt. Så det var en miniatyr i Haugesund også, litt artig at det er brukt kobber fra Visnes, der vet jeg at det har vært gruvearbeidere fra Folldal tidligere. Takk for oppklarende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg kjente godt familien Bakken fra Folldal, flere av dem jobbet i Visnes-gruva på 1950 og 1960-tallet. Det var nok andre folk fra Folldal der også.Min morfar jobbet i gruva på slutten av 1800-tallet da de fremdeles produserte kobber, den produksjonen opphørte i 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Se der ja Kurt, det var dem jeg hadde i tankene, og jeg kjenner godt flere så jeg kunne tenkt meg mail-adressa di hvis du vil kryptere den til meg. Men var det svovelkis de har produsert i senere tid ettersom kobberet opphørte sist på 1800-tallet?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei igjen Reidar,Jeg tror det huset som familien Bakken bodde i, er det hvite huset som sees i bakgrunnen på det ene bildet fra Neset, på websiden i innlegg 19. Jeg var kamerat med deres sønn Magnar.Jeg jobbet i sommerferiene på 'Kontoret', den fine røde bygningen som var hovedkontoret for gruva. En sommer var jeg også med på 'diamantboring' i utmarka for å lete etter nye malmårer.På det flotte bildet i innlegg 13 ser vi kaien hvor malmbåtene la til. Vi spilte fotball med mannskapet, og etterpå vanket det gjerne en øl ombord ..... de spurte ikke om alderen ..... min Epost er kostbye@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til innlegg 20, er det det hvite huset på det midterste bildet fra Neset som kanskje er Bakken`s. Ellers lurer jeg på dette bildet med et vaskemaskin-symbol foran ei hvit bygning, er det vaskeriet hvor Bakken var vaskeri-mester kanskje? Regner med at det er noe av opprednings-verket som går under betegnelsen vaskeri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var mange fine bilder fra Visnes-området i lenken i innlegg 12 også, og det er vel kanskje noe av de samme bygningene som i lenken i innlegg 19? I hvertfall hovedkontoret for gruva men kanskje det er fler også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det er mye de samme bygningene som går igjen på bildene. En må skille mellom bygningene som tilhørte selve gruvedriften, og bygningene som ble brukt som beboelse for arbeiderne og deres familier, sosiale formål, sykehus, skole, etc.Den siste kategorien bygninger var rød-malte av en eller annen grunn. Bortsett da fra ledelsens boliger som gjerne var hvite. Sjefen sjøl, Charles DeFrance, fikk bygget sin bolig (se bilde på websiden i innlegg 19) inne i parken som han anla, den såkalte France-hagen. Etterhvert ble det bygget flere funksjonærboliger i denne parken, som står like flott den dag idag.Vaskeriet var antagelig et av de siste leddene i produksjonsprosessen, hvor man vasket bort gjenværende 'urenheter' i malmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.