Gå til innhold
Arkivverket

[#71161] Folkemusikkspørsmål: Hans Johansens hambo (hvilken Hans Johansen?)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved et arrangement på Nes jernverk (Holt, A-A) sist søndag framførte et par lokale musikere 'Hans Johansens hambo'. Det ble da fortalt at opphavsmannen hadde vært hammersmed ved verket - og spillemann.Om dette stemmer, har jeg en mistanke om hvem denne hammersmeden var, men jeg visste ikke at han muligens også var spillemann.Er det noen folkemusikk-kyndige som kjenner til denne Hans Johansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Antakelig er det den samme hamboen som er med på plata 'I heitaste slåtten' med Ånon Egeland og Per Midtstigen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom det stemmer at opphavsmannen til 'Hans Johansens hambo' var hammersmed fra Nes verk, finner jeg bare én kandidat:Hans Johannessen, f. 1844, sønn av hammersmed Johannes Sørensen og Anne Helene Jahnsdatter (Hane). Hans er kalt hammersmed i 1865, men i 1900 var han snekker ved verket. Kalles ellers 'verksarbeider'. Han giftet seg i 1867 med Marie Gjerulfsdatter, og de hadde bl.a. sønnen Johannes Hansen (f. 1872) og Karen Hansdatter (f. 1880). Hans døde som verkspensjonist i 1927.Hans Johannessen var bror til to av mine tippoldefedre - Søren Johannessen (1832-1889) og Jahn Johannessen (1837-1877).Jeg har aldri tidligere hørt at Hans var spelemann - men at 'Hans Johansen' var fra Holt, ser ut til å være antatt også av Ånon Egeland og Per Midtstigen, siden de på CD-plata har oppført hamboen sammen med to andre Holt-'låter': Eilif Bomoddens masurka og Skjerkholtrilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter opp denne etterlysningen, i fall noen folkemusikk-kyndige er kommet hjem fra ferie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Johan I. Borgos

Fin låt, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, bortsett fra å tipse om nettstedet www.folkemusikk.no. Kanskje du finner noen der som veit noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.