Gå til innhold
Arkivverket

[#71166] Sangen 'Se,et skip forlater havnen'


Gjest Ann-Mary Engum
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Mor lærte oss barna en sang da vi var små.Husker sånn noenlunde melodien ,men bare litt av teksten.Sangen het:'Se,et skip forlater havnen'Fant en lenke hvor den er nevnt : Den står under Emigrantviser og nyhetsviser: LenkeKan noen hjelpe med teksten til denne sangen? Og hvem skrev tekst/melodi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ann-Mary Engum

«Se et skip forlater havnen» er en skillingsvise som handler mer om et forlis enn om utvandring, selv om moren og sønnen i visa er på vei over havet til California. Den svenske forfatteren, pastor John Johnson Daniels (1862-1867), skrev visa som en oppbyggelig fortelling. Visa ble trykket første gang i 1893, og siden i forfatterens bok «Berättelssånger» i 1897. Han skrev historien på bakgrunn av det tyske emigrantskipet «Austria» som gikk fra Tyskland til England med emigranter, på vei til Amerika. Den 14. september 1858 kom skipet i brann under et forrykende uvær i Atlanteren. Et fransk skip som var i nærheten reddet en del av passasjerene, men måtte oppgi forsøket da «Austria» gikk med full fart. Den norske båten «Catarina» med kaptein Edward Funnemark fra Porsgrunn fikk også se det brennende skipet, og styrte etter det. Livbåter ble satt ut, og det var så absolutt i siste liten, da de fleste hadde kastet seg i vannet. De fleste ble reddet og «Catarina» seilte så til Quebec der alle ble satt i land. For denne redningsdåden mottok kapteinen flere hedersbevisninger. Han ble utnevnt til æresborger av Hamburg, og Ridder av Den Røde Ørn. Visa er innspilt på Frem fra Glemselen kap. 6 med Rita Engebretsen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Han skrev «Se et skip forlater havnen»:John Johnson Daniels, född 11 oktober 1862 i Dalarna, död 15 januari 1957 i Chicago, USA, var en svensk-amerikansk pastor och sångtextförfattare.Daniels flyttade med sina föräldrar till USA 1868 där han genomgick Erik August Skogsberghs bibelskola. Efter avslutad utbildning blev han pastor inom Svenska Missionsförbundet i USA. http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Johnson_Daniels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

langt utenfor ditt tema egentlig, men da jeg leste dette, og egentlig innenfor samme tema...... nemlig gamle viser.,...kan jeg også kanskje få lov til å spørre om noen har texten til maren i myra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Til Terje!Maren i myra Lars Myra var vandret av sted til himmerigs gleder og fred. :/:Og Maren i Myra gikk heime og styra til likferd i ansiktet sved.:/:Og allting blev ordnet galant, og’n Lars nedi myra forsvant. :/:Og Maren hu mista en tåre på kista -med mye besvær,det er sandt.:/:Og presten sa: «Trøst deg min venn!» Men Maren hun svarte igjen: :/: «Nei,aldri jeg glemmer hvad jorden nu gjemmer, og han som har vandret derhen».:/:Før Maren den kveld gikk i seng, kom luskende naboens dreng. :/: Han hvisket: «Du ,Maren, han Lars han er faren, men gå itj’ med sorga for leng’!»:/:Men Maren hun svarte så pent: «Jeg skjønner det ærlig er med ment. :/: Men hjertet jeg mista, til han som gjor’ kista, så du er nok kommet for sent!»http://www.staverlokk.no/jostein/sanger/maren.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har i hånde to bøker av Per Johan Skjærstad: 'Viser på vandring' 1978 og 'Gode gamle viser frem fra glemselen' 1982.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.