Gå til innhold
Arkivverket

[#71178] da trenger jeg litt hjelp:-)


Gjest May Irene
 Del

Recommended Posts

Gjest May Irene

Bestemoren min het Maria Larsen, hun ble født i Porsgrunn, på st. Josephs 24 mars 1921. Hun var såkalt 'uekte' og ble satt bort. Moren hennes har oppgitt som navn Ingeborg Hornsen/ Hansen... Og at hun var tjenestepike.litt vanskelig å se tydelig. Hun er født 1891. Jeg finner ikke henne igjen noe sted. Finner en Ingeborg Hansen, i eidsvoll, men det er fra en folketelling, finner ingenting mer i kirkebøker. Faren til bestemoren min het Kristen Eriksen. Han står ikke oppnevnt med fødselsdato, bare at han var sjømann. Finner ingen sjømenn med dette navnet i kirkebøkene. Jeg er skikkelig novise i dette, og har lest kirkebøker til øya går i kryss. Rimelig frustrert. Noen tips, eller noen som vet noe? Bestemoren min fikk heller ikke noe etternavn, og komfirsmasjonslistene fra hennes årskull er ikke gitt ut enda pga personvern. jeg blir utrolig takknemlig hvis noen kan hjelpe til med å finne spor fra enten bestemoren min, eller foreldrene hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Er Hornsen et etternavn?Resultat ved søk på ssb.no (det gjelder riktignok etternavn som er i bruk pr idag):Du søkte på etternavnet: HornsenDet er 3, 2, 1 eller 0 som har Hornsen som etternavn.-Man må vel lete på Notodden etter ei Ingeborg født 1891 (ca).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Det kan vel muligens være en slitt slurvete skrevet 'a' i stedet for 'or', slik at moren kanskje het Ingeborg Hansen.Her er en mulig kandidat, Ingeborg Hansdatter f. 1891: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Jeg er enig med Odd Villy. Det skal nok være Hansen. Se bare hvordan bokstavkombinasjonen 'or' skrives i ordet 'Moren'.Er dette dåpen til den Ingeborg Hansdatter Odd Villy fant i FT 1900? Fødselsåret er riktignok 1892. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Tvetmarken

Se under Anmerkninger i kirkeboka angående Maria's dåp. Hvis jeg tyder skriften riktig, står det: 'Faren dansk undersaat.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Irene

Tusen tusen takk for all hjelp. :-) jeg er nesten sikker på at de er rett kristen, så jeg følger ledetrådene der. Ingeborg tror jeg kan være Ingeborg Hansdatter som var født i 1891. man ble vel ofte sendt bort, eller dro bort frivillig, når man var gravid utenfor ekteskap? men igjen...TUSEN TAKK:-)) Fikk ny driv nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Til (8) Anmerkningen om dansk undersaat gjelder neste dåpsinnførsel, ikke Marias dåp. (Skrevet for at ikke noen begynner å lete i Danmark.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til May-Irene (- du har vel et etternavn, også...?)Kan jeg få gi deg et velment råd? Hvis du skal legge inn flere etterlysninger og spørsmål på dette forumet, må du være litt mere spesifikk i temaoverskriften - ''da trenger jeg litt hjelp'' sier ingenting om innholdet i spørsmålet ditt, og du går dermed glipp av mange lesere som kanskje er lokalkjente og kunne ha gitt deg god hjelp. De fleste som legger inn spørsmål her, ''trenger litt hjelp', så den overskriften er ganske så intetsigende.Se forøvrig denne tråden (nr 25810) - LenkeBrukarforumets ''ordensregler'' pålegger oss også å bruke fullt navn: ''Alle som skriv innlegg i debattforuma skal oppgje fullt namn, bustad (kommune) og e-postadresse. E-postadressa vert ikkje publisert i forumet, men ein vil få e-postar frå debattforuma kvar gong ein lagar eit innlegg, eller dersom det kjem nye innlegg i eit tema ein sjølv har oppretta.''Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.