Gå til innhold
Arkivverket

[#71187] Hjelp til tyding av skrift vedr. lille Martins dåp 18 mars 1866 i Grue kirke


Gjest Sigrid Ellen Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Trenger hjelp til å tyde prestens skjelvende håndskrift i anledning lille uægte Martins dåp i Grue kirke 18 mars 1866.Forstår såpass at Ole og Marthe hadde vært ute en vinternatt før, men jeg vil gjerne ha alt bekreftet.Grue Mini.Nr. 10 (1864-1873) Dåp 1866 side 28 Dåpsbarnet Martin Olsen er nr. 31 Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Som jeg skrev i innlegg 71186; foreldrene er her: LenkeForstår ikke helt hvorfor Martin er født utenfor ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Lars Ove!Foreldrene til Martin er Ole Arnesen og Marthe(Marte) Tostensdatter. (Se lenke til kirkebok) I tellingen for 1865 bor ugifte Marte Tostensdatter på garden Jonsrud i Tjurens skuledistikt i Grue sammen med sine tre sønner Emil Hansen, Arne Olsen og Martin (udøpt barn). En Tosten Johnsrud(enkemann 1865) er vel mest sannsynlig Martes far.Det jeg er ute etter er å tyde det som står vedr Martins dåp i håp om å kunne finne ut hvem Ole Arnesen er(hvor han bodde ved Martins dåp)Det er noe som står over navnet til Ole Arnesen i dåpsboka bl.annet. Det finnes flere ved navn Ole Arnesen i Grue, så hvem den syndige barnefader er har jeg ikke klart å finne ut av. Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Det står noe om hans 1? leiermål og hendes 5? leiermål.. Kan det stemme tror du ? Litt vanskelig å tyde tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Beklager!Etter 4 ukers ferie i Kroatia og Italia har jeg visst kommet ut av trening. Jeg så meg blind på Martin Larsen litt lenger ned på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei! Ikke så mye mer hjelp, men siden dette er Ole Arnesen sitt andre leijemål og hennes femte ville jeg nok prøvd å finne de andre leijemålene, det nest yngste barnet hun har hos seg i 1865 er 5 år gamle Arne Olsen,ikke umulig at dette er sønn av den samme Ole Arnesen og dermed hans første leiemål. Hvis da ikke ft 1865 er feil da, så farsnavnet skulle vært et annet!Ellers står det at begge er på gården ... vanskelig å tyde resten. Synd det ikke er en klokkerbok for perioden :)Har ikke funnet denne Arne døpt ennå,alderen kan jo også være litt feil. Lykke til! Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

her er iallefall dåpen til Arne Lenke Ole Arnesen sitt første og Marte sitt fjerde,Ole kalles her for Berger.Mest sannsynlig tjente han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Når det gjelder Ole Arnesen i ft 1865 som er ugift og gammel nok til å ha blitt far 5 år tidligere ser det bare ut til å være en aktuell, Ole Arnesen 37 år i tjeneste på gården Næs.Er en til som er 23 år i tjeneste på Braaten,men jeg tror helst på den første.Ha du sett hva han kalles ved konfirmasjonen til Martin? Eventuellt ved vielsen til Martin,hvis han ble gift da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei!Til Anne(7) Takk skal du ha!Til Lars Ove(8) Det er lov å feile vet du, og kanskje presten stilte det samme spørsmål(5)''Forstår ikke helt hvorfor Martin er født utenfor ekteskap'' da de kom for å døpe sitt uægte barn nr. 2.Til Else Kari(11) Takk skal du ha for inleggene. Martin ble konf. 26. sept. 1880(Grue Mini. nr.11 side 221 Martin står oppf.som nr. 56) Det er ikke så mye å bli klokere av her når det gjelder Ole Arnesen. Ved konf. står det Martin Olsen Rødaasen(Berger) f. 6.des.-65 d. 18.mars-66 fødested Jonsrud. Foreldre: Marte Tostensdatter og Ole Arnesen. Vaksinert 7/7-65(?)Ved Martins vielse (Christiania) vet jeg at Ole Arnesen kun sto oppført som handelsreisende. Ingen bopel var nevnt.Så der er det heller ingen hjelp å hente.Kanskje en kunne finne en ledetråd gjennom fadderne til Arne(10) Jeg klarer ikke å tyde alt som står vedr. dem og heller ikke det som står i merknadsfeltet. Kan du eller noen annen hjelpe meg med det er veldig takknemlig.Men ellers tror jeg som deg, at det kan være Ole Arnesen 37 år i 1865 som er syndebukken, men sikker er jeg ikke.Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved dåpen så står det: Ole Arnesen Bergerødegaarden. Og jeg lurer på om det ikke står at det er hans 2.leiermål og hennes 3 eller 5. Om det er hans 2. så kan det ligge en mulighet der for å finne ut mere om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Til Berit, se innlegg 10 der er det første leijemålet til Ole Arnesen også det med Marte Tostensdtr. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Merknaden ved Arnes dåp ja, jeg mener det står følgende : meld af barnets moder. 1.L med Arne O Homestad? Olaf 10 år. 2 og 3 med Hans L Moeberget ..1 dødfødt, Emil 4 år gml. Anmeldt 16/1 62.Når det gjelder faddere må jeg si jeg sliter! Hus. Arne Thomass Bøffelen!! Eller står det Husk. Anne Thomas??, Tjp Thea Olsdtr Jonsrud, ?Marte Taulesdtr?? Marte A.Jonsrud Tj Anders O.Berger.Det er nok andre som er flinkere til å tyde fadderne enn meg :)Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøver: hmk. Anne Tomas Bøffelen, tp T.. Olsd. Jonsrud, hmd Marte Paulsd. ...., hmd Marta A. Jonsrud, t.. Anders O.Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Else og Berit!Takk skal dere ha!Jeg har sjekket disse fadderne litt og kom fram til at det kan være en link vedr. begge barnas fadder Martin Arnesen(Jonsrud) og Ole Arnesen f.11/12-1842 døpt 26/12-1842 (Mini nr. 7 side 92) som i 1865 var tjenestedreng på garnden Braaten.En av Ole Arnesens faddere heter Johannes Olsen og kan være den Johannes Olsen 49 år(isåfall 23 år i 1842)som i 1865 bor på garden Ørbækholen (mat.nr117c)I 1865 på Ørbækholen(uten mat.nr.) bor også en Martin Arnesen 36 år som igjen kan være Arne og Martins fadder.Aldersforskjellen mellom Marthe Tostensdatter(mor til Arne og Martin) og denne Ole Arnesen er stor (15 år) men dog, kjærlighetens veier er uransakelig sies det. Han var jo 18 år isåfall da Arne ble påtenkt.Men igjen, sikker er jeg ikke!!!!!!!!! Hva mener dere???????Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

At unge gutter fikk barn med eldre kvinner var ikke uvanlig nei. Det spørs om du ikke må prøve å følge denne Ole Arnesen i tjeneste på Bråten videre,for å se hva som skjer med ham. Jeg syntes egentlig opplysningen om at Ole Arnesen skulle være handelsreisende er noe å ha i bakhodet. Hvilket år giftet Martin seg?Nå har vel jeg skrevet Marte A Jonsrud som fadder men det er kanskje Martin?En ide var jo selvsagt å følge Arne Olsen videre også, se hva faren kalles ved hans vielse,hvis han ble gift? Blir endel jobb men.. sånn er nå engang denne hobbyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Om det skulle være Ole Arnesen på Bråten i 65 som er far så gifter han seg her Lenke Nr 11. Det står at han oppholder seg på Braaten.Da blir jeg litt i tvil, denne vielsen er altså i 1866 i mars. Martin blir også døpt mars 66. Da er din Ole Arnesen nevnt på Bergerødegården. Eller hva mener du?Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen Else Kari!Den Ole Arnesen som er født 11/12-1842 har foreldre ved navn Arne Olsen og Olea Larsdatter, så det er nok ikke han som gifter seg i 66(hvis ikke presten har skrevet feil da)I 1875 tellingen finner jeg to Ole Arnesen som kan være kandidater:1)På Berget(plads) Ole Arnesen hf. f. 1843(2 år feilskrevet?Tja?) g.m Gunne Gunnersdatter/ datter Gustava Olsdatter2)På Bergerøgstad Ole Arnesen f. 1841 (denne har jeg mest tro på) g.m Karen ChristiansdatterJeg tror ikke Karen er mor til barna som bor på Bergerrøgstad fordi det står at de forsørges av faderen. Jeg skal sjekke det i kirkebøkene. Problemet med denne kandidaten er at han har en sønn ved navn Martin Olsen f. 1871(samme som Martin f.1865)men det behøver jo ikke bety at han ikke er far til vår Martin også. Mvh. S.EllenBergerøgstad er jo veldig likt navn som Bergerødgaarden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Et lite tillegg vedr. giftemålet 66.Presten kan ha stokket om på foreldrene til brud og brudgom.Ikke så rart kanskje! Halve Gruves mannlige befolkning heter jo enten Arne eller Ole Arnesen, Olsen, så når det kommer en Nilsen og blander seg inn er det ikke så greit.mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Navnene er nok ikke byttet om, det er Olia som er datter av Arne Olsen Braaten, Ole Arnesen er tjenestedreng og han er født på Bjerkemoen tror jeg det står. Arne Olsen har en sønn Ole Arnesen 35 år som er gift med Olia Olsdtr, bor også på Braaten i 65. Arne var nok et veldig vanlig navn i Grue ja ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Kandidat nr 2 er i 1865 på Opager Tenaasen gift med Karen Christiansdtr, barna Arne 3 og Thea 1. Tror nok presten hadde skrevet om barnefaren var gift.Kanskje din Ole Arnesen ikke er i Grue lenger i 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvis du ser på lenken til Martin sin dåp,innlegg 3, barn nr 38 så finner du Ole Arnesen og Olia Arnesdtr Braaten under Moe sitt første barn døpt Arne. Så jeg tror nok du kan utelukke han som barnefaren. Ville nok vært en kommentar fra presten om han nesten samtidig har to barn til dåpen et ægte og et uægte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.