Gå til innhold
Arkivverket

[#71189] Aner til Kari Jonsdatter Åsen ( 1813-1882) Holtålen


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei ! Søker aner til Kari Jonsdatter Åsen ( 1813-1882) Dette er det jeg har: Hun var vel ant gift med Bersvend Andersen Nesvoll 1810-1882) på gården Nesvoll 65-3-4 i Holtålen.Deres datter Berit Bersvendsdatter Nesvoll 1847-1926 gift Tyvoll. Kilde :Ålen og Ålbyggen bind 2 side 21. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem som er hennes foreldre og besteforeldre.Jeg går ut i fra at kirkeboka kanskje er vanskelig å tyde så det kan være fint å få den tydet.Jeg vet ikke hvor hun kom i fra.Kan det være fra Røros eller er hun fra et annet sted? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Karis dåp midt på høyre side.Far er Jon Halstensen Aasen og mor er Kiersti PedersdtrKildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A02 (1805-1816), Fødte og døpte 1813, side 38. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16229&idx_id=16229&uid=ny&idx_side=-38>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Kiersti Pedersdtr døpes 1775. På høyre side nr 3.Far Peder Persen Aasen,mor Kiersti OlsdtrKildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A01 (1745-1804), Fødte og døpte 1775, side 76. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16228&idx_id=16228&uid=ny&idx_side=-82>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er det snakk om Åsen i Holtaalens hovedsogn - bygdebok for Haltdalen. Det er Karis mor som er fra Åsen, faren er ved vielsen soldat Jon Halstensen Grønset.Grønset i 1801, hvor brukeren Hans Halstensen sikkert er Karis farbror:LenkeHans H Grønset er fadder ved Karis dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei! Finner jeg noe i Bygdeboka for Haltdalen. Jeg ante meg at det ikke nødvendigvis har noe med Hans Åsen på Røros å gjøre.Vet noen hvor Kirsti Pedersdatter foreldre er i fra. Peder Persen Aasen og Kiersti Olsdatter kommer i fra. Finner jeg noe av dette i bygdeboka og er evt den å låne på Gunnerius. På forhånd takk for hjelpa. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at du finner noe. Bygdeboka er sikkert å låne på Gunnerus eller på folkebiblioteket.Fant forresten Halsten Grønsets sønn Jon døpt 1 juledag 1769,like ut for tallet 79 til høyre. Hans kone Kari blir introdusert på følgende side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Kari Aasen er min tipp-tipp-oldemor og ble født i Haltdalen i 1814. Foreldrene hennes var:1. Jon Halstensen Grønset f. i 1769 i Haltdalen d. 1852, i 1795 g.m.2. Kirsti Pedersdatter Åsplass f. 1775 i Haltdalen d. 1795Foreldrene til Jon H. Grønset (1) var:1.1. Halsten Taraldsen Aasen f. ca 1726 i Haltdalen, d. 1795, g.m.1.2. Karen Hansdatter Grønset f. ca 1725 i HaltdalenForeldrene til Kirsti P. Åsplass (2) var:2.1. Peder Pedersen Hilmo f. i Tydal d. 1817 i Haltdalen, i 1774 g.m.2.2. Margrethe Olsdatter Langland f. ca 1744 i ÅlenForeldre til Halsten T. Aasen (1.1) var:1.1.1 Tarald Hallstensen Møkleby f. ca 1683 i Søstumoen, Møkleby i Stor-Elvdal i Hedmark, d. 1764 i Haltdalen. Det er fortalt at han kom hit som skreppehandler og ble værende her om sommeren. Han ble så gift i Åsen med1.1.2 Kari Jonsdatter f. ca 1683.Foreldrene til Karen H. Grønset (1.2) var:1.2.1 Hans Jonsen Grønset f. ca 1792 i Haltdalen d. 1756, g.m.1.2.2 Eli (?) (usikker)Foreldrene til Peder P. Hilmo (2.1) var:2.1.1 Peder Gudmundsen d. 1745 i Tydal. Ukjent opphav. G.m.2.1.2 Gullaug Pedersdatter Hilmo f.ca 1692 i Tydal d. 1766 i Tydal.Foreldre til Margrete O. Langland (2.2) var:2.2.1 Ole Bjørnsen Langland f. ca 1700 i Ålen d. 1780. Han var klokker i Ålen. G.m.2.2.2 Gjertrud Jonsdatter f. ca 1705 (ukjent opphav) d. i Ålen 1795.Dette er en gren av slekta jeg foreløbig ikke har gått så grundig inn på, så det meste her er hentet fra diverse bygdebøker. Jeg har noe lenger tilbake på noen av disse, men for å holde det nogenlunde oversiktlig stopper jeg her. Det er for øvrig bilde av Kari Åsen i den gamle Ålen-boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Takk skal du ha Magne for opplysningene.Dette var til stor hjelp.Hvis jeg trenger mer så legger jeg ut evt spm om dette. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.