Gå til innhold
Arkivverket

[#71194] Tydehjelp


Gjest Knut Sandblost
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Kan noen tyde kommentaren til dødsfallet uten nummer? (mellom nr 43 og 44) Lenke Jeg leser 'død under Forældrenes besøg i Arendal' men ikke stort mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo prøve å fortsette litt, Knut - selv om jeg nok er på litt tynn is. Kanskje er det flere som kan bidra?'død under Forældrenes Besøg i Arendal, og er begravet paa Holts (Kirke?)gaard ifølge Skrivelse(?) av 2/9(?)72 fra den forrættende Sognepræst til Holt Andr Rasmussen(?)...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Avslutningen: '...hvorfor det her er unummereret'. Forut for denne siste setningen mener jeg å lese ordet 'Ministerialbog' og 'under Numer'. Antakelig er det her forklart hvorfor dødsfallet er unummerert i denne kirkeboka for Søndeled (fordi det samme dødsfallet også er ført inn i ei annen kirkebok? Holt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her har vi vel presten Andreas Rasmussen, som må ha vikariert i Holt en kort periode i 1872 (mellom HermannThranes død i 1871 og før A. C. Preus tiltrådte):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Sandblost

-- død under Forældrenes Besøg i Arendal, og er begravet paa Holts Kirkegaard iflge Skrivelse af 2/9 72 fra den forrættende Sognepræst til Holt Andr. Rasmussen, i -- Ministerialbog er Dødsfald -- ført under Numer, hvorfor det her er unumereret.Trenger litt mer hjelp til denne teksten. Kan noen fylle ut hullene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Knut!Dette Barn døde under Forældrenes Besøg i Arendal, og er begravet paa Holts Kirkegaard iflg. Skrivelse af 4[?]/9-72 fra den forrættende Sognepræst til Holt, Andr. Rasmussen, i hvilket Sogns Ministerialbog dette Dødsfald er indført under Nummer, hvorfor det her er unummereret.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.