Gå til innhold
Arkivverket

[#71195] Hammersmed Hans Larsen Kuse – Odals Verk, 1700-tallet


Gjest Grete Singstad Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hans Larsen Kuse var hammersmed ved Odals verk i Hedmark. Jeg ønsker å finne ut mer om hans bakgrunn – hvor var han i fra?Han var 1. gang gift med Kari Larsdatter (død 1763) og 2. gang med Dordi Erichsdatter Funni i 1765 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9142&idx_id=9142&uid=ny&idx_side=-146>LenkeI 1. ekteskap hadde han barna Berthe Maria og Hans, født i 1758 Lenke og 1760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror du kan gå ut fra at han høyst sannsynlig var svensk. Har du prøvd en etterlysning i Anbytarforum (under smedsläkter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Oddbjørn - Nei, jeg har ikke prøvd med en etterlysning i Anbytarforum, men det er sikkert lurt. Det er 10 år siden noen prøvde sist, og det ga ingen resultat - så det er vel på tide med et nytt spørsmål: LenkeMen kanskje er det noen i Norge også som vet noe mer om denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det finnes også en annen relevant debatt i Anbytarforum (som bl.a. omhandler en Kruse-famile som kom fra Sverige til Nes jernverk vel hundre år etter at 'din' Hans Larsen Kuse kom til Odal verk): LenkeNB! Nå er det vel mest sannsynlig at Kruse og Kuse er to forskjellige navn - men det kan jo også muligens være 'varianter' av samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

#4 Har nå lest om Kruse som kom til Norge fra Sverige - takk for innspill, det var spennende lesning! Men jeg tror at jeg skal holde meg til Kuse (Morsomt navn forresten...). Siden det finnes en god del hammersmeder i Sverige med navnet Kuse, tror jeg det må finnes en forbindelse dit.Har ikke funnet Hans Larsen Kuse død ennå, men jeg regner med at han døde i Odalen. Har heller ikke funnet giftermålet mellom han og hans 1. kone Kari Larsdatter. Det kan tyde på at de ble gift et annen sted. Kanskje hun også var svensk? Hun døde 39 år gammel i 1763, Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1763, side 270-271. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hans og Dordi som var enke ble trolovet i Strøm kirke 23/9 1764 (15.trin). Forlovere var Ole og Søren Grimsland. Jeg har heller ikke dødsdato eller begravelse til Hans Larsen Kuse. Det var ei Anniken Hansdatter Kuse ved Odals Verk som var g. to ganger, første gang 10/11 1774 og andre gang 3/8 1788. Det var også ei anna smedslekt ved Odals Verk som hette Buse, i den slekta forekommer navnet Jan. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I 1701-manntallet er hammersmed Johan Buse (42 år) nevnt ved Hakadal verk sammen med sønnen Per (1 1/4 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Har lett etter Anniken Hansdatter Kuses konfirmasjon, men har ikke funnet den. Derimot har jeg funnet en Lars Hansen fra Jernverket, konfirmert i 1765. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9142&idx_id=9142&uid=ny&idx_side=-149>Lenke Kanskje en eldre sønn av Hans Larsen Kuse? Hans Hansen Kuse, f. 1760, ble konfirmert 1777 og er da nevnt som Hans Hansen Jernverket. I alle fall tror jeg at det må være han, for jeg finner ingen andre passende kandidater. LenkeAnniken Hansdatter Kuse ble som nevnt av Finn (#6) gift 10. nov 1774 med Ole Nielsen Tiaberg. Lenke Har kikket litt framover for å finne barn av paret. En Ole Jernverket døper datteren Kari i 1776 med faddere: Per, Lars, Marit, Kari fra Jernverket, Catharina Ruud. Lenke Kan dette være Ole Nielsen og Anniken Hansdatter sitt barn?En Lars Kuuse er fadder til Lars Olsens Tiabergs barn i 1777 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En Anniken-kommentar: Jeg har mange Anniken blant mine jernverksaner. Det er et kvinnenavn som går igjen i mange av jernverksslektene med svensk opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis-treff er det levert inn data om en rekke Kuse-slekt. Kan hende du finner noe av interesse der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for innspill Gunn. Ja, jeg har studert 'Kusene' på Dis-treff. Her kan man også se at de aller fleste er svensker, så det bør være en forbindelse mellom mine Kuser og Sverige.Har nå lagt inn spørsmålet mitt i Anbytarforum, under smedslekten Kuse. Lenke Som jeg skrev i #3, ble spørsmålet om Hans Larsen Kuse sist stilt for 10 år siden på Anbytarforum, uten at det ble noen respons. Blir spennende å se om noen vet noe mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

FT 1801 i Strøm viser en Anechen Hansdatter, 50 år og gift for 2. gang. Hun bor sammen med sønnen Niels Olsen, 23 år og spikersmed. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010418&gardpostnr=18&personpostnr=86&merk=86#ovre>Lenke Dette bør være Anneken Hansdatter Kuse, hun er da født ca 1751.Ole Nielsen Kiaberg døpte en sønn Niels i 1778, og det stemmer bra med alderen som er oppgitt ved tellingen (nederst hø. side). Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Lars Kuhses datter Marte, døpt 22. aug 1789. Faddere: Hans Kuhse, Anders øvre Strøm, Lisbet Olsdatter Jernverket, Kari (?) Jacobsd. Dølie, Daarte øvre Strøm. Lenke (nederst hø. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

#15 Fadderne Hans Kuhse og Lisbet Olsdatter Jernverket, tror jeg må være Hans Hansen Kuse og Lisbet Olsdatter Grimsland. De giftet seg 24. sep 1787 i Strøm kirke, caut: Ole Grimsland og Otter Kolsrud, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

#17 - Ja, det er riktig. Jeg har funnet dåpen til alle deres barn, untatt datteren Anne. Lars Hansen (som jeg tror er Lars Kuse) finnes på samme gård i tellingen. Helt nederst står Lars Hansen, 52 år, og er husmann med jord og hammersmed på verket. Det er deres datter Marte jeg fant #15. Datteren Olia ble født i 1786, se hø. side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9142&idx_id=9142&uid=ny&idx_side=-260>Lenke Hans Hansen Jernverket (Kuse?)er fadder her også. Har i tillegg funnet en sønn av Lars Kuse, Hans født i 1780, se hø. side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Troforlovelse 8. feb. 1774 i Strøm: Lars Hansen Kuse og Malene Hansdatter stor Fullue. Caut: Hans Fullue og Gudbrand Ruud. LenkeDa er det i alle fall stadfestet at hans fulle navn var Lars Hansen Kuse. Nå gjenstår det å bevise at han er Hans Larsen Kuses sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Lars Hansen Jernverkets barn Hans - døpt 16. jul 1775 i Strøm. Lenke Faddere: Ole Nielsen, Jonas Andersen, Jens Gundersen, Grete Johansdatter, Cathrina Hansdatter: alle fra Jernverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Lars Kuses p. Anne, døpt i Strøm feb. 1778. Lenke Faddere: Jonas Jernverket, Hans ibid, Marit Bergersd. ibid, Inger ibid, Marit Hansd. ibid.Det er ingen Anneken Hansdatter som er fadder når Lars Hansen Kuse og Hans Hansen Kuse døper sine barn. Dette kan bety at de ikke er i nær slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til (9): Ole Jernverkets datter Kari, som ble døpt i 1776, kan absolutt være Anniken Hansdtr. Kuses datter. Dersom en blar til neste side i kirkeboka, vil en nemlig finne moras introduksjon i kirken etter fødselen - og hun presenteres der som Ole Nielsens kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Oddbjørn - takk for interessen og hjelp. Det er absolutt interessant hvis Kari er Anneken Hansen Kuses datter. Hans Larsen Kuses 1. kone het jo nettopp dette. Holder nå på å registrere bruken av fadderne til Lars og Hans Hansen Kuse. Vil også se om jeg finner flere barn av Anneken Hansdatter Kuse for å sammenligne fadderne her også. Det jeg allerede ser, er at mange navn går igjen. Kan nevne at ei Maria (Mari, Marit) Hansdatter går igjen hos alle tre. Kanskje er dette Berthe Maria?, f. 1758, som vi vet er datter til Hans Larsen Kuse.Skal legge inn oversikten over faddere her når jeg er ferdig med registreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser vel ut til at Hans Larsen Kuse og Kari Larsdtr. har flyttet til Odal verk før 1758 - men antakelig ikke så lenge før. De har nok da enten kommet dit fra et annet norsk jernverk eller fra Sverige.Jeg vil videre anta som en arbeidshypotese at Anniken Hansdtr. Kuse er deres datter (ant. f. rundt 1750 eller litt etter), men hun er altså ikke døpt i Odal/Strøm. Dersom det viser seg å holde stikk, hadde de nok flere barn før de døper datteren Berthe Maria i Odal i 1758 - sannsynligvis i hvert fall en Lars (siden begge ektefellene har en Lars som far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.