Gå til innhold
Arkivverket

[#71203] Anders Andersen f. 1815-18 i Skien (?)


Gjest Jarle A. Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle A. Ellingsen

Hei.Jobber med denne Anders Andersen, født ca 1815-18 i Skien (i følge vielse i Gjerpen 17 februar 1839 med Tone Nielsdatter.) Anders står her som 22 år fra Skien og sønn av Anders Christensen Grini. Jeg finner (hans far) Anders Christensen Gulset, gift 14 april 1819 med Anne Kristine Nielsdatter Venstøb.Ved FT 1835 er foreldre å finne på Grini i Gjerpen. (Grinie nordre.Matr.No.57. Anders Christensen, g., huusmand, 45 Anne Kirstine Nielsdatter, g., 44 Niels Andersen, 15 Kirstine Andrea Andersdatter, 10 Christian Andersen, 6)Hvor er Anders i 1835?Finner en Anders døpt i Skien 18 september 1815 med far Anders Christensen/Christophersen og mor Kirsten Gulichsdatter. Fadder er nevnt som Anne Kristine Nielsdatter! Finner ingen andre 'Anders' kandidater døpt i Skien eller Gjerpen i det aktuelle tidsrom. Her er det mange muligheter: Døde Kirsten Gullichsdatter og Anders Christensen giftet seg på nytt med (fadderen) Anne Kristine Nielsdtr.? (Ingen Kirsten Gullichsdtr. død i Skien 1815-1819) Er alder på Anders Andersen feil ved vielse i Gjerpen? Feil far oppført?Hvis noen vet noe om Anders Andersen og hans opphav er jeg takknemlig for tilbake melding. Mvh Jarle A. Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Legger inn lenke til den Anders døpt i Skien 18 sept 1815, da er det lettere å hjelpe hvis noen vet noe.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Ministerialbok nr. 5 (1814-1843), Fødte og døpte 1816, side 5. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7894&idx_id=7894&uid=ny&idx_side=-7>LenkeHan er født utenfor ekteskap. Er du sikker på at dette er 'din' Anders? Jeg tenker på at faren er oppført som Christophersen.Finner også denne Anders, også født utenfor ekteskap, i 1816, der faren er Anders Christensen. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Klokkerbok nr. 2 (1814-1842), Fødte og døpte 1817, side 20-21. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er Anders Andersen Grini konfirmert.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 6 (1829-1834), Konfirmerte 1832, side 154. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Tusen takk for meget nyttig informasjon, Kirsti. Hvis jeg leser rett står det under konfirmasjonen at Anders er uekte sønn av Anders Christensen og Magrethe Christensdtr. Kan noen bekrefte denne tydingen? Den andre Anders som døpes i Skien 22 des. 1816 (funnet av Kirsti Rye) står nettopp med mor Magrethe Christensensdatter! Dette var da spennende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.