Gå til innhold
Arkivverket

[#71204] Hvem var foreldre til Nils Nilsen Berge/Fletre/Voss?


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Nils Nilsen Berge er fødd trolig i 1715 og hans gravferd var 22.nov. 1788, han var gift med Ingebjørg Olsdatter Oppheim 1708-1793. I en slektsbiografi jeg har, nevnes hans far til en Nils Olsen Store Høn/Voss, har var gift to ganger, først med Ragnhilda Knudsdatter, og den annen gang i 1711 med Anna Larsdatter Dukstad/Fletre-Voss. Er det noen som har noe informasjon om denne Nils, og eventuellt foreldre? Og var han far til Nils Nilsen Berge?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ifølgje bygdeboka (for Vossestrand) var Nils Nilsson Berge d.e. frå Fletre i Voss, son av Nils Olsson Store Høn og Anne Larsdotter Dukstad (g. 1711). Nils Olsson hadde før vore gift med ei Ragnhild Knutsdotter. Nils Olsson var son av Ola Pedersson.Sjølv stammar eg frå Nils Nilsson Berge d.y. gjennom dottera Anne, som vart gift med Bertel Nilsson Ullaland og budde på Batalden i Flora (Kinn prestegjeld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for din bekreftelse Torodd på de notater jeg hadde. Da er du en ættling etter den Anna(Anne) som er fødd i 1751, jeg kommer fra hennes søster Inga, fødd 1746, og som senere kom til Meland.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

I følge 1701 manntalet for Søndre Bergenhus bodde det i Waass Sokn tre oppsittere på Store Høn. Den ene het Peder Olsen, var 38 år og hadde to sønner. Den andre var enken Maritte Olsdatter. Min teori er at Peder Olsen var enkens sønn eller stesønn og en yngre bror av Niels Olsen, som i 1701 befant seg på Flettre, var 47 år og benevnes som odelsbonde.I manntallet står det også at Niels Olsen har fire sønner hos seg på Flettre, nemlig Anbiørn Nielsen på 21 år, Ole Nielsen på 9, Lars Nielsen på 7 og Knud Nielsen på 2 år. Moren til disse sønnene var trolig Ragnhild Knudsdatter (ikke nevnt i manntallet).Niels Olsen Store Høn ble jo gift i 1711 med Anna Larsdatter Dukstad, som skal ha vært født i 1693. I så fall var hun bare 18 år da hun giftet seg med den 57 årige odelsbonden på Flettre, men sånt skjedde jo på den tiden. Anna var muligens datter av den Lars Aslachsen, som står oppført som 45 år og oppsitter på Dugstad i 1701 manntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Atle for dine opplysninger, da vil jeg tro at det er Anna Larsdatter som er Nils Nilsen sin mor, siden han er fødd i 1715.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Torodd Kinn.Om du har en full oversikt over slekten etter Nils Nilsen d.y. og hans datter Anne, så er jeg interesert i den, mest for å kontrollere egne opplysnnger. Du kan få min e-postadr, dersom du vil sende det over som e-post?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Torleif.For sikkerhetsskuld: Den Anna Nilsdtr som Torodd viser til i innlegg 2, er ho som er fødd i 1781 (jf innlegg 3), dvs. at ho er datter til Inga sin bror Nils som er fødd 1743.Eg har ei rimeleg god oversikt over etterkommarane etter denne Nils (Altså Nils Nilsen Berge f. 1743) og spesielt etter Anna f. 1781. Eg har og ein del på Anna f. 1751.Eg skal prøve å strukturere det litt (Er ein del å gå gjennom), og sende det til deg på epost. Det blir jo eit greit byte.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Hadde mistanke om det Egil, men det er jo så mange Nilser i dette, at det er lett å ta feil. Ja takk, bare kom med det.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.