Gå til innhold
Arkivverket

[#71210] Martinus Angell Kristensen født i Vaagens prestegjeld i 1841


Gjest Gunn Sissel Hegre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Sissel Hegre

Hei, Jeg startet for 2 uker siden med å granske min mors familie fra Nordland. Jeg har funnet ut en hel del, men mangler litt ang. min tippoldefar Martinus Angell Kristensen. Av folketellingen i 1865 ser jeg at Martinus bodde hjemme hos sine foreldre på gården Gimsøsand i Vaagens prestegjeld. Fødestedet hans var oppgitt å være i Vaagens prestegjeld i 1841. Foreldrene er Kristen Robertsen og Johanna Johannsdatter- begge født i Borge.Ved folketellingen i 1875 bodde Martinus i Gimsøy, Sandselven, kretsnr ,1 gårdnr 100,101 og bustadnr 40 med kona Berit Mortensdatter og 2 barn - Henrik (min oldefar) og Marie. På samme gård var også Kristen Robertsen og hans kone Johanna Johannsdatter og deres 2 barn: Johanna Kristensdatter og Ingvald Kristensen.Ved folketellingen i 1900 finner jeg ikke spor av gården Martinus bodde på i 1875 eller de andre som bodde der.Mine spørsmål er: 1.Fødselsregister eller dåpsregister for Vågen i 1841 finner jeg ikke. Har dere noen tips til meg hvor jeg kan lete? 2. Som nevnt over så finner jeg ikke Martinus igjen etter 1875. Har dere noen tips til meg hvor jeg kan lete?Jeg har tatt for meg kirkebøkene og lett i register for utflyttede og døde samt fødsel og døpte uten å finne spor.Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ministerialbøkene før 1866 har brent opp, men det finnes klokkerbøker for tiden 1843-65. Lenke Jeg åpnet Gimsøy og da kan jeg se på Vågan som ligger Gimsøy på den lista. Det tok for lang tid å åpne Vågan. Du kan jo prøve å finne konfirmasjonen ca. 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Anne J. Engmo. Det er han som jeg trodde jeg hadde lagt inn, men det ble nok så sent på kvelden at jeg ikke fikk lagt han inn.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Sissel Hegre

Tusen takk Birger og Anne! Så snille dere er som hjelper meg!I 1875 bodde Martinus på gården Gimsøysand med kona og 2 barn - hvor Henrik er ett av barna. I 1900 tellingen finer jeg bare Henrik og ikke Martinus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Sissel Hegre

Tusen takk Anne! Ikke rart han ikke var med i folketellingen i 1900 da. Må innrømme at jeg har sjekket rundt 1890 frem til etter 1900 på døde og begravede. Hengte meg litt opp i at gården de bodde på ikke var nevnt i folektellingen....Igjen tusen takk til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.