Gå til innhold
Arkivverket

[#71212] Niels Andreas Olsen og Olette Johanne Andreasdatter (Olsen)


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Kan noen hjelpe meg med å finne Niels Andrea Olsen og hans kone Olette Johanne Andreasdatter. De giftet seg i Kragerø 30.09.1883 og står som nr. 22LenkeDe fire første barna deres ble født og døde i perioden 1884- 1892. Neste sønn Ole Kristian ble født i 11.03.1895 i Kragerø. I folketelling for Kragerø 1900 finner jeg Olette som enke sammen med sønnen Ole Kristian. Vi skal ha slektstreff neste helg og derfor er det veldig viktig for meg å finne ut hva som har skjedd meg Olette og Ole Kristian.Dersom noen kan hjelpe meg så ville jeg bli kjempeglad. Klarer ikke å finne noen kirkebøker som viser utflyttede eller gifte i Kragerø i årene rundt 1900.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger først inn Olette og sønnen i 1900-tellingen her: LenkeSkal se om jeg finner noen opplysninger som kan være av interesse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter døde i Kragerø mellom 1895 og 1900 og ikke funnet Nils Andreas dødsfall. Kan godt ha oversett dette i farten.Har også lett i gravminneregisteret til Dis, uten hell.Tenkte jeg skulle se i utflytterlister, men fant ikke dette i årene etter 1900 i Kragerø kirkebøker.Det kan jo tenkes at Olette har flyttet tilbake til Bamle, etter 1900, men vet ikke helt hvilke kilder jeg skulle anbefale deg å søke i. Kan det tenkes at det finnes lokalhistorie som har noe stoff om denne familien. ( Lokalt historielag?)Skal si fra om jeg kommer over opplysninger i denne saken. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer litt på om dette kan være Olette Andreasdatter i 1865, hun har i så fall et ekstra fornavn? LenkeEneste damen jeg finner i Bamle, med rett farsnavn, og ca Alder.Kan hende hun er registret som død under dette fornavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror nok jeg har funnet feil familie til Oletter Johanne. Ved vielsen kalles faren Andreas Olsen, skredder, og her er en skredder med det navnet med rett gårdsnavn, også: LenkeDatter kalles bare Johanne, men ellers stemmer opplysningene bedre.:-) Da ville jeg satse på at hun bodde her på Trosbyeiet i 1865.Kan det være muligheter for å finne opplysninger om denne familien etter 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her bor fortsatt en Andreas Olsen på Trosbyeiet i 1900, men om det er far til Olette Johanne er jeg ikke sikker på. Alder kan være ca. og i så fall bor det en bror av Olette her også? Lenke Håper det kan finnes innflyttetlister i Bamle.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende det finnes skifte etter mor til Olette, det kan muligens gi en pekepinn. Eller om vi kan finne farens død? Bamle etter 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen.Lurer nå på om det kan være Olette Johanne jeg finner død i Kragerø 1907 (Hun står da som Hanna Olsen) Hun står som nr. 5. LenkeSønnen Ole Kristian har jeg fremdeles ikke funnet noe annet enn fødsel og dåp på. Lurer på om han har vært gift og hatt barn?mvh. Inger-Mariemvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skulle tro du har funnet den rette damen død i Kragerø, selv om hun kalles Hanna. ( Johanna ) kan lett bli til Hanna, og ektemannens mellomnavn stemmer jo.Skal se om jeg kan finne spor etter Ole Kristian. Hans konfirmasjon kan hende finnes i kirkebøker for Kragerø?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig at jeg ikke har funnet dødsfallet til Niels Andreas Olsen i Kragerø mellom 1895 og 1900?Her tror jeg han er som barn 1865, hos foreldre Ole Chr. Nilsen:LenkeSønnen Ole Kristian ar nok oppkalt etter farfaren?Vet ikke om han er konfirmert i Kragerø?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende det finnes skifte etter mor Olette Johanne Olsen fra 1907. Da burde Ole Kristian være nevnt i alle fall. Finner ikke konfirmantinnføringer i digitale kirkebøker for Kragerø ( 1909-1912) som bure være antatt konfirmasjonsår?Har også lett under vielsen fra 1915 og noen år framover i kirkebøker for Kragerø. Vet jo ikke om han var gift, og heller ikke hvor, så det blir vel å lete etter nåla i høystakken. Får håpe det finnes lokale bygdebøker for området hvor denne familien er nevnt.Får se om jeg finner noe om resten av barneflokken?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen. Jeg har også lett i hele dag etter etterkommere men det blir vanskelig når ikke alt er lagt ut. jeg vet jo at de første barna til Olette og mannen døde så det er jo kun Ole Kristian som kan ha ført slekten videre.Får prøve å se på biblioteket etter bygdebøker for Kragerø. Nils Andreas var matros/fisker og kan jo ha dødd ute på havet. Ikke vet jeg men jeg finner ham ikke som død i Kragerø i perioden 1895-1900.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var en vanskelig oppgave, men du får kikke litt om du kan finne noen kilder til hjelp her: LenkeKan jo være en mulighet at det finnes avskrifter av skifter eller utflytterlister ved et lokalbibliotek?Lykke til, håper dere får en fin slektssamling.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for all hjelpen. Jeg får forsøke å lete etter skifte for Olette for å se om det står noe om sønnen.hilsen Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en eldre bror med samme navn Ole Kristian f. 1884, Se nr. 58 dåp: LenkeDet er vel da en av de barna du har funnet døde tidlig? Håper du finner et skifte.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.