Gå til innhold
Arkivverket

[#71241] Reservedragon: erfaren soldat eller ung mann?


Gjest Adam Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Adam Nilsen

Hei,Johan Johannesen Agnalt var barnefader til et uekte barn 8. nov 1795.LenkeDet har ikke vært mulig å finne noe sikkert om Johan. En mulig ledetråd: han kalles for 'Reserve dragun.' Kan dette gi noen peiling på hans alder? Var en reservedragon en stilling for en erfaren soldat, eller var det en lav rang?Takk!Med vennlig hilsen Adam i San Francisco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg kan ikke svare på ditt spørsmål i første omgang her for jeg får ikke åpnet lenken du har lagt inn. I 1801-tellingen finner jeg kun denne mannen her med et liknende navn, som bor på Aasane ved Bergen og ta en kikk på stedet, det likner også på Agnalt? LenkeOm du kan fortelle hva lenken din hadde av opplysninger om det uægte barn og mors navn, så kan det være jeg kan finne opplysninger om Johan ( Johannes?) reservedragonen. Om det er samme mann som jeg har legt inn fra 1801-tellingen så var han over 40 år dvs. f. ca 1760.Skal se hva jeg finner om dragoner og reservedragoner på den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En mulighet kan det være å finne et svar her: LenkeVed søk ser det ut til at tittelen reservedragon blir brukt på den tiden om eldre militære som gjerne har et sivilt yrke, skredder, husmand, gardbruker. Det betyr vel at disse har en militær bakgrunn, og skal være reservemannskap i krisetider ved krigstrusler.Her kommer sikkert svar fra eksperter i brukarforum på militære yrkesbetegnelser fra den tiden.Skal si fra om jeg finner en sikker forklaring.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Johannes Johannisen som jeg fant i 1801-tellingen tror jeg gifter seg her med en enke, Kari Nilsdatter? Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Tror ikke det kan være felles barn i ekteskapet pga hennes alder i 1801?Kan jo være at det er samme mann som er oppgitt til å være reservedragon, og far til et uekte barn f. 1795. Det ser ut til å være umulg å komme inn i digitale kirkebøker i dag i arkivet. Det er sikkert grunnen til at din lenke ikke kan åpnes.Jeg skulle gjerne sett hva som står i kirkeboken. Navn og sted og om mulig alder ville vært et bra utgangspunkt for søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En reservedragon var nok mindre erfaren enn en dragon - han var tross alt kun innrullert som reserve. Men det går ikke an å utlede alderen på grunnlag av betegnelsen, da både unge og gamle kunne være reserver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Agnalt er en gård i Tune i Østfold, men jeg finner ingen Johan Johannesen registrert der i 1801-tellingen, men han kan ha bodd på Agnalt i 1795 (i 1801 tellingen er et gårdsnavn stavet Agnatt). Dragoner og reservedragoner kan jo på den tiden være i forbindelse med Fredriksten festning i Østfold. Hvis man søker på 'yrke inneheld' drag, dukker det opp både dragoner og reservedragoner med mange forskjellige skrivemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Agnalt er en gård i Tune i Østfold, men jeg finner ingen Johan Johannesen registrert der i 1801-tellingen, men han kan ha bodd på Agnalt i 1795 (i 1801 tellingen er et gårdsnavn stavet Agnatt). Dragoner og reservedragoner kan jo på den tiden være i forbindelse med Fredriksten festning i Østfold. Hvis man søker på 'yrke inneheld' drag, dukker det opp både dragoner og reservedragoner med mange forskjellige skrivemåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den gården som du mener Tor: LenkeSer at begge navnene Agnatt og Angnat finnes i 1801-tellingen for Thune. Da vil jeg tro at dette var garden der reservedargonen Johan Johannesen oppholdt seg i 1895.Nå kommer vi inn igjen i kriekbøkene også, så det er vel mulig at mor og barn befinner seg i området i 1801?Skal lete litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her har vi nok mor Kari og sønnen Lars Johansen på denne plassen i 1801: LenkeHvor den grumme fader har gjort av seg på den tiden er vel ikke så lett å finne ut, men kan forsøke.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved landsomfattende søk på yrker som inneholder Dragon, fikk jeg en god del treff, men ved søk på fornavn Johan, fant jeg kun 18 stykker.Ingen Johannesen. Finner en Johan med et annet etternavn, som gardbruker og dragon i Thune, men det er nok ikke rett mann: LenkeFant han heller ikke i Halden ( Fredriksen) på den tiden. Han kan jo for den del være utenlands, eller skiftet yrke?Alder på dragonene varierte fra 22-60 år, hos dem jeg fant ved søk i 1801-tellingen-Lurer på om Lars Johansen vokste opp hos morens foreldre?Kan det tenkes at det finnes papirer på farskapet, militære domspapirer? Kan hende han måtte betale for sin sønn om han da vedkjente seg farskapet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg en Kari Larsdatter i passe alder med fars navn Lars Olsen. det kunne passe med den Lars Olsen på gården der Kari Larsdatter bor med sin uægte sønn i 1801? LenkeDet er bare en gjetting, og denne Lars Olsen er gift for 2. gang, så hustruen er vel i så fall en stemor til Kari?Det spørs om noen lokalkjente kan hjelpe med denne familien? Hva med bygdebøker for Thune? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adam Nilsen

Hei Gunn, Kristian, og Tor,Takk for svarene. Det er synd at 'reservedragon' sier ingenting om hans alder. I en tidligere innlegg spurte jeg om at Johan var ukonfirmert - for meg betyr det at han var ganske ung, men kanskje han slippet konfirmasjon på noen måte og var eldre. Hvem vet?Ja, Agnalt er en gård i Tune i Østfold. I kirkebøkene rundt 1795 finnes det mange Johannessønner/døtre på Agnalt og på Trollerød. De to gårdene ser ut til å være nært tilknyttet til hverandre. Kanskje familiene flyttet mellom de to gårdene, eller kanskje sognepresten brukte gårdsnavnene vekslende. F. eks. Jens Johannessen Agnalt, begravet 27 apr 1794, 2 uker gammel, kalles ved dåp (13 apr 1794) sønn av Johannes Jensen og Johanne Haagensd. Trollerød.Blant Agnalt/Trollerød-folket, er Johannes Johanessen Trollerød den mest mulig kandidat. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010130&gardpostnr=184&personpostnr=1584&merk=1584#ovre>Lenke Men han hadde allerede giftet seg Lenke, trolovet 16 jan 1776, der han kalles Dragoun. Og Johannes og Edel hadde en sønn Johan i 1801 som var 6 år gammel, så Johannes kan ikke være far til min Johan. Kanskje Johannes er min Johan (og begikk leiermål mens han var gift), men siden min Johan var ukonfirmert i 1795, tror jeg han ikke kunne ha giftet seg nesten 20 år tidligere.Jeg har ikke funnet en Johan Johannessen døpt i Tune i det riktige tidsrommet blant Agnalt/Trollerød folket. En annen mulighet er Johannes Jonsen, døpt i 1776, uekte barn til Siri Thoresdatter Ise og Jon Johansen Thaleberg fra Skjeberg, Reserve ved Major Schultzes Dragoun Compagnie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan denne msnnen være en mulig kandidat? Alder og navn kan passe og han er ført som landsoldat: LenkeMulig det går an å finne hans ekteskap og hvem som var hans far?Vrien nøtt dette. Litt merkelig at han skulle være ukonfirmert før militærtjeneste ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til det forrige paret i kirkebok for Borge , se vielse nr. 10 , 1797. V. side : LenkeVet ikke om faddere ved dåp til datteren Anne kan gi et spor, vielsen sier ikke mye, er jeg redd. Bortsett fra at navn og aldersangivelsen i folketellingen passer?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at paret har fått en sønn i des 1797, kalt John, muligens død tidlig. Jeg har litt problem med å tolke teksten, se dåp nr. 2. v. s.LenkeSkal se om jeg finner datter Anne født 1798/1799?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken til sønnen Johns dåp ble ikke riktig i farten, prøver igjen: LenkeNr. 2 under døpte 1798, skulle det være. Lurer på om det står død før dåp?Foreldrenes navn stemmer i alle fall med samme paret. Fortsette leting etter Annes dåp og mulige faddernavn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider datter Annes dåp, se høyre s. 1799. nr. 24. Lenke Ikke enkleste å lese disse kirkebøkene i Borg:-)Vet ikke om disse faddernavn sier deg noe om denne fader kan være samme du har forsleg om i ditt innlegg 14 og 15.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.