Gå til innhold
Arkivverket

[#71250] Ane Christine Sørensdatter Dahl gift ca.1729 i Tr.heim med Andreas Kelberlade


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg søker opphavet til Ane Christine Sørensdatter Dahl, sannsynligvis fra Trondheim og trolig født rundt 1700. Hun ble gift med murmester Andreas Kalberlade, innvandret fra Tyskland, hans annet ekteskap.Jeg har ikke funnet dem gift.Det er umulig å komme inn på de skannede kirkebøkene, får svar 'Proxy Error' - så jeg får ikke lagt inn lenker til barnas dåp i Trondheim Domkirke. Jeg har funnet følgende barn i ekteskapet:Andreas døpt 8 okt 1729.Bernt Christoffer døpt 30 apr 1732, død 1 sep 1798 i Trondheim.Johannes døpt 29 mar 1740, død 19 aug 1803 i Trondheim.Håper noen kan hjelpe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Hei Guro. Jeg har omtalt Andreas Hanssøn Kelberlade og hans to hustruer i min artikkel 'Staal Christopherssøn i Trondheim og hans etterslekt' i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XLI, hefte 3 (2008), se side 188 og 196.Andreas var ifølge Hornemans Stamtavler fra Altenhaus i Brandenburg. Hans 'likbegjegnelse' ble holdt i Kristiansund 14.november 1750. - Han giftet seg første gang i Domkirken i Trondheim ca 1713 (trolovet 27. november) med Agnes Mosesdatter, som han hadde flere barn med. Den siste av disse var sønnen Elias, døpt i Domkirken 17.juni 1718. Agnes Mosesdatters begravelse ble betalt for i DK sogn 28.desember 1718. (Se kildehenvisninger i artikkelen min.)Andreas Kelberlade giftet seg andre gang rundt mai 1721 med Anne Kirstine Sørensdatter (Dahl), død i juli 1771. Deres første barn var Hans Morten Kelberlade, døpt 2.april 1722 i Domkirken. Hans Morten kom til Tyskland, senere til koloniene i Nord-Amerika. Se nærmere i artikkelen på side 196.Anne Kirstine Sørensdatter (Dahl) var datter av fellbereder Søren Enevoldssøn Dahl i Trondheim og kone Barbara. Søren fikk borgerskap der 6.desember 1700, begravelsen hans fra Vår Frue kirke i Trondheim ble betalt for 29.november 1718.Barbara var første gang gift med en hittil ukjent mann ved navn Friis, som hun hadde flere barn med. Barbara døde i Trondheim 27.oktober 1735, skiftet begynte 11.november samme år. Et av barna deres var Morten Friis (død i Selbu 1736), kjøpmann og borger i Trondheim, som jeg omtaler i min artikkel (se s. 188-189). Morten var gift med Anne Olsdatter Bernhoft (død etter 1745), datter av sogneprest til Klæbu herr Ole Staalssøn (død 1696) og kone Anne Hansdatter Bernhoft, som jeg omtaler grundig i artikkelen.Full oversikt over Barbaras barn (fra skiftet):I 1. ekteskap med NN Friis: 1. Cornelius Friis, død før morens skifte, hadde etterlatt en datter boende i Glystad (trolig Glückstadt i nåværende Tyskland). 2. Mogens Friis, død før morens skifte, hadde vært fogd og etterlatt en sønn og en datter. 3. Morten Friis.I 2. ekteskap med Søren Enevoldssøn Dahl: 4. Enevold Dahl, i 1735 ugift, men fullmyndig, på Helgeland. 5. Petronelle Dahl, i 1735 i Trondheim, 35 år gammel. 6. Anne Kirstine Sørensdatter Dahl, se ovenfor. 7. Barbro Dahl, i 1735 i Gudbrandsdalen hos kaptein Piel(?) og 33 år gammel. 8. Karen Dahl, i 1735 hjemme, 32 år gammel. 9. Elen Dahl, i 1735 i tjeneste hos fru salig kammerråd Sommers.Det har vært hevdet at Andreas Kelberlade var gift en tredje gang, - nemlig i 2. ekteskap - med en Birgitte Catharina Bernhoft (som skulle være datter av nevnte Ole Staalssøn og Anne Hansdtr Bernhoft), men dette er svært usannsynlig. Birgitte Catharina har trolig aldri eksistert.Kildehenvisninger finner du i artikkelen. Norsk Slektshistorisk Tidsskrift finner du i alle større bibliotek, går ut fra du har lett tilgang i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Kan legge til at ved Hans Mortens dåp i 1722 kalles Anne Kirstine 'Frijs', istedenfor Dahl som ville være det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Erik, dette var helt fantastisk. Jeg kan bare takke deg så mye for at du tok deg tid til å skrive all denne informasjonen. Jeg er overveldet og er på vei til Deichmanske nå!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

(Lie, innlegg #2:) Kan den ukjente 'NN Friis' være identisk med den Jens Mogensen Friis som skal ha giftet seg med Helena Hansdatter Hammer, enke etter Christen Olufsen Wind (bos. i Trondheim i 1693), og 3. gang g.m. Jacob Thullin ? Jens skulle altså da i så fall først ha vært g. og fått tre sønner med 'Barbara', som senere ble g.m. Søren Enevoldssøn Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Alida Krabbe skal i 1693 være omtalt som ''løitnant Friis' kjæreste''. Hun ble senere g.m. kaptein Peder Andersen Bredal fra Veøy, og fikk 4 barn med ham. Kan denne 'Friis' ha noen forbindelsen med ovennevnte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Da jo Barbaras sønn Morten Friis bare hadde én sønn (Ole Bernhoft Friis som døde som sogneprest til Leikanger i Sogn) og resten døtre, er det dessverre vanskelig å identifisere Mortens far ut fra oppkalling. Ole var jo oppkalt etter sine morforeldre, herr Ole Staalssøn og Anne Hansdatter Bernhoft. Ole Bernhoft Friis' søster Anne Barbro Friis var oppkalt etter sin mormor og farmor.Jeg har ikke noe grunnlag for å utelukke at Barbara (som nevnes uten farsnavn i de kildene jeg har funnet henne nevnt i) kunne ha vært gift med Jens Mogensen Friis, men heller ikke noe grunnlag for å bekrefte det. Her må en dykke dypere i Trondheims-kildene for å finne sikkert svar.M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten's bror, fogden Mogens Friis skal ha dødd 14 jan 1730 i Leksvik, og var g.m. enken Anna Holgersdatter Birch, som fødte ham barna Elisabeth i 1726 og Holger Christian i 1728 (sistnevnte oppkalt etter sin morfar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjørdals-fogden Mogens Friis og Anna H. Birch (Bjerk) ble viet i Leksvik 12 Jun 1725, etter 7 Jul 1724 og ha fått Kongelig tillatelse til dette fra København. Anna var da enke etter Hans Christen Aalum (1703-1723) fra Trondheim, som døde i Leksvik, og med Anna hadde datteren Helene, f. 12 Apr 1723. HCAa var antakelig sønn av den forrige fogden (i Stjørdal og Verdal) (1710-1719), Jens Mogenssøn Aalum, som også døde i Leksvik i 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over det du har gravd frem av opplysninger om fogd Mogens Friis på kort tid. Jeg har et svakt minne av å ha sett en Mogens Friis i skifteprotokollene for Innherred, uten at jeg tok meg tid til å undersøke dette nærmere. Da er det bare helbroren Cornelius Friis som vi ikke kjenner nærmere til, bortsett fra at han hadde etterlatt seg en datter.Mvh Erik Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.