Gå til innhold
Arkivverket

[#71263] 'snekker Ingebrigtsen i Verftsgata' Tromsø


Gjest Rita Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Andreassen

Jørgen Mikal Ingebrigtsen født 1864, Årberg i Senja ble gift med Jensine Bergitte Ludvigsdtr f. 1860 og senere med en Pauline. Han var snekker og skulle ha flyttet til Tromsø. Mine opplysninger er at han var ' snekker Ingebrigtsen i Verftsgata' Dette er gamle opplysninger og jeg vet ikke lenger hvor jeg har dem fra. Han skulle iallefall ha 4 barn med Jensine og en datter med Pauline: Alfred Jenny Anna Gunerius Lund (født 1889 på Flakstadvåg)Elvine ( mor Pauline)Har ikke årstall på barna og vet ikke hvor og når de er født.Finner dem heller ikke i ft 1900 så jeg må jo ha oversett noe. Noen som kan hjelpe ??Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeDette må vel være din familie i 1900, konen het Jensine, ikke Pauline. Ser ut som de har flere barn. Her får deu også fødested oppgitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Tusen takk for hjelp begge to. Nu har jeg leita etter denne familien i Hammerfest/Kvalsund og finner dem ikke. Ikke finner jeg dem gravlagt noen steder heller. Lurer på om det er noe i det at han var snekker i Tromsø ? Han kan ha dratt dit etter konas død i 1903.Karen Ingebrigtsdtr som bor hos Jørgen i 1900 er hans halvsøster.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Tusen takk for hjelpen. Fikk med dette bekreftet at Jørgen var tømmermann/snekker og bodde i Verftsgata i Tromsø. Jeg leita i kirkebøkene der etter familien, men leita i feil tidsrom og fylke. Han bodde i Hammerfest til han giftet seg andre gang. Enda en gang takk til alle tre.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jørgen Ingebrigtsen kjøpte i 1916 Verfsgata 6 (tidl. matr. nr. 248) for kr. 1500,- Testamente fra Jørgen i 1931 viser at eiendommen med grunn etc. var tesamentert til hustru Pauline og datter fra andre ekteskap Elvine Nilsine Oline. Pauline fikk også råderett over kontantene Kr. 15700,- Den gården står vel den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

HeiTakk for opplysningen. Ser ut som du har lest dette testamentet. Finner det litt underlig at Jørgen testamenterte alt til kona og datter i andre ekt. Han hadde jo flere barn. Det hadde vel vært skifte etter første kone i Hammerfest der de andre barna fikk sin del, men de skulle vel ha en farsarv eller en odelsarv (hvis odel bruktes i bygårder). Sier dette testamentet noe om de andre barna ? Nå har jeg ikke leita etter dem, men Alfred skulle være gift med ei Anna og Jenny skulle være gift Gregussen - men hvor i landet de bodde er jo et spørsmål. Har også funnet en sønn til av Jørgen og Jensine - Olaf Johan f. 1891 i Kvalsund.Han var sjømann og omkom i en ulykke i dokken i Swansea i 1916.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nei, jeg har ikke lest testamentet. Opplysningene om testamentet har jeg fra panteregisteret om gården. P.reg. Tromsø by nr. 5 2. serie og under matr.nr. 248. Der går det også frem at Pauline hadde fått hjemmelen til gården ifølge testamentet. I begge tilfelle henvises det til pantebok nr. 21, og det er mulig at det der finnes mer fyldesgjørende opplysninger. Dessverre er denne panteboka ennå ikke scannet og lagt ut. Det beste ville jo være om du gikk rett inn i testamentet (Statsarkivet i Tromsø). Der kan du kanskje finne opplysninger om andre arvinger. Det som står i panteregisteret, gjelder jo bare selve gården. De 15700,- som jeg har nevnt i innl. 11), er ikke kontanter, men verdien av eiendommen som Pauline fikk hjemmelen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.