Gå til innhold
Arkivverket

[#71264] Eidsberg. Ole Gulmonsen/Gudmundsen og Anne Guttormsdatter, gift 1779.


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

Kjenner noen til familien Ole Gulmonsen/Gudmundsen og Anne Guttormsdatter? (DIS-forum 15/7).Ole Gulmonsen/Gudmundsen og Anne Guttormsdatter gifter seg 24. juni 1779 i Eidsberg.Deres barn:-Gunder, f. på Husebyplass, dom 4 post trin 1779. Faddere: Ingebor Gutormsdatter, Marthe Gutormsdatter, John Aslachsen, Lars Hansen, Niels Nielsen.-Gunnild, f. på Aas 3. advent, 1780 (Død strax efter).-Peder, f. på Aas ejer Dom 23 trinit, 1781: Faddere: Marte Torersdatter Garsæg, Marte Gutormsdatter Huseby, Helene Gutormsdatter Husebyejer, Ole Olsen Moens ejer, Christen Torersen ibid ejer.-Gunder. F. 1784 på Skrephaug, (Foss pladsen ?). Testes: Marte Gutormsdater Aas ejer, Helene Gutormsdatter Salmomrud, Jacob Jacobsen Aas ejer, Lars Andersen Busgelsrud, Joen Halvorsen Husebyejer.-Larena, f. 06.01.1788, på Aas pl. Faddere: Marte Johnsdatter Bacher, Helena Gutormsdatter Huseby, Maria Gutormsdatter ib, Hans Torstensen Aas ejer, Torkild Christensen Aas.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det slekta bakover eller forover tid du er ute etter?Det er kanskje søsken av Anne Guttormsdatter som går igjen som faddere: Marte Guttormsdatter, Helene Guttormsdatter og Maria Guttormsdatter...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jeg søker vel fortrinnvis forfedrene til Ole og Anne, men det blir nødvendig å finne noe bredde for å fastslå slektskap.Folketellingen av 1801 for Eidsberg viser dette: Anne Guttormsdatter, 46, med datteren Larine Olsdatter, 10, er på en husmannsplass under Folkenborg. ”Vel gift men formedelst ueenighed ey hos sin fattige mand”. ” Sidder til huuse og nærer sig ved søm og spinden”. Den samme (?) Anne Guttormsdatter, 50, med datteren Larine Olsdatter, og Ole Gudmundsen, 54, fattig inderst, står oppført under Aas østre. En helt tydelig ”knute på tråden”. Det synes vel som om Ole har tatt med ”øvrig familie” ved folketellingen. Det var vel mulig at listeførerne ”dobbeltoppførte” personer?På Hage vestre finner vi Ole Olsen, 29, soldat, muurmester og jordbruger, og hans kone Helena Gutormsdatter 36. Christine Gutormsdatter, 24, konens syster, bor også der. På Østereng er John Aslachsen, 52, og Ingeborg Gutormsdatter 44. På Sletner har vi husmannsfolkene Jacob Jacobsen, 50, og Martha Gutormsdatter, 36. Alle personene her er faddere, og det synes meget sannsynlig at Guttormsdøtrene er søsken.Den yngste av de mulige søstrene bør vel være Christina. Jeg finner en mulig Christina døpt i 1774: 6 post påsche (?) Trømborg, nr 48 s. 72, Christina Guttormsdatter, foreldre Guttorm Gunersen Susebach, mod…. Christensen (intet fornavn). Faddere: Christina Olsdatter Kamerud, Berthe Andersdatter Stenhytta, Tollou Jacobs, Ole Mons, Tosten Christensen Opsalnesse. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7488&idx_id=7488&uid=ny&idx_side=-68>Lenke En mulig Mari finner jeg i 1760: 2. juni ? 1760: Mari. Foreldre Gu..? og Ingeri Opsaleje. Faddere: Lisbeth ..., Anne Opsalejer, Berte Opsal, ... Opsal, Ole Opsalejer. Halve teksten er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Vet ikke om det er noe til hjelp, men en Ole Gulmundsen er ført som ungt mannskap i militærrullen 1767 under legd 56, Skukustad i Eidsberg. Han skal være husmannssønn, 17år, 59 tommer høy og tjener i legdet. Om det er riktig mann, vet jeg ikke, men finner ingen andre med den navnkombinasjonen i militærrullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Takk til Grethe og Erlend!Det er mulig at du har funnet den rette Ole Gudmundsen/Gulmundsen/Gulmonsen som soldat, Erlend. Jeg har funnet en Ole Gudmundsen døpt i Eidsberg i 1748, og Skukkustad er fødselsplassen:S. 104, dpt 15.09.1748: Ole. Gudmund og Live Schuchestadejer. T: Kari Spedstad, Ingeborg Schuchestad, Rannild Rennæs?, Thor Spedstad, Christopher ib. Lenkemvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Takk, Erlend!I perioden fra 1759-1764 finner jeg følgende kandidater Gudmund/Gulmon oppført som far:S. 9-1760. Gulmon og Gunnild Tveten: Holm. S. 9-1760. Gulmon og Ragnhild s. Bjørnestad ejer: Iver. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7488&idx_id=7488&uid=ny&idx_side=-9>Lenke S. 10-1760. Gulmon og Anne Hallerud: Marthe. Lenke S. 14-1762. Gudmund og Mari Melleby: Kristina. Lenke S. 17-1763. Gulmon og Anne Hallerud: Anders. Lenke S. 21-1764. Gudmund og Rannild Mellebyejer: Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Anne Guttormsdtr. er jeg temmelig sikker på er født på Tarm i Askim, døpt 5.5. 1754 i Askim.Jeg har nye om hennes slekt, så hvis du har en mailadresse jeg kan sende det til, skal du få det jeg har.Når det gjelder Ole Gulmonsen/Gudmundsen, er jeg litt mer usikker, men tror foreldrene er Gulmon og Live som har følgende barn:Ole, døpt 15.9. 1748 (Skukkestadeier), Anne, døpt 24.9. 1752 (Krossby), Siri, døpt 6.5. 1757 (Krossbyeier), Nils, døpt 31.5. 1761. Men mer har jeg ikke funnet foreløpig.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Takk, Øivind!Jeg mottar gjerne flere slektopplysninger! Mailadressen min: tbirkelu@online.noJeg har lett etter Anne Guttormsdatter i perioden 1745-1765, døpte i Eidsberg, men ikke funnet henne. Derimot har jeg funnet søsteren Helene, som senere var fadder til Annes barn, og broren Embreth, som døde 3 uker gammel.Døpt 30. desember 1764 ved Eidsberg. Embreth. Faddere: Aase Steenerud, Bodel Bacher?, Mari Bacher, Hans Steenerud, Eric Belgen. (s. 24, nederst til høyre på siden). Foreldre: Gutorm og Christenie Steenerud ejer. Embreth død 3 uker gml. (s. 25 1765).23.02.1766, s. 29. Ved Trønborg. Gutorm og Christenie Aasgaard ejer. Helena. Faddere: Anna Hougen, Bodel Embretsdatter, Marthe Bamsrud, Rejer Hougen, Sven Aasgaard ejer.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.