Gå til innhold
Arkivverket

[#71265] Sverige. Stockholm. Anders Hindrikson f. 1852, til Stockholm 1879, men så?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Anders Hindrikson f. 01.10.1852, Järnboås, sønn til gruvarbetare Hindrik Olofsson og Anna Olsdotter i Lindesby, Järnboås, flyttet som stenarbetare 27.10.1879 til Adolf Fredrik nr. 6 i Stockholm, er ugift bärgsprängare der i 1880, gift men ensamståande arbeidskarl i Barnhuset nr. 17 sammesteds i 1890, finner han ikke i folketellingen 1900. Uvisst om han hadde barn.Jeg har ikke klart å finne hans ekteskap, heller ikke om han fikk barn i dette ekteskapet.Noen som har bedre øyne enn meg (har lett i et par år i de aktuelle kilder... men har fått hjelp av nye øyne før...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En rask titt. Jeg har heller ikke funnet han i 1900 tellingen.Har sjekket Emibas, i tilfelle han emigrerte, men har ikke funnet han der heller.På svar finner du alfabetisk oversikt over døde i Stockholm. Har sjekket Adolf Fredriks forsamling i Stockholm i perioden 1890-1900 i tilfelle han døde. Fant han ikke der. Men det var noen Henriksen der, men det bør jo ikke være i fam med han.Tenkte å sjekke husforhør som dekker 1890 som er siste år du har funnet han i tellingen, for å se hva som skjedde. Men, de er jo ikke tilgjengelige , så det fikk jeg ikke gjort. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Ja, och jag har letat på SVAR, Stockholms Stad/län - Kyrkoarkiv - Digitalt/skannat och ser att det finns både Centralfängelset Långholmen och Kronohäktet Långholmen.Har tittat i husförhören men hittar honom inte. Återkommer om jag finner något. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Enligt Rotemansarkivet på Stockholms Stadsarkiv utflyttade Anders Henriksson från Erstagatan 2, Katarina 1886 till rote 8 Roslagsroten som ska finnas i Johannes Södra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hittar honom inflyttad 1/5 1886 (Jakob och Johannes B1b:17 SVAR id 00025583_00174) och där står att han gifte sig 24/4 87 med Jenny Annika Möller och dom bor på Frejgatan 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ulla: Så flott at du har funnet ekteskapet til Anders! Kanskje man kan finne konen og eventuelle barn i senere tellinger?Ja, Anders og Pehr Hindriksen var brødre.Jeg vil sette pris på om det kan finnes flere spor. For tiden abbonerer jeg ikke selv hos SVAR.mvhErling T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tyvärr, jag hittar inga husförhör efter 1877 i Johannes. Och Roslagsroten finns ännu inte i Rotemansarkivet. Tror det finns en Stockholms CD, men den har jag inte. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Jeg tegnet abbonn. hos Svar nå i morges.Nå fant jeg ekteskapet i Jakob&Johannes, hun heter Jenny Amalia Möller og er f. 10.03.1853, Vesterås. I digital telling for 1890 finnes de som ektepar i Stockholm, Joh. rote no. 8, Wäduren n0 7, Stockh/ Stockh stad, s. 336, rad 21.Det var så langt :-)ps ingen barn notert i denne tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei igjen, siden jeg ikke finner Anders Henriksson i 1900 i Stockholm, lette jeg etter utflyttede fra Johannes, Stockholm. Finner da enken Jenny Amalie Henriksson, enke, Möller, utflyttet til Ad.Fredr. 15.11.1895 (men finner henne ikke innflyttet der). Det opplyses imidl. at hun flytter alene (altså vel ingen barn), og at hun ble enke 28.05.1892.Finner arbetare Anders Henriksson død i Jakob denne dato, 39 år 7 mnd 17 dgr, som kan stemme med min Anders Henriksson f. 1852. Død ved drukning, opplyst at han ikke var gift (men det var han jo?) gr.l. 01.06.1892. bosted 29 'Surbr...' noe jeg ikke klarer tyde, dødsort: Leraf (?) Laz (lasarett?).jfrJakob SE/SSA 10008/ f ! a// 1885-1894.Ulla: Har jag hittat rett mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej igen Erling! Har du nåt bildid nr på dom sidor du hittat. Det står längst ner till vänster och brukar innehålla flera 000? Stockholm är inte helt lätt att leta i så detta idnr gör det mycket enklare att hitta rätt sida. Surbr är Surbrunnsgatan skulle jag tro.Hittade detta på Rotemansarkivet, Stockholms stadsarkivet.Lenke(Hoppas jag får länken att fungera. Annars sökte jag på födelseår 1853 och Jenny Möller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg fant henne innflyttet til Adolf Fr. nå (en side uten tekst lurte meg, det kom mer...)Finner henne innflyttet til A.F.tror du mener dette nr:SE/SSA/ 0001/B 1 9/39 1895folio 161hun flytter til nr 10 Kalbergsböjen (eller noe sånt)Finner ikke husforhør for denne perioden, så her stopper det opp.Men det beste var å finne ut om Anders hadde etterkommere, og det ser det ut til at han ikke hadde.mvhErling T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Nu har jag hittat Anders i dödboken (F1a:7 1885-1894 Bildid: 00025665_00282) och under dödsort står det Seraf(imer) Laz(arettet) Jag tycker det ser ut som du har hittat rätt person - åldern stämmer även om jag inte räknat efter på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Ja, vid Jennys inflyttning i AF står att hon blev änka 28/5 92 så det bekräftar att det är rätt Anders Henriksson. Hon bodde på Karlbergsvägen.Har sökt Jenny i Folkräkningen 1900 hela landet men får ingen träff och inte heller i Rotemansarkivet eller Mantalsregistret 1909. Eventuellt kan man leta i födda i AF 1892 - början 1893 ifall det finns ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ulla:Jeg antar at de ikke hadde barn som levde opp i alle fall, siden det kun står at én person flyttet når hun flytter, ellers pleier det jo stå f. eks 'enke med 2 barn' og så markert tall for kjønn i de høyre kolonnene. Her står det bare markert med tall én kvinne, altså enken (uten barn?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.