Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjørn Brekke

[#71267] Condeleur ved acsisen

Recommended Posts

Gjest Bjørn Brekke

Min kones 3 x tippoldefar finnes i FT 1801 for Trondheim LenkeHan er her oppført med yrket 'Condeleur ved acsisen'. Er det noen som vet hva dette var? Takknemlig for hjelp.Hilsen Bjørn Brekke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her har nok 'tr' blitt til 'd', han var altså kontrollør ved 'acsisen' (= toll, opprinnelig toll på vin og øl i byene, omfattet i 1801 også andre varetyper)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid K. Natvig

hei, han jobbet nok som toller. 'Acsisen' er et gammel ord for Tollen (Toll-stasjon), og 'condeleur' kan ligne på 'kontrollør', men sikker er jeg ikke.mvh. Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Aksise var toll på visse utenlandske varer som måtte betales ved innførsel til byen. Aksisehus fantes ved Skansen (i Ila), Gamle Bybro og på Brattøra.Det første ordet er en forvrengning av Controlleur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Brekke

Dette var nytt for meg.Tusen takk alle sammen.Hilsen Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne B. Kristiansen

Her er litt sakset ut i fra OSV. I. MELBYE 'TOLLERE GJENNOM 300 ÅR 1563 - 1886' på NSF sine sider.http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/index.htmThanch, Jørgen Hansen, født 1735. Kontrollør og overkonsumpsjonsbetjent i Trondhjem i 1777, kontrollør og overtollbetjent sammesteds 1780 til død 18. april 1811.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Astrid R (4) Aksise var vel i utgangspunkt en bytoll, dvs. det følgelig var vareslaget (og innførsel til byen), ikke opprinnnelsesland som utløste tollplikten ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Stig Nyberg

Trondheim var en utførselshavn for kobber fra ulike kobberverk, og også kobberet som ble sendt til Trondheim var aksisebelagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går et skritt lenger enn i (7) og påstår at denne gangen tar Astrid i (4) feil, aksisen var en ren innenlandsk toll (opprinnnelig omtrent som moms, senere en bytoll som beskrevet i (7)).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive