Gå til innhold
Arkivverket

[#71267] Condeleur ved acsisen


Gjest Bjørn Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Brekke

Min kones 3 x tippoldefar finnes i FT 1801 for Trondheim LenkeHan er her oppført med yrket 'Condeleur ved acsisen'. Er det noen som vet hva dette var? Takknemlig for hjelp.Hilsen Bjørn Brekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her har nok 'tr' blitt til 'd', han var altså kontrollør ved 'acsisen' (= toll, opprinnelig toll på vin og øl i byene, omfattet i 1801 også andre varetyper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, han jobbet nok som toller. 'Acsisen' er et gammel ord for Tollen (Toll-stasjon), og 'condeleur' kan ligne på 'kontrollør', men sikker er jeg ikke.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Aksise var toll på visse utenlandske varer som måtte betales ved innførsel til byen. Aksisehus fantes ved Skansen (i Ila), Gamle Bybro og på Brattøra.Det første ordet er en forvrengning av Controlleur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Astrid R (4) Aksise var vel i utgangspunkt en bytoll, dvs. det følgelig var vareslaget (og innførsel til byen), ikke opprinnnelsesland som utløste tollplikten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Trondheim var en utførselshavn for kobber fra ulike kobberverk, og også kobberet som ble sendt til Trondheim var aksisebelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg går et skritt lenger enn i (7) og påstår at denne gangen tar Astrid i (4) feil, aksisen var en ren innenlandsk toll (opprinnnelig omtrent som moms, senere en bytoll som beskrevet i (7)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.