Gå til innhold
Arkivverket

[#71274] Marte Margrete Høyem, død 14 Des 1784 Kjørbo, Asker? Hvor er hun født?


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Hei!Min tipptippoldefar,Peder Ellingsen Westbye fra Sørum i Skedsmo Sogn,giftet seg 23 Jan 1784 i Oslo Domkirke, med Marte Margrete Høyem. Skulle så gjerne visst hvor og når hun er født og fått bekreftet opplysninger om hennes død.I en gammel familiebibel står følgende: An 1784 8 januari blev .....Westby ægteviet til Grethe Høiem 1784 21/11 blev min datter Anne Sofie født til verden på Kjørbo. 1784 14/12 døde min kone med en rolig og blid død. 1795 3/2 døde min datter Anne SofieJeg klarer heller ikke å finne datteren, hverken fødsel eller død.Ved vielsen står det i korkeboka: Ved vielsenmellom Peder Ellingsen og Grethe Høyem står det: Unge Karl (finner ingen andre steder at han heter Karl, så det er mulig det står UngKarl) Peder Ellingsen som her med (?) hr Høghs attest fra (?) tutvise tillige at hand er fritaget fra Kongl:tjeneste og der seeneste gang com..., og Pigen Marthe Margrethe Høyem som Løverdagen d 20 Dec agter i Herrens Navn og lade sig troelove ere paa begge sider frie for andre troelovelser ægteskab og ægteskab Løfte, Item slægt eller svogerskab som dette kunde være til Hinder, det vide Vi til visse og som troe forlovere følgelig Lovens Forordninger godsiger og undeskriver: Chr 1783 20 Dec: Knud Christensen, Adam Larsen. 'Com' er en utstytting av Comunion som betyr og gå til nattverd eller til alters. I margen står det skrevet: N 45: 1.te gang 21, Des, 2.te gang 28 Des, 3.te gang 4jr 1784. Cop : d 23 Jan 1784.På forhånd takk for hjelpen!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Finner Anne Sofie døpt 30 nov 1784.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Fødte og døpte 1784, side 35. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Marte Margrete begravd 30 des 1784.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 9 (1765-1785), Døde og begravede 1785, side 263. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er ren spekulasjon, men jeg finner kun 1 Høyem i 1801 Lenke.Andreas Høyem, 39 år og sogneprest i Agerøe MR. Andreas ble født på Bynesset i 1761. Foreldrene var klokker Isak Zachariasen Høyem og Ingeborg Pedersdt. Wilmann.(K: Trondheims geistlighet)Marthe Marg. Høyem var jo 26 år da hun døde på slutten av 1784, og det vil jo si at hun var født rundt 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Berit!Nå har jeg lett og lett både på Byneset og Trondheim, men dessverre uten resultat :o(Uansett takk for tipset, det var absolutt verdt å sjekke. Jeg trodde du hadde funnet familien.mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg sjekket Onsø 1757-58-59 uten å finne henne. Så da ser det ut som om det også var en bom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Berit!Så snilt av deg dette var da! Takk, takk.... Jeg får vel legge henne 'tilbake på hylla'. Dessverre er det jo slik at når det er langt tilbake begynner det å butte.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

FANTASTISK, og takk for at du har brukt så mye fritid på å hjelpe meg. Jeg er nok ganske uvitende om alle kilder man kan bruke. Jeg visste ikke at 'Borgerlista for Christiania' fantes. Nå er det mange som skal sjekkes ut.Klem fra Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Står ikke noe mere ved trolovelsen 20/11 1755. Lenke Men nå er navnet etter Elses etternavn tydligere. Det ser ut som det står Stenhammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.