Gå til innhold
Arkivverket

[#71280] Familien Kaas


Gjest Lise-Lotte Kaas Eklöw
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise-Lotte Kaas Eklöw

Hej Jeg håber på at nogle kan hjælpe mig medKnud Larsen Kaas, født ca. 1746, død 1786 i Oslo, gift 1783, Oslo, med Maren Knudsdatter Borgen, født ca. 1766.Børn Guldbrand, født 1784, Axel født 1785, Knud født 1786.Knud Larsen Kaas fik Borgerskab som Høker og Øltapper i 1784.Alt er velkommen.Mvh Lise-Lotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Hei Lise-Lotte!Det har vel gått et par år siden vi hadde kontakt og det er kanskje på tide å oppdatere hverandre?Overnevnte Axel hadde totalt ti barn, og det er en masse etterslekt og alt kan ikke presenteres her.Jeg prøver den mail-adressen jeg har.Mvh Eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Hei igjen!Det er vel Knut og Maren (innlegg 1) sin herkomst vi mest trenger hjelp til. Jeg har en kandidat, men kan han knyttes til våre på noe vis? NOEN SOM VET NOE OM DISSE?Knud Larsen Christening date: 13 Jun 1745. Christening place: Vestre Aker, Oslo, Oslo, Norway. Father name: Lars Olsen. Mother name: Pernille Jacobsdatter.Her er barna til Axel:1 M Carl Johan Kaas. Født: 14 Nov 1818 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Døpt: 15 Jan 1819 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Død: Før 1865.2 M Carl Knutingo Kaas. Født: 19 Feb 1820 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Døpt: 25 Mai 1820 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Død: 3 Des 1903 - Kristiania, Oslo. Begravet: 8 Des 1903 - Domkirken, Oslo. Ektefelle: Maren Olsdatter (1819-Etter 1903). Ekteskapsdato: 19 Mar 1847 - Domkirken, Oslo.3 M Nils August Kaas. Født: 6 Jul 1821 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Døpt: 24 Feb 1822 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Død: Etter 1870. Ektefelle: Ane Marie Gjerløv (1827-1870). Ekteskapsdato: 24 Jan 1851 - Trinitatis, København, Danmark.4 K Maren Magdalene Kaas. Født: 6 Des 1823 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Døpt: 28 Mar 1824 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Ektefelle: Jacob Martinius Lexow (1817- ).5 K Akseline Birgithe Theodosia Kaas. Født: 27 Jul 1826 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Døpt: 18 Feb 1827 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Død: 1887. Ektefelle: Joakim Henrik Marinus Printz (Omkr 1726- ). Ekteskapsdato: 10 Apr 1851 - Oslo.6 M Lars Ignatius Kaas. Født: 24 Mai 1829 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Døpt: 21 Feb 1830 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Ektefelle: Albine Bertine Falk (Omkr 1840- ) Ekteskapsdato: 22 Okt 1867 - Tromsø, Troms.7 K Augusta Petrea Kaas. Født: 1 Apr 1832 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Døpt: 10 Mai 1833 - Bragernes, Drammen, Buskerud Død: 25 Mar 1893. Begravet: 1 Apr 1893 - Fredrikstad Vestre, Østfold.8 M Conrad Malthe Kaas. Født: 6 Jan 1834 - Bragernes, Drammen, Buskerud. Døpt: 26 Sep 1834 - Bragernes, Drammen, Buskerud.9 K Louise Fredrikke Kaas. Født: 19 Jul 1836 - Kristiania, Oslo. Døpt: 19 Mar 1837 - Domkirken, Oslo. Ektefelle: Ugift og barnløs.10 K Laura Haraldine Kaas. Født: 10 Des 1838 - Kristiania, Oslo. Døpt: 23 Jun 1839 - Domkirken, Oslo. Død: 1909 - Oslo. Begravet: 19 Mai 1909 - Oslo Hospital, Oslo. Ektefelle: Helge Magnus Rynning (Omkr 1831- ). Ekteskapsdato: 3 Mai 1863 - Vinger, Kongsvinger, Hedmark.---mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg legger inn dåpen til Lars 26.mai 1745 i Aker:LenkeNavnet Kaas blir ikke brukt ved dåpen.Jeg har ført opp endel Kaas, men ingen Lars eller Axel Knudsen som jeg får til å stemme. Men - jeg tror det kan være lars og Axel som nevnes når Lars Jacob Knudsen Kaas og hans siste kone Else Larsdatter Tønsberg opprettet et testamente 22.mars 1787.Ordlyden er som følger: Lars Jakobsen Kaas, og sidste hustru Else Tønsberg oprettede testamente 22/3-1787 konfirmeret 4/3-1796 og hun som enke yderligere testamente 22/3-1797, konfirmeret 28/4-1797. Det hele bo udgjorde c. 25000 RDl. Skiftet efter hende begyndte 2/7-1798 og sluttede 1799 d. 23/10. De var begge barnløse. Forlods udtages hendes gave til Kristiania vaisenhus af 1000 Rdlr., imod mandens gave af 1000 Rdlt. til Knud Larsen Kaas' 2 sønner Axel og Knud (Knud Larsen Kaas, høker i Kristiania 1787. Skiftet begyndte i hans gård på hjørnet af Piperviksbjerget og øvre Voldgade 1787 28.6 og sluttedes 25/1-1788. (beskrivelse af samme år)). Resten af boet tilfaldt: halvdelen konens broderbørn og decendender og den anden halvdel obersl. Vilhelm Fredrik Ornings 3 dalevende børn: Margrete Orning i ægteskab med ritmester Beichmann i Nes, og madam Lovise Orning i ægteskab med bagermester Johan Schiøberg i Kristiania. Hver af disse arvede c. 3745 Rdlr.Lars Jacob Knudsen Kaas var selv høker og kjøpmann i Kristiania, hvor han døde i 1796. Han var gift 5 ganger, og fikk noen barn, men ingen av de vokste opp. Det er sagt at han var bosatt i Storgaden, men skal ha bodd mot Torvet mellom Storgaden og Grubbegaden. Lars Jacob var sønn av Knud Rudolf Lorentzen (Lauritsen)Kaas og hadde en bror Even.Jeg fatter bare ikke hvordan forbindelsene er her, og hvorfor de nevnes i dette testamentet.Får håpe Geir Kamsvaag Berntsen ser ditt innlegg, for han vet det meste av hva som er å vite når det gjelder personer bosatt i Kristiania.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Rigmor,Du bringer inn historien om den testamentariske gaven, som jeg hadde tenkt å bringe inn og som jeg tror kanskje Geir K B har kommentert før..?Det hadde vært fint å skjønne forbindelsen mellom de to høkerne. Knut Larsen var jo død lenge før de to gjenlevende sønnene hans fikk gaven og jeg tror ikke Knud bar navnet Kaas i levende live, i kirkebøkene synes det å ha vært tilføyd i ettertid. Rigmor, hvilke Kaas vet du noe om, og hva mer vet du om Lars Jacob Knudsen, som kanskje kan kaste litt lys på forholdet. Flere av hans hustruer benevnes som Larsdatter, fins det en forbindelse der? Hvem tok seg av Axel og Knud Knudsen (Kaas) da faren døde? osv.Den Lars du peker ut dåpen til passer vel ikke inn?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

I notatene mine finner jeg:Lars var neppe sønn av Knud Rudolf Kaas slik det står i mange slekstopptegnelser. Lars benevnes konsekvent som Jacobsen i kirkebøkene. Knud Rudolf giftet seg aldri. Dessuten bodde han på Vågå i den perioden han angivelig fikk sønner i Oslo.Kommentarer?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Eric :o)Min interesse for Kaasene grunner i at Knud von Hadeln og Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsbergs datter Anna Dorothea von Hadeln i 1695 ble gift med Lorentz (Laurits)Mogensen Kaas.Jeg har forsøkt å få på plass de fleste i anerekken etter de. Anna Dorothea von Hadeln og Lorentz (Laurits)Mogensen Kaas har jeg ført opp 8 barn etter: Reinhard (Reinert) Fredrik Lorentzen Kaas - Mogens Christian Lorentzen Kaas - Knud Rudolf Lorentzen Kaas - Johan Preben Lorentzen Kaas - Kasper Christopher Lorentzen Kaas - Hans Eilert Lorentzen Kaas - Jørgen Otto Lorentzen Kaas og Anna Agathe Zitlow Kaas. Sistnevnte var gift med Wilhelm Fredrik Fredriksen Orning.Hans Eilert Lorentzen Kaas var gift med Antonette Johansdatter Møllerup, som ver barnebarn av Knud v. Hadeln og Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg gjennom deres datter Anna Catharina von Hadeln.Jeg har ikke navnet på kona til Knud Rudolf Lorentzen Kaas. Knud Rudolf ble døpt på Toten, Oppland 31.oktober 1701 og gravlagt 1.juni 1786 i Akershus slottsmenighet.Knud Rudolfs sønn Lars Jacob Knudsen Kaas ble gravlagt 19.februar 1796 i Vor Frelsers menighet 65 år gammel.Lars Jacob Knudsen Kaas var gift 1.g.i Kristiania 23.april 1760 med Magdalena Axelsdatter d. 30.april 1763 i Kristiania.Han ble gift 2.g i Kristiania 18.oktober 1763 med Ellen Christophersdatter (Blechen) Bleken, grl. 13.mars 1764 i Vor Frelsers menighet 40 år gammel.Han ble g.3 g.i Kristiania 26.oktober 1764 med Marte Larsdatter Hedemark, grl.3.august 1771 i Vor Frelsers menighet 48 år gammel. Han ble g.4 g.i Kristiania 9.oktober 1773 med Fredrikke Wilhelmsdatter Orning, grl.25.januar 1786 i Vor Frelsers menighet 40 år gammel. Fredrikke Wilhelmsdatter Orning var datter av Wilhelm Fredrik Fredriksen Orning og Anna Agathe Zitlow Kaas.Fredrikke Ornings søster Anne Margrete Wilhelmsdatter Orning er det som nevnes i testamentet som gift med Poul Jørgen Ulrichsen Beichmann. Han var tippoldebarn av Knud v. Hadeln og A.Z. Schenck zu Schweinsberg.Lars Jacob Knudsen Kaas ble g.5.g i Kristiania 25.august 1786 med Else Larsdatter Tønsberg grl.6.juli 1798 i Vor Frelsers menighet 48 år gammel.Det som er litt spennende er jo at familiene går så veldig om hverandre. Vet ikke om du ble noe klokere av dette :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

NB! Lars Jacob Knudsen Kaas og Fredrikke Wilhelmsdatter Orning var fetter og kusine.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise-Lotte Kaas Eklöw

HejHvor er i bare søde og hjælpsomme, nu vil jeg se at få læst det igennem, det ser meget spændende ud.Til Eric, jeg kunne ikke finde noget mere på vores Gjerløver i København, så jeg prøver hjemmefra.Mvh Lise-Lotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Eric Swane

Hei igjen!Jeg løfter dette temaet opp igjen i håp om drahjelp! I mellomtida har Lise-Lotte og jeg funnet anene til Maren Knutsdatter Borgen, som bragte oss til Modum og delvis til Ringebu.Vi ønsker nå å fokusere på Knud Larsen. Vi har vært innom han under Rigmor sitt tema nr 16937. Der deltok Geir Kamsvaag Berntsen, som vanlig bedre orientert om Oslo sine tidligere innbyggere enn oss andre. Geir; du skulle se grundigere på skiftene, fins det noe mer å hente der?Knut Larsen fikk altså navnet Kaas enten på tampen av sitt liv eller mest sannsynlig etter det. Knut Larsen er et vanlig navn og det kan bli vanskelig å identifisere den rette. På FamilySearch bare i Akershus er det mange kandidater. Vi får håpe det rekker å lete i nærmeste omegn, så som Aker og Oslo.Han gifter seg med en datter av en høker, med en høker som forlover, blir selv en høker, og sønnene hans får en testamentarisk gave av en høker (som ble kjøpmann). Det setter han i et miljø, men han er jo ikke nødvendigvis født inn i det.Deres førstefødte (som døde) kaller Knud og Maren for Gulbrand, et navn som iallfall fins på Marens side. Tror ikke Knud er godt plantet i bondetradisjon, da ville kanskje navnet Lars brukes? Han tilhører kanskje husmannsmiljø eller annen type arbeidsfolk?Vi kan jo håpe at relasjonen til Lars Jacobsen Kaas kan hjelpe oss, med mindre den oppstod i Knuts siste leveår som høker og far. Men som ble diskutert i tema 16937 er mange av oss særs skeptiske til opplysningene om kjøpmann Lars Jacob Kaas sin herkomst, kanskje var han bare en Lars Jacobsen. Det er få knadidater til hans dåp, enten en bruker det ene eller andre navnet. Lars sin historie interesserer uansett da han har gitt etterkommerne til Knut etslektsnavn.Innspill?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Sakfører Harald Kaas, f. 1860 i Kristiania som sønn av Carl Knutinge Kaas, ble gift med Tora Kristine Olsdatter Kalstø i Avaldsnes den 8.6.1896. Tora var faster til en inngifte onkler av meg og tremening til min farmor.Vielsen nr. 12:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Klokkerbok nr. B 7 (1885-1909), Ekteviede 1896, side 284. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6256&idx_id=6256&uid=ny&idx_side=-290>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Toras dåp nr. 71:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Klokkerbok nr. B 5 (1871-1885), Fødte og døpte 1874, side 39. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Hei Øystein!Dette er kjent stoff, jeg er etterkommere etter nevnte Carl Knutinge Kaas. Det er oldefaren til Carl Knutinge vi i denne diskusjonen retter søkelyset mot:Knut Larsen f. Omkr 1746, Oslo, d. 1786, Oslo Maren Knutsdatter Borgen f. Før 1760, Borgen, Vestre Aker, Akershus, g. 27 Okt 1783, Aker, Oslo, d. 15 Apr 1830, Bragernes, Drammen, Buskerud|--Aksel Knudsen f. 1785, Oslo | Birgitte Eleonore Møller f. Omkr 1797, g. 23 Jan 1818, Strømsø, Drammen, | Buskerud| |--Carl Knutingo Kaas f. 19 Feb 1820, Bragernes, Drammen, Buskerud, d. 3 Des | | 1903, Kristiania, OsloHar du interessert deg for fam Kaas? Båndene mellom oss to er nok tettere enn det rent formelle, for min oldefar Harald Christian Kaas ble som ti-åring innlemmet i familien til Carl Knutinge slik at den Harald du nevner var som en bror å regne. Carl Knutinge var fadder til min farmor. I hennes fødselsdagbok er oppført 'tante Thora', som er den du nevner.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Personlig har jeg ingen relasjoner til fam. Kaas, men jeg har en 90 år gammel tante i USA som var gift med en nevø av Tora Kalstø/Kaas og jeg tror det var en viss kontakt mellom disse grenene før krigen. Når det gjelder Toras forfedre på Kalstø så er de fleste av disse også mine. Jeg går ut fra at du kjenner til at Tora Kalstø i sin ungdom var tjenestepike hos verksdirektør Charles Louis Delfrans i Visnes og fikk datteren Aslaug med han i 1895?Nr. 24:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Klokkerbok nr. B 7 (1885-1909), Fødte og døpte 1895, side 132. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6256&idx_id=6256&uid=ny&idx_side=-133>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Jeg har smilt litt av meg selv sidenforrige innlegg, for jeg er slett ikke etterkommer av Carl Knutinge, men av hans bror Nils August (slik Lise-Lotte her i debatten også er), men det sier vel litt om at forvirringen pga adopsjonen nevnt før ikke er helt borte ennå.Toras datter Aslaug brukte navnet Kaas som følge av morens nye ekteskap og hun giftet seg med en Kaas. Hun figurerer også i min farmors fødselsdagbok. En av Aslaugs sønner ble en av våre mest forhatede nazister under krigen, men det fikk vi aldri høre gjennom famiien.e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Ja, nå har vel det jeg skriver her ingenting å gjøre her i denne debatten, men jeg var klar over det siste du skrev her og da forstår man kanskje at kontakten mellom de to grenene ble dårligere etter krigen. Min egen far hadde faktisk også et søskenbarn som etter sigende var stornazist i Bergen under krigen og hans eksistens var ukjent for meg til jeg var over 30 år. De i familien som var nazister under krigen ble jo aldri omtalt, eller de ble behandlet som om de var avdøde. Min far hadde også flere søskenbarn som var marineoffiserer i USA og en av dem kom i 1945 til Bergen som kaptein på en amerikansk U-båt og du kan tro han ble overrasket av det han oppdaget der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.