Gå til innhold
Arkivverket

[#71282] Heidal, Bråtågrendi i Skjåk


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

I Årbok for Dølaringen 1933, s.14 står det: Ingridplassen er bygd av Ingrid, ei enkje frå Heidal. Rusti er innlagt av Ingrid-Per eller Per Ingridson, ein son av enkja Ingrid og var barnefødd i Heidal.Inrid kan ha kommet til Bråtå ca.1740 som enke og kan være født ca 1700/20. Finnes det noen som helst opplysninger om Ingrid og Per i Heidal eller Skjåk som kan fortelle hvorfra i Heidal de kom og om den videre lagnaden i Skjåk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Har sett litt på bygdeboka for Sjåk, og i bind 2 kan du finne spredte opplysninger om Ingrid og Ingrid-Per. Her står det blant annet på s. 237 at vi får sporadiske glimt i små kilder av små plasser, noen med navn som i dag er glemt, andre som siden ble etablerte gårder som eksisterer den dag i dag.Ifølge bygdeboka setter Tore Larsen i sin minnenedteikning Ingridplassen, som ble ført inn i matrikkelen på 1800-tallet, i samband med ei enke som var født i Heidalen. Sønnen hennes, 'Ingri-Peder eller Peder Ingrisøn' ryddet visstnok den gården som ble hetende Rusten. Navnet Ingrid med sønnen Per gjør at vi kanskje kan identifisere denne enka som ei Ingrid Persdatter som i likhet med en rekke andre nyryddere ble kastet ut fra plassen sin i 1781 (se bygdeboka, s. 248). Ingridplassen ble i alle fall ryddet før 1802.På s. 249 i bygdeboka står det at noen av dem som ble kastet ut, gikk det ikke så bra med. Ingrid Persdatter livberget seg ved tigging i bygda allerede på det tidspunktet takseringen foregikk i desember. Hun hadde ikke småunger, så en så ingen grunn til at utkastelsesforretningen ikke skulle gå sin gang.Jeg kan dessverre gi meg ut på å sitere alt som står i bygdeboka.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Takk for opplysningen. Jeg skal skaffe meg bind II. På slutten av 1600 og begynnelsen av 1700 kan jeg ikke finne mange med navnet Ingrid i Heidal. Den eneste mulige er Ingrid gift med Erland. Ingrid er datter til Sølfest Pedersen Horgen gift med Marit Olufsdtr. De har 6 barn hvorav bare sønnen Peder er angitt med fødselsåret 1684. Hans søster Ingrid kan være født både før og etter broren.Anser det som lite sannsynlig at en dame fra Horgen skulle måtte flytte til Bråtå i Skjåk men i mangel av noe bedre antar jeg at hun er gift, fått barn og blitt enke ca. 1740. Ingrid Sølfestdtr g m Erland har sønnen Per Erlandsen. I Folketelling 1801 Lom finnes på Gaupar søndre en jordløs husmann Peder Erlandsen 60 år i 1801 gm Rønnoug Hansdtr 60 år i 1801. Har søkt i Bygdebok for Lom 4 uten hell så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Velger å legge inn mitt svar fra kl. 12.20 på nytt. Takk for opplysningen. Jeg skal skaffe meg bind II. På slutten av 1600 og begynnelsen av 1700 kan jeg ikke finne mange med navnet Ingrid i Heidal. Den eneste mulige er Ingrid gift med Erland. Ingrid er datter til Sølfest Pedersen Horgen gift med Marit Olufsdtr. De har 6 barn hvorav bare sønnen Peder er angitt med fødselsåret 1684. Hans søster Ingrid kan være født både før og etter broren.Anser det som lite sannsynlig at en dame fra Horgen skulle måtte flytte til Bråtå i Skjåk men i mangel av noe bedre antar jeg at hun er gift, fått barn og blitt enke ca. 1740. Ingrid Sølfestdtr g m Erland har sønnen Per Erlandsen. I Folketelling 1801 Lom finnes på Gaupar søndre en jordløs husmann Peder Erlandsen 60 år i 1801 gm Rønnoug Hansdtr 60 år i 1801. Har søkt i Bygdebok for Lom 4 uten hell så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Stod maskinen din på hele tiden i Webdebatt ? Da kan du ha glemt å trykke fornyingsknappen, for innlegget ditt kl. 12.20 kom ut i den store verden. Kai, det heter Bråtågrende (med e som endelse) både i Heidal og i Skjåk. (Hunkjønn bestemt form). i-endelse skjærer i ørene her, men ikke i Sogn. Det var landsmål, forløperen til nynorsk. Så leser du f.eks. noen av Ivar Kleiven's bøker, så er det i-endelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ellers har jeg i nabodebatten om Ny stadnamslov et innlegg om navn som har vært feil: Leirflaten som feilaktig het Leirflata. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hei, Helge. Jeg har sikkert gjort en feil når innlegget skulle legges på plass.Bråtågrendi eller Åstradalsgrendi er tatt rett ut av Årbok for Dølaringen 1933.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Da var det nok Landsmål, som ikke hadde valgfrihet. Tar jeg ikke helt feil, fikk vi nynorsk etter den nye rettskrivingsnormen i 1938. Så Bråtågrendi er ikke Gudbrandsdals-språk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

p.s.: Det var ikke likere det som kom med den daværende nye skrivenormen: a-endinger Så da ville det hete Bråtågrenda. Helge Hålåsæter som det et par århundre har blitt skrevet Harlaugseter og uttalt som jeg skriver navnet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Ad innlegg 4: husmann Per Erlandsson under Gaupar står under Sulheimsøyen i same band av bygdaboka. Men; mor hans heitte Marit, og ikkje Ingrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Takk skal du ha, det var som forventet. Har hurtiglest Ættebok for Skjåk I etter kombinasjonen Per og Ingrid og på side 206 under Rusten II fant jeg: Per Kristensen Rusten, fra Vågå f.1754, g 21/3 1794 Ragnhild Larsdtr Storbråten, dpt 24/5 1775, d.1840 De har 5 barn- Barn nr 4 er Ingrid f.9/2 1806 Trenger litt hjelp til å finne personene i kirkebøkene. Finner ingen passende i Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Har vært en ukes tid oppe i Bøverdalen i Lom. Besøkte selvfølgelig Nordalsarkivet og fikk hjelp med å finne Peder Cristensen f.1755 i Heidal. Denne Peder Christensen Braatten ble trolovet 21/3 1794 med Ragnild Larsdtr. Det er stor sannsynlighet for at dette er Inger`s Per tatt i betraktning at et av barna er oppkalt etter moren og sønnen er oppkalt etter Christen Sivertsen som er far til Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.