Gå til innhold
Arkivverket

[#71284] Hof bygdebok - Østmoe Mellem. Oleana Pedersdatter 7 år i 1801.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Står det noe i bygdeboken, eller vet noen hva som skjedde med henne? Dåp 21. april 1793 - midt på venstre side. Foreldre er Peder Olsen (ser ut som om det står Aanmoen) og Johanne Arnesdatter:LenkeJeg leter etter en Oleana Pedersdatter som gifter seg med Ole Tostensen Flåset fra Grue. Finner dem verken viet i Grue eller Hof, første barn er døpt i Grue 1. mars 1815.Har tatt landsdekkende søk i FT 1801 - og sitter igjen med denne OLeana Pedersdatter som kandidat. Hun er død før FT 1865.Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er iallfall Ole Tostensen i 1801,på Flåset i Grue.Han var 10 år ved tellingen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=10557&merk=10557#ovre>LenkeHar ikke funnet vielsen mellom Ole og Oleanna.Fant kun denne lenken,om Ole og Oleanna. Utdrag fra lenken: 20. Ole Tostensen ble født i 1791 og døde den 29 Jul 1870 i Grue 79 år gammel. Ole giftet seg med Oliana Pedersdatter. 2 Utskrift fra Legacy den 17 Jun 2007 Barnet i dette ekteskapet var: Peder Olsen 21. Oliana Pedersdatter. Oliana giftet seg med Ole Tostensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for informasjon om lenken til slektsheftet, Ann-Mary. Det er alltid artig å se hva andre har skrevet om sin slekt.Jeg får håpe at noe som har Nesboken vil slå opp under Aanmoen å se om det står noe om henne der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Ånmoen er et annet navn på bruk nr 1 av Østmo Mellom. Bygdebokforfatteren har med Oleanna f 1793, men han har ikke med at hun ble gift eller hva som videre skjedde med henne. Så der er det ikke noe å hente, dessverre.Skal ikke være lett vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Eva Helene. Nei, lett skal det ikke være, men du så tilfredsstillende det er når du vet at du har funnet riktig person!! Takk for informasjonen forresten - jeg har nå gjennomgått alle faddere til barna deres døpt i Grue, og det er flere fra Hof. Det er Olava og Peder, det står enten Korsmo eller Korsaasen, det kan også være Hornmo. Så at det er forbindelser til Hof er sikkert. Jeg går tilbake og titter litt på søsken osv. Dessuten giter datteren deres Johanne til Helstad i Hof. Føler at hun er den rette!!! Takk igjen til deg. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1801-tellingen for Østmoe mellom som viser Barneflokken: Lenke Synd at bygdeboka ikke har noe om Oleana Pedersdatters vidre skjebne.Alder på Oleana passer ikke helt med 7 år, men folketellingene kan være unøyaktige.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå at det er en datter Olea som er 4 år i tellingen, den Oleana som du søker er riktig 7 år :-) beklager.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Det skal nok være Korsmo.Tar med det som står i BB om søsken og deres ektefeller. Foreldrene: Peder Olsen fra Kirkemo 1766-1848 g m Johanne Arnesdatter Storstua søndre Østmo f 1764. Barn: Kirsti f 1786 g m Ole Hansen Sorknes,Grue. Amund 1787-1853 g m Kari Halvorsdtr ca 1784-1864 (opphav ukjent), Ole 1789-1862 g m 1815Anne Iversdtr Nordgarden død ca 1821 2. m Karen Olsdtr Nordre Østmo 1801-1870, Halvor f 1790, Christian f 1791 g 1816 m Olea Tørrisdtr Lilleåsen i Grue, Oleana 1793, Karen f 1795, Olea 1796, Johanne f 1797, Peder f 1799 g ca 1821 m Johanne Johannesdtr Tollerud fra Grue - til Korsmo - g 2 1859 m enke Oliane Bentsdtr Dånåsen, Tollef f 1802 g 1827 m Oliane Bentsdtr Dånåsen, Erik f 1804 g 1832 m Karen Olsdtr Stampen - til Utgård - Olava f 1807 g 1843 m enkemann Johan Nilsen Sankerud.Hjelper litt i letingen etter faddere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk igjen, Eva Helene.Ser at hun har søsken som heter Peder og Olava - så det passer i alle fall med faddere. Skal gå inn på barna til søsknene og se om jeg finner henne der.Består Hofboka av flere bind? Lurer på om jeg skal låne den på biblioteket siden det er så mye inngifting mellom Hof og Grue. Farsslekten min er fra Grue så jeg har masse aner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Bygdeboka for Hof består av tre bind. Ser ut til at det som er omhandlet her er i bind to. Bind en og to er på vestsiden av Glomma, bind tre er østsiden med Finnskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Tja, er jo født i Hof. Selv om vi flyttet derfra da jeg var jentunge så henger litt igjen. Gransking av farslekta har vært 'oppfrisking'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Bare nok en liten takk, Eva Helene for at du skrev av det som sto i BB - jeg fant Oleanes mann Ole Flåset fra Grue blant faddere til barna til hennes søsken!!! Jeg er sikker på at det er henne nå.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Eva Helene, jeg får ikke tak i Hofboken denne uken.Hadde du vært så snill å slå opp på Lundeby for meg hvis du har den boken? I Ole Pedersen Lundebys dåp her 22 feb 1728, står det bare far Peder Lundeby og ikke morens navn hva jeg kan se:Øverste dåp til høyre:LenkeOle gifter seg 28 aug 1764 med Kjerstine Olsdatter, enke etter Ole Halvorsen på Kirkemo, og det ser ut som om de ble på Kirkemo for sønnen deres Peder er døpt 27 apr 1766 fra Kirkemo.Jeg setter stor pris på om du kan hjelpe meg med hva det står om ham under Lundeby og hvem moren var.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Iflg. et slektshefte (mer enn 10 år gammelt - nøyaktigheten er slik jeg har fått sjekket ikke 100% hele tiden) jeg nylig har fått tilgang til, så er moren til Ole Pedersen Lundeby - Kari Olsdatter f. 1720 på Øverby i Våler - død på Svennebye i Våler (årstall ukjent)!Kari f. 1720 må selvfølgelig være feil da jeg også har Ole født i 1728.Som sagt må det tas med en klype salt - fikk aldri mulighet til å snakke med vedkommende som har lagd dette slektshefte. Det er i hvertfall FØR digitaliseringen av kirkebøkene og folketellingene. Tror det i stor grad er brukt bygdebøker samt tid på diverse arkiver! Jeg har kun fått gått gjennom noe av dette og dobbeltsjekket og det er noen unøyaktigheter som jeg har fått rettet opp i. MEN sjekking/dobbeltsjekking tar jo som kjent tid!Forøvrig har jeg fulgt med i denne linken - Oleana som du etterspør er søsteren til noen jeg har fulgt videre - nemlig Amund og delvis også Halvor!Forøvrig hadde jeg også Ole Tostensen i slekta og jeg lurte forøvrig på hvor Oleana kom fra jeg også - har ikke tatt det opp da Ole var langt uti slekta!Håper du fikk noe hjelp vedr. mora til Ole ihvertfall hvor hun er født og navnet!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Lundeby er i Våler så der kan jeg ikke hjelpe deg.Det som står under Kirkemo er følgende: Ole Pedersen ca 1728-97 fra Lundeby i Våler, skoleholder og klokker i Hof ble g 1764 med enken Kirsti Olsdtr. Barn: Peder f 1766.I 1767 ble Ole og Kirsti innstevnet for ulovlig brennevinsbrenning og utsalg. Ole Pedersen måtte levere brennevinskjelen og betale 30 daler i bøter og 8 daler i omkostninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg har noen uferdige notater om Ola Pederssons foreldre:PEDER HALLVORDSSON f. ca. 1700 sørgarden Lundby, Våler, d. 1742 sørgarden Lundby, g. 21.03.1720 m. KARI OLSDATTER f. ca. 1702 syndre Bjørset , Elverum, d. 09.08.1784 Sveinby, Våler. Kari g. 2. g. 07.11.1742 i Våler kirke m. OLA PÅLSSON f. 1718 Sveinby, d. 30.05.1763 Sveinby. Bosatt Sveinby.Kari på Øverby ved trolovelse. Kalt Kari Olsdatter Sveinby 1765. Kari var datter av Ola Hansson på Bjørset, og sammen med de andre arvingene selger hun sin del i Bjørset til Ivar Amundsson på Umundrud (Amundrud), Våler som var gift med Ragnhild, ei søster av Kari. I andre ekteskap var Kari gift med Ola Pålsson fra Sveinby og bosatt der. Dit kom også sønnen Gunnar. Han nevnes som Ola Pålssons stesønn. Peder Hallvordsson er i kirkeboka ført som begravd 04.06.1743. Sett i lys av Karis andre ekteskap, må dette dreie seg om jordpåkastelse. Peder var prestens medhjelper. Ved skiftet etter Peder opptrer Trond Olson Elset som verge for Kari. Fra skiftet etter Peder 1743: Besetning: 1 hest 12 år, 1 fole 3 år. Kuer: Abeldros, Skaute, Julin, Eplegås, Gjømeli, Reingås, Havgås?, Litagod, Bygås, Joeli. Kviger: Kinngås, Gullskinn, Stjerne, Løkke, Rundgås?. 1 gjeldokse, 7 voksne sauer, 3 risbit ditto, 5 lam, 9 voksne geiter, 3 risbit ditto, 4 geitkillinger, 1 voksen bukk, 1 mindre ditto, 2 bukkekillinger. Formue: 459-3-11. Netto: 433-0-12.Barn: a) Hallvord Pedersson f. 1721 sørgarden Lundby b) Kari Pedersdatter f. 1724 sørgarden Lundby, d. før 1765, var gift med Arne Knutsson på Snarhol c) Ola Pedersson d. e. f. 1728 sørgarden Lundby, til Kirkemo d) Gunnar Pedersson f. 1731 sørgarden Lundby, på Sveinby 1764 da han underskriver for mora, g. m. Berte Andersdatter - til Sveinby e) Ola Pedersson d. y. f. 1734 sørgarden Lundby, g. 1760 m. Olia Hansdatter f. 1742 Rudshaugen. Bosatt Umundrud. f) Marte Pedersdatter f. 1738 sørgarden Lundby, var 1765 g. m. Embret Olsson Åsnes i Åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Oops! Her kom Arild med en masse info!Jeg hadde noe jeg også:Peder Halvorsen Lundby - f ca 1700 Lundby i Våler - gift med Kari 1719 (ser nå at giftermålet iflg. Arild skjer 1720 - trolovelsen skjer dog i 1719 - det sjekket jeg akkurat opp - Lenke)høyre side omtrent midt under Dom: 23 Waaler (12. nov) - Peder dør 1743.Forøvrig har jeg som Peder's foreldre - Halvor T. Lundeby født på Lundeby (ikke dato/år) - død 10. apr 1717 på Lundebye og Karen P. Lundeby (ingen øvrige notater på henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Rettelse - Ble litt mistenksom til død Peder og vielse nr. 2 for Kari. Vielsen 07.11.1742 er Ola Pålssons første ekteskap med ei anna Kari Olsdatter. Hun dør tidlig og han blir gift 2. gang 14.11.1746 med Kari Olsdatter fra Lundby.Kari Olsdatter død 25.07.1745, født 1718 Gunnarsrud, Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Stor takk til Arild for opplysninger om Ole Pedersen, Ånmoen og hans opphav. Siden jeg i årevis har arbeidet med hans sønne sønns sønn Ole Olsen, Klokerstuen Nordre Østmo og hans to sønner Oscar og Martin som reiste til Amerika og som aldri kom tilbake. Se side 413 – 414 og side 433 og 436 i bind II i Hof Bygdebok.Det har vært i kontakt med etterkommere av Martin og Oscar og vi hadde besøk av Oscars dattersønn, Raymond for noen år siden.Det ble etter hvert mange brev fra disse to familier og et stort arbeide for å finne deres andre aner i Norge. De ble begge gift med norskættede i USA.Dette arbeidet er hovedsak fullført og resultatet er to slektshistorier som Raymond laget for sin fars og morsside.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.