Gå til innhold
Arkivverket

[#71301] Gården Berger i Aurskog


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Angående denna gård i Aurskog läser jag i bygdeboken 'men gardsnavnet har så lenge vi kan fölge det både i skriftlig og muntlig form, vært Berger.'Marte Halvorsdatter dör (person Q8 vänster sida) på Berg. Lenke Är det ändå samma gård som Berger? Kan inte hitta nån Berggård i Aurskog.... Hennes man dog 1714 och då stod det Hans Berg, tror han kallades så.I bygdeboken bind I sid 422 nämns på gården Berger Hans far Arve Hansen Berg och en son till Peder Arvesen Berger. Undrar om denna Arve kanske var inflyttad från en gård Berg på annat ställe? Men varför stod det isåfall Berg på Marte när hon dog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Bygdebøkene for Aurskog og Blaker er kronglete. Heldigvis finnes det en god innholdsoversikt som jeg kan anbefale på det sterkeste. Den er laget av Dag Hofsødegård og ligger på nettsidene til DIS under genealogiske ressurser.Håper lenken virker. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Imponerande!! Kommer nog 'bli kvar' i Aurskog-Blaker ett bra tag så den sidan kommer bra till användning :-) Tack för tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har Marte Halvorsdatter i mine data. Alt er i Aurskog/Blaker.Marte Halvorsdatter ble født på Haneborg nordre ca. 1699. Hun døde 31/3 1736, gravl.7/4 1736. Gift 16.. med Hans Arvesen Berg f.1643 Berg-grl.15/6 1714 Berg.Marte datter av: Halvor Eriksen Haneborg nordre fca.1641-44 Berger mellom, død ca,1685 Haneborg nordre. Skifte 19/9 1686. Han var 1.gift m. Arngerd Andersdt. Haneborg, død 1675 Haneborg nordre, 3 barn (moren til Marte) Dtr. av Anders Olsen Haneborg og Anne Olsdt. Arngerd hadde en yngre? søster, Marte, som ble gift Erik Gunnbjørnsen Berger, som var faren til Arngerds ektemann. Så Marte ble stemor til sin svoger. Halvor 2.g. Ragnhild Olsdt. Grue, f.Nes i Akershus, død 1693 Høland AK, 3 barn.Faren til Halvor var: Erik Gunnbjørnsen Berger fca.1604 Viggenes, død 3/6 1691 Berger mellom, skifte 31/7 1691, 1.g.m Kari? Jonsdt.- Berger mellom, 3 barn. Datter av Jon Askildsen Berger og NN Gudmundsdt. Skreppestad. 2.g.m. Marte Andersdt. Haneborg(se over om Arngerd Andersdt.)fca.1640 Haneborg mellom, død 1710 Berger mellom,gravl.15/6 1710, 4 barn.Far til Erik var: Gunnbjørn Viggenes fca.15... -ca.1656.Dette er store kjente slekter i Aurskog, og det er mye å lese om dem i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det slektsblodet er nok veldig tynt. Det er ikke min slekt, men mine barns. De er vel 12. generasjon etter Gunnbjørn Viggenes og Anders O. Haneborg, og da hovedsakelig på kvinnesiden. Det vil si Kari Eriksdatter Berger ca.1671-1723 da hennes foreldre kom fra Viggenes og Haneborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Ok, Kari Eriksdatter Berger är halvsyster till min ana Halvor Eriksen Haneborg som levde ca 1641-1686. Har Brother´s Keeper och när jag tog fram en antabellsbok blev Gunnbjörn 14:e generationen. Så Halvor var född 30 år tidigare än Kari och Eriks andra fru var tydligen mer än 30 år yngre än Erik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.