Gå til innhold
Arkivverket

[#71306] Oppslag bygdebok Fræna, indre Fræna, Møre&Romsdal.


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Viser til dette temaet:LenkeKan noen gjøre oppslag for meg på Paul Paulsen Hæstad f. 1848 og Olivia Olsdatter f. 1849, gift 1874, som skal ha bodd på Melsæter i Indre Fræna i årene rundt 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Erling!Det er hittil utgitt kun to bind av 'Bygdebok for Fræna'. Ingen av dem omhandler Hestad eller Melsætra.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Ja, det er som Bjørg skriver, bok II og III er utkommet, bind I er vel neste som kommer, og det omhandler Bjørnsund-væra.Men så må jeg korrigere meg selv; gnr. 26 Hestad er med i bind III (jeg skal heretter være forsiktig med å skrive innlegg før klokka er blitt minst 09.10 i disse ferietider...;-0).Sitat fra Bygdebok for Fræna - Gard og slekt - av Johan Julnes, bind III, s. 425:Innerstar på bnr. 1 i 1875: Paul Paulsen Hestad f. 4/12 1848 i Veøy, d. 29/5 1883 av tarmslyng, son til uk. Paul Paulsen Bergsvik (f. 13/5 1824) og p. Åse Olsdtr. Åvangen (f. 1809 på Lesja), gift 3/1 1875 med Oline Olsdtr. Røbekk f. 20/5 1849, dt. til Ole Eriksen og Ingeborgh Olsdtr., gnr. 36, bnr. 2 Røbekk i Molde. Dei flytta seinare til Melsæter.Born: a) Sivert Andreas f. 26/2 1873, gift 1/7 1906 med Olianna Edvardsdtr. Styrmyr f. 1886 dt. til uk. Jens Edvard Larsen Bjørsnøs seinare Stormyr og p. Ane Olsdtr. Syltemyrb) Peder Olaus f. 7/3 1875 på Hestad---------Så langt Johan Julnes (jeg går ut fra at det som er skrevet som Styrmyr ved Oliana Edvardsdtr. skal være Stormyr).Da fikk jeg vel gjort opp for fadesen i forrige innlegg.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Supert!.Finnes gården Bolsøy i de bind som er utgitt?Har en antakelse om at Karen Knudsdatter f. 1832/33, Røvig, dtr av ugift Anne Kristensdatter og Knud Kristensen Røvig, er mor til Ingeborganna Olsdatter Dversnes f. 25.03.1860 i Veøy, (dtr. av Ole Larsen og Karen Knudsdatter), som fikk barn med Peder (Olaus) Paulsen Melsæter i 1896, Bolsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Bolsøy er i Bolsøy (pr.gjeld, herred) i nåværende Molde kommune.Kanskje du kan finne noe i Bolsøyboka, bind 2 http://www.romsdal-sogelag.no/pdf/bolsoyboka_2.pdfEllers så kan det vel hende at Osvald Rydjord kan ha kjennskap siden det er snakk om Røvik, det er jo i nærheten av hans 'kjerneområde'. Eventuelt om John H.Aarønes skulle komme innom.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ved vielsen til Ole Larsen Horsgaard og Karen Knudsdtr Dversnes, står hennes far som Knud Eriksen Dversnes. Nr 11Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Bolsøy i Bolsøy, Ministerialbok nr. 555A04 (1843-1869), Ekteviede 1859, side 480-481. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2271&idx_id=2271&uid=ny&idx_side=-227>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg bladde litt i basen, la inn noen navn, og dermed ble det klart at Ingeborg Anna Dvergsnes (Det er slik Solemdal i bygdebok for Vågane skriver navnet) er firemenning av en av mine bestefedre. Jeg har 9 sider med aner i basen, så send meg epost.adr. din så sender jeg deg en RTF-fil. Jeg ser at Ingeborg Annas sønn Ole har etterkommere i Egersund, så kanskje du er etterkommere den veien? Låner du bygdebok for Vågane av Arnold Solemdal finner du en del stoff fra den siden av slekta.Mvh Osvald osvald punktum rydjord krøllalfa sfjbb punktum net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.