Gå til innhold
Arkivverket

[#71307] Niklas Nilsson


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Kan noen hjelpe meg med å tyde hva det står som navn på faren til Niklas? Han står som nr. 8 Lenkemvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Nå lurer jeg veldig på hvor jeg kan finne Niklas som født? Har forsøkt meg med familysearch uten hell.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen. Håper å finne ut litt mer om hans foreldre og eventuell fødselsdato.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har slått opp i Emibas (- Sveriges Släktforskarförbunds cd med svenske emigranter), og finner der en dräng (ogift man) Niklas Nilsson, født 5.februar 1840 i Sillerud i Värmland, som utvandret 11.februar 1870 fra Älgåna i Sillerud til Norge. Dette k a n være ''din'' Niklas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det er ting som tyder på at det er den riktige Niklas jeg fant i Emibas (innlegg 7).Ved vielsen i 1870 (innlegg 1) er han oppgitt å være 30 år, så da passer jo fødselsåret 1840 godt.Her er blir skomaker Nikolai Nilsen Skaatø og hustru Ingeborg Helene Larsdatters datter Anne Kristine døpt 6.november 1870 (født 1.oktober) i Skåtøy kirke i Sannidal - Lenke - se nr.83. Blant fadderne er en Edvin Nilsen, og i Emibas finner vi en dräng og skomakare Edvin Nilsson (født 24.januar 1851 i Sillerud) registrert i husforhörslängdene som utvandret til Norge to ganger - første gang 8.mars 1872 til Berg i Vestfold, annen gang 4.februar 1877 ''till Norge''. Begge ganger er Älgåna i Sillerud oppført som hans hjemsted, det samme som Niklas Nilssons hjemsted. Edvin er vel dermed sannsynligvis en bror av Niklas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Ja det er nok rett person Tore har funnet i innlegg 7.Fra f.boken Sillerud: f 5/2-1840 døpt 7/2 i Høg... (høghult ?). Foreldre: torpare Nils Amundsson og Stina Kajsa Jonasdotter.Tore fant videre at Niklas emigrerte til Norge 11/2-1870 fra Älganå i Sillerud. Husforhøret for Älganå i Sillerud 1861-1870 side 116 viser familien slik:egare Nils Amundsson f 4/6-1804 Sillerud. Død 2/3-68 i flg dødboken av magsjukdom og gravlegges den 22/3.hustru Stina Cajsa Jonasdotter f 1810 LångserudBarna(alle f. i Sillerud):Carl 18/10-37. Lysning 6/12-61Nicklas 5/2-40. Emigrert til Norge slik som allerde Tore opplyser om i innlegg 7.Carolina 12/7-42 Ekteskapslysning 22/5-63. Hun bosetter seg også på Älgåna sammen med sin mann og de finnes i samme husforhør på side 115. Her er alle født i Sillerud. Ektemannen var Johannes Jonasson f 7/12-38. Barna: Johan Emil 15/12-63, Carl 3/3-66 og Abel 12/8-69.Anna Lisa 1/6-45. Ekteskapslysning 3/4-68. Hun bosetter seg også på Älganå sammen med sin barn. De finnes på side 111 i samme husforhør. Hennes mann: Jan Erik Jansson f 28/2-42 Sillerud. Barn: Betty 23/4-68. Betty er nok ikke deres datter men Anna Lisa sin datter. I husfohøret står hun nemlig oppført som hennes datter og med etternavetn Eriksdotter.Olof August 9/1-48. Finner han på Emibas som emigrert til Norge 22/9-76Edvin 29/1-51. Finner han på emibas som emigrert til Kragerø 12/4-75 og en emigrasjon til 4/2-77, da står det bare til Norge.Anders Gustaf 4/10-54Av de søskenene som ikke dro til Norge har jeg funnet flg i 1890 tellingen:Om personen Namn: Karl Nilsson Hemförsamling: Silleruds Hemort: Elgåna Kontrakt: Nordmarks Län: Värmland Födelseår: 1837 Födelseförsamling: Silleruds Yrke: Hemmanseg. Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 12 Rad: 28Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Karl Nilsson, f. 1837 i Silleruds, Hemmanseg. Kristina Jonasd:r, f. 1836 i Silleruds Lovisa, f. 1867 i Silleruds Karl Johan, f. 1873 i Silleruds Betty, f. 1875 i Silleruds Hulda Maria, f. 1882 i Silleruds Om personen Namn: Karolina Nilsd:r Hemförsamling: Silleruds Hemort: Mörnäs Kontrakt: Nordmarks Län: Värmland Födelseår: 1842 Födelseförsamling: Silleruds Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 46 Rad: 21Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Johannes Jonasson, f. 1838 i Silleruds, Torpare Karolina Nilsd:r, f. 1842 i Silleruds Karl, f. 1866 i Silleruds Abel, f. 1869 i Silleruds Frans, f. 1876 i Silleruds Hilda, f. 1874 i Silleruds Anna Matilda, f. 1882 i Svanskog Vrl. L. Jenny Elisabet, f. 1885 i SillerudsOm personen Namn: Anna Lisa Nilsd:r Hemförsamling: Silleruds Hemort: Elgåna Kontrakt: Nordmarks Län: Värmland Födelseår: 1845 Födelseförsamling: Silleruds Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 12 Rad: 48Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Jan Erik Jansson, f. 1842 i Silleruds, Hemmanseg. Anna Lisa Nilsd:r, f. 1845 i Silleruds Johan, f. 1872 i Silleruds Anna Kajsa, f. 1876 i Silleruds Anders, f. 1880 i Silleruds Nils Rikard, f. 1883 i Silleruds Karl Gideon, f. 1888 i Silleruds Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.