Gå til innhold
Arkivverket

[#71308] Erik Henriksen/Ole Henriksen f. i Lesja 1812(1814) og 1819


Gjest Kim S Stromberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kim S Stromberg

Hei,Min Farfars farfar, Erik Henriksen F. i Lesja, flytta til Trondheim ca 1821-1825. Fikk en stor etterslekt i Trøndelag. Men siden jeg e i USA, er det vansklig og faa info om slekta de forlot i Lesja...Kan dere hjelpe meg. Jeg tror Erik's far var Henrik Paalsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hva trenger du mer å vite ? Vil du ha hjelp til å finne slekten videre bakover eller vil du helst selv fortsette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Men da ser jeg hva jeg kan finne ;-)Her er vielsen til Erik og Ingeborg Anna: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16353&idx_id=16353&uid=ny&idx_side=-167>LenkeIngeborg Anna Johnsdatter Valdset født o. 1815 og datter av tømmermann John Valdset.Det står at Erik er fra Mellom-Morken og da har jeg også en innførsel som sier at han først reiste fra Lesja i 1833:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim S Stromberg

Litta, Det er utrolig hvor kvikk du finner disse opplysningene!! Det er jo saa spennende og lese om dem!Tusen takk!Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim S Stromberg

Litta,Dette veldig imponerende. Det er vitenskap og kunne finne fram disse opplysningene som du gjoer naa. Jeg fomler i morke sammelignet med deg:) Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim S Stromberg

Kjaere Litta! Det var interessant opplysninger!Jeg har to sporsmal og kanskje du kan svare paa dem. Reserve stuen, er det noe liknende som fattighuset? Og sporsmaal no 2, Valset(h) kan det vaere ett gaardsnavn?Tusen takk Litta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Spørsmål 1: Jeg har ikke hørt uttrykket før, men i kirkeboken står det 'Reservestuen (Fattighuset)' og efter litt detektivarbeide fant jeg dette:'Fattighuset, bestaaende af Kongensgd. 91 b, i Forbindelse med Angelsstuernes Bygninger, Kongensgd. 91 a, Erling Skakkesgd. 58 samt 4 stuer i Kongensgd. 93 — har Plads for 147 Personer af begge Kjøn med l 'Tilsynsmand og 11 Roskoner. — Til sin Underholdning erholder de trængende Maanedspenge Kr. 10.00, • fri Læge, Medicin og Pleie samt Lys og Brænde. I Fattighuset er oprettet 1- Stuer, saåkaldte «Reservestuer* hvor kroniske Syge, der ikke behøver at indlægges paa Sygehuset, indtages til Forpleining, der besørges af en Roskone.'Sitatet er herfra: [url="http://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/1908/3_7_20031015_140108.pdf>LenkeSpørsmål 2: Valset er et gardsnavn, ja og ved å følge det sporet fant jeg Jon Arentsen i 1801 !!!: Lenke-med sin hustru Anne Hansdatter og 2 sønner. Da fikk vi den dåpen bekreftet!Og her er vielsen deres:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.