Gå til innhold
Arkivverket

[#71318] Hvor ble det av Ole Petersen Dypvik Vaagbø, Tingvoll etter 1901?


Gjest Arthur M. Pilskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Arthur M. Pilskog

Ole Petersen var et typisk eksempel på hvordan folk benyttet seg av ulike etternavn. Han ble født på Dybvik, 1855. Men vokste opp på Fiskergaard,og vi vet han har brukt det også. Dvs gården het både Dalgarden og/ eller Grovadalen. Dette var på Sula Sunnmøre. Så gifter han seg i 1883 på Tingvoll, og da bruker han Petersen Dypvik. Han gifter seg med Brit LArsdtr HAvdal. Og får tre barn. De bytter til navn til Havdal, selv om Vågbø er det naturlige. Er det noen som kjenner til Bernhard, Olaf Bernhard og Oline? Eller hvor Ole Petersen ble av. www.pilskog-overaa.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Hvis han også kalte seg Fiskergård, er det kanskje dødsfallet hans som er registrert her (nr. 2 fra toppen): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Hei. jo. det må være ham! Takker og bukker. Dette er fantastisk. Jeg skal på søskenbarntreff og alle der har undret seg over hvor i all verden det ble av vår oldefar. Takk. Det er faktisk ganske følesesmessig sterkt. Jeg har lett og spurt. Sakte, men sikkert har mer og mer kommet frem. Nå skal jeg forsøke å finne ut hvorfor han havnet på Rotvold asyl. Hadde han tuberkulose? Asyl høres jo nifst ut.Arthur Pilskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Ja, jeg har undersøkt og fant at Rotvold er et gammelt psykiatrisk sykehus, og har vært det helt opp til vår tid. Men de hadde en avdeling for tuberkulose også. Ser på hjemmesiden deres at de førte protokoller. Det kan være interessant å se nærmere på. Takk til Bjørg Hukkelberg også. Det er en fin bekreftelse når vi kan finne opplysningene på to uavhengige steder. De har altså ført det til Tingvoll også. I Tingvoll protokollen synes jeg det står 'ugift konstabel' under navnet hans. Han var etter det jeg vet enkemann fra 1901. Dette med konstabel(hvis jeg leser riktig) er noe merkelig. På Vågbø arbeidet han som tømmermann og på sagbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Ja, selvfølgelig. Takk skal du ha. Ja, det ville være en overraskelse om det stemte. Er spent på om jeg noen gang får vite mer om hans liv. Familiens og hans skjebne har ikke bare vært lett ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ifølge Hans Hyldbakk het han Ole Johan Britanus Olson Dypvik eller Fiskestrand, gift med Brit Larsdotter fra Negarden på Havdal. Regner med at du har de opplysningene som ellers finns i bygdeboka, også historia om at han 'ætta frå baroniet Rosendal...' og at han ble gift for andre gang i 1901? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Hei Torgeir Kvalvaag Takk for opplysningene. Jeg tar gjerne i mot mer. Jeg har bestilt over Bergen bibliotek bind 2 av Hyldbakk, men det drøyer (de sendte bind 1) først, og nå venter jeg. Historien om at han kom fra Baroniet på Rosendal har jeg ikke hørt om. Spennende. Gift for andre gang, med hvem? Har du mer info så tar jeg meget gjerne i mot. Jeg har sett familien på folketellingen 1900. Jeg fant også ut at Olaf Bernhard, 1894 og Bernhard, 1896, var to sønner de fikk. De kalte seg i 1923 henholdsvis for Havdal og Hovdal, og emigrerte til USA. Er interessert i om det er noen flere etterkommere enten her i Landet eller i USA. Oline var første barnet, født 1884, hun ble kanskje i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Her går det slag i salg. Takk for innsatsen. Dette var artig. Jeg skal komme tilbake til kommentarer når jeg får studert litt de nye opplysningene. Dette var en heldig dag å være på debattforum. Takk til Bjørg og Torgeir og alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Jeg glemte takk til Lars Steinar i farten. Takk igjen. Jeg ser på folketellingen i 1900 at Oles andre kone Randi Hansdatter, er ført som busett, men med en stor EL der det står familiestilling. Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Hei, Lars Steinar Enslig losjerende. Hun var ganske voksen den gangen. Så jeg må lete litt andre steder etter hennes ophav. Har du Hyldbakks bok om TIngvoll? Er det verdt å bestille kopier av de sider det gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arthur M. Pilskog

Jeg har lest Hyldbakks bøker og ser hva som skjedde med Ole PETTERSEN. Jeg har sett dødsdatoen for Ole. Han døde på sykehus. Og har også sett hvor han bodde på Vågbø. Dette var interessant. Rart å komme til veis ende. Men det er jo nå det er mulig å legge litt mer kjøtt på beina til hans historie. Og til andre i hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.