Gå til innhold
Arkivverket

[#71333] Solør - hjelp til å finne mer


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Jørgen Larsen var født ca. 1741, var gift med Ragnild Pedersdatter f. ca 1752. De var bosatt i Åsnes i Solør. De hadde barna Lars, Jørgen f. ca 1789 og Peder f. ca. 1794.I 1801 var Jørgen Larsen var snekker og selveier, 60 år gammel. Jørgens mor var Ragnil Pedersdatter på 49 år. Foruten sønnen Jørgen hadde de barna Lars Jørgensen på 12 år og Peder Jørgensen på 7 år.Jørgen og Ragnils sønn,Jørgen Jørgensen giftet seg den 2. mai 1824 i Åsnes med Kersti Olsdatter. Hennes far var Ole Christensen. Jørgen var 33 år og Kersti 26 år. Begge var bosatt på Lonnerud? (Linnerud?)i åsnes. Jørgen Jørgensen var i 1865 husmann med jord på gården Linnerud i Åsnes, Hedemark. Han var 76 år og født i Åsnes. Sammen med Jørgen bodde hans datter Johanne Jørgensdatter på 41 år og hennes to barn, Petter J. Gundersen på 17 år og Kjerstine Martinusdatter på 12 år. Alle født i Åsnes.Da sønnen Carelius ble døpt i 1839 er det notert at Linnerud ligger under ”Løssgaarden”Jørgen og Kersti hadde barna Johanne, Ragnhild, Karen, Indiane?, Oline og Carelius.Kerstis familie: FT 1801 viser Ole Christensen, 38 år (må være feil), og Johane Hansdatter, 49 år, som er bosatt på gården Flodberg i Åsnes i Hedemark. Ole Christensen er selveier og møller (en av seks brukere/eiere). De bor sammen med barna Anne Olsdatter, 24 år, Helvig Olsdatter 12 år, Olea Olsdatter 10 år, Inger Olsdatter 8 år, Kersti Olsdatter 5 år.Dette er alt hva jeg har klart å finne ut. Er det noen som kan hjelpe meg videre? Solør har jo ingen gårds og slektshistorie og kirkebøkene er litt vannskelige å lese for meg. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Solør er et område som består av flere kommuner. Det som er dagens Åsnes er tidligere Åsnes og Hof, begge disse har bygdebøker. Kirkesognet fram til 1848 var Hof, deretter ble det delt. Har du problemer med kirkebøkene er det mulig å låne avskrevne bøker via biblioteket. Solør Slekthistorielag har gjort den jobben, desverre er de ikke digitalisert enda. Oversikt over disse finner du på deres hjemmeside http://www.solslekt.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Gjennom en rettsak går det fram at Jørgen var fra Eidsberg i Østfold, han ble døpt 15/3 1747 på Nedre Løken med foreldrene Lars Gundersen gm Marte Olsdatter. Gjennom samme rettsaken går det fram at han hadde en bror Kristen som bodde i Christiania.Jørgen hadde amtmannens bevilling til å drive på som snekker, så det er mulig han hadde vandret litt før han kom til Åsnes. Jeg har ikke funnet opprinnelsen til kona Ragnhild Pedersdatter og jeg tror hun kom til Åsnes sammen med Jørgen. Jeg har notert at de giftet seg i 1775, men ikke dato eller hvor og jeg husker ikke hvor opplysningen kommer fra.Alle kjente barn er født i Åsnes, først Marte døpt 8/3 1778, Malene 1779, Larina 1782, Peder 1785, Lars 1787, Jørgen 1790 og Peder 1793.Jørgen står oppført med litt forskjellige adresser, men han kjøpte en eiendom i 1779 og ryddet den. Det tok vel litt tid før det ble beboelig. Stedet ble hetende Jørgensrud, men også kalt Snekkermoen. Presten har brukt navnet Obekkbakken, men det er en annen eiendom. Åsnesboka blander sammen de to eiendommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det var så vidt jeg husker flere tiltalte. Jørgensrud ligger nær ved Glomma og tiltalen gjaldt ulovlig opptak av tømmer fra elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.