Gå til innhold
Arkivverket

[#71334] Haplogruppe R1a1


Gjest Kai-Samuel Vigardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Kai-SamuelHaplogruppe R1a og subclade (undergruppe) R1a1 er av de vanligste i Norge, men er ikke så vanlig i sentrale vesteuropa som i østeuropa og baltiske land.Min (agnatiske) direkte farsslekt tilhører også haplogruppe R1a1 og viser slektskap med vikinger i Irland, vestkysten av Skottland og slekt på Shetland. Det er sannsynlig at R1a1 i mitt tilfelle har kommet til Norge via Croatia, Slovenia, Tsjekko/Slovakia, Polen, Litauen og gjennom Sverige. Det er også klart at R1a/R1a1 er svært vanlig i India, bl.a i brahmin-kasten, men også blant andre.Du finner mer om dette på engelskspråklig wikipedia på [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_R1a_(Y-DNA>http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_R1a_(Y-DNA)I tillegg kan du få en grei oversikt ved å gå inn på:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Hei Tusen takk for tilbakemeldinger.Til Kai! Jeg tilhører Romanifolket på både mors- og farssiden. Dette er en kultur jeg er oppvokst i. Historier o.l. forteller at vi kom fra India. Det er grunnen til at jeg tok en slik DNA-test for snart 5 år siden. Det er først nå for ca. 1 uke siden jeg satte meg ned å begynte å granske nærmere hva som sto i mitt resultat på hjemmsiden til ftdna. Der kom det fram at jeg tilhørte haplogruppe R1a1. Det sto videre at jeg tilhørte et 'hestefolk' som holdt til ved svartehavet. Dette kan være avgjørende for å finne ut opphavet til Romanifolket. Målet er nå at flere fra minoritetsgruppen Romanifolket kan DNA-teste seg. Så langt har 27 sendt inn prøver og fått svar. 20 nye sitter nå å venter på resultatene. Noe oppsiktsvekkende er at vi alle har ufattelig mye matcher på 'jøder' rundt om i verden. Tar man for seg Romanifolket og jødenes historie er de nokså relativt like.Igjen tusen takk for hjelp. Hører gjerne mer i fra deg. Dette er utrolig spennende.Mvh Kai-Samuel Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Min deep clade test viser R1a1*, og derutover ingen subclades. Når jeg sammenligner med R1b ser jeg at det der finnes en lang rekke subclades. Kan mangelen på subclades skyldes at R1a1 har vært meget stabilt, eller kan det skyldes at man fortsatt har for få testresultater? Hva sier ekspertene? Mine testresultater ligger på Y-Search, 67 markers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Kai-Samuel, innlegg (4) Ja dette er utrolig spennende....og vi er bare i startfasen på en helt ny utvikling (som tidligere angitt av Svein Davidsen i en annen tråd i dette forum).Mange sikher fra India er også i haplogruppe R1a eller subclade R1a1. Svein Arnolf Bjørndal har tidligere vist til artikler om utbredelse av haplogruppe R1a1 i India og sendte meg denne lenken [url="http://www.nature.com/jhg/journal/v54/n1/pdf/jhg20082a.pdf>LenkeVår haplogruppe R1a / R1a1 antas knyttet til Kurgankulturen, se lenke http://en.wikipedia.org/wiki/Kurgan og senere Yamna-kulturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Terje Pedersen innlegg (5) Du kan ha helt rett i at Subclades for R1a /R1a1 har fått lav prioritet pga større utbredelse av andre haplogrupper i USA og sentrale vest-Europa.En oversikt over ISOGG subclades 2009 finnes her: http://isogg.org/tree/ISOGG_HapgrpR.htmlJeg hadde også tenkt å ta en deep-clade test for R1a1, men endret dette til 67-markørtest etter å ha lest innleggene på dna-forums.org og etter kontakt med Help-desk hos FTDNA som opplyste at det var mindre enn en prosent av SNP-testet R1a1 som fikk treff på R1a1a eller andre subclades. (Iflg dna-forums.org var det nesten bare de med nære R1a / R1a1- treff utenfor Europa som kom inn under R1a1a og øvrige subclades.)Det har vært spekulert i at noen av laboratoriene ikke har testet disse mutasjonene, men dette skal visstnok nå være i orden for FTDNA. EthnoAncestry har testet subclades for R1a1, men i et tilfelle har det vært reist tvil om et R1a1a -resultat skyldes feil ved testen. Uansett, her vil det sikkert komme flere nye subclades i fremtiden, kanskje pga nylig utført forskning og tester i Polen eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Sjekket med Stephen Oppenheimer: The origin of the british, paperback utgave, 2007.På side 183-187 behandler han R1a1 (som han kaller 'Rostov') og har også et kart over utbredelsen på side 184. Gruppen er hyppigst i Ukraina, Polen og Norge. Oppenheimer mener at R1a1 har bodd i Ukarina under istiden og siden beveget seg nordover, i to adskilte framstøt: ett til Polen og ett til Norge via Russland og Finnland. De er ikke kommet til Norge via Danmark fordi det er færre av typen i Danmark og fordi vi har 'a different spectrum of individual types'. De norske R1a1-ene skilte lag med Ukraina for omlag 5.700 år siden.Svenske samer har omlag 20% R1a1 og blant kolasamer er 20% av befolkningen R1a1. I 'Trondheims'-området er 35% R1a1 og 26% i 'Oslo'-området. Dette støtter i henhold til Oppenheimer at innvandringen kom nordfra.Så langt etter Oppenheimer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Gir disse testene opplysninger om både mtDNA og y-kromosomet ? R1a1 er så vidt jeg husker en en mtdna haplogruppe. Det kunne det jo også vært interessant å se om mors og fars linjene hadde opprinnelse fra samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Innlegg (9): R1a med subclade R1a1 er en Y-DNA haplogruppe som bare gir deg informasjon om ren mannslinje bakover. Vil du utforske din mors mtDNA -linje (ren kvinnelinje) kreves en egen test for mtDNA. Du kan spare litt ved å bestille begge samtidig i en combined test, men regn ikke med å få noe annet ut av mtDNA enn haplogruppen og opprinnelsen (pga sjeldne mutasjoner innen mtDNA).Vær obs på at FTDNA iblant gir rabatter, se www.familytreedna.com og klikk på PRODUCTS øverst tv. på skjermen.Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Takk til Kai Werner (7) Interessant er innlegget fra Arne Kviterud (8)hvor han refererer til at R1a1 er kommet til Norge i flere puljer, men ikke via Danmark fordi de har 'a different spectrum of individual types'. Dette siste er meget interessant hvis man klarer å gruppere de enkelte puljer av innvandrere efter linjene innen haplogruppen. Noen som vet om man har forsøkt dette?Hvis mitt papirarbeide er korrekt stammer jeg fra en innvandrer som kom til Norge i 1621 fra Mittelsachsen/Erzgebirge - altså grenseområdet mot Tsjekkia og Polen. 12-markør testen viser 31 eksakte treff. Noen av disse kan føre sin farslinje tilbake til disse områdene, andre kan det ikke. Kun 8 av disse har utvidet testen til f.eks 25, 37 eller 67 markører. Min 25-markør test har 7 treff, men alle har en genetisk distanse på 2. Høyere får jeg ikke treff. Derfor til alle: Sett igang å teste, dette blir meget spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (8) så passer det geometriske området og tidspunktet for når R1a1 dro fra Ukraina med en del teorier om utbredslen av det indueuropeiske språket. Så det kan være at det var R1a1-ene som brakte det språket som i dag er norsk hit.Det passer også med utbredelsen av jordbruksdriften, så det kan være R1a1-ene som brakte jordbruket til Norge.Det å bevise det er likevel ikke så helt enkelt...Bøker jeg har lest om temaet er for noen år siden er: * Renfrew Colin: Archeology & language, the puzle of Indo-European origin, London, 1987 * Mallory I P: In search of the indoeuropeans. Language, archeology and myth, London, 1991. Mest sannsynlig er det også skrevet nyere bøker, men uten at jeg har oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Ser at Wikipedia viser til et kart over ubredelsen av R1a1 ( http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_R1a_(Y-DNA) ), som likner på den Oppenheimer viser.Wikipedia sier også 'The variance cluster in South Eastern Europe (SEE) is located in the Republic of Macedonia.' Det kan tyde på at Makedonia er opphavet til R1a1. Dess lengre en gruppe har oppholdt seg i ett område dess større spredning er det i de genetiske materialet. I såfall kan en for eksempel se for seg at R1a1-ene var dominerende i Makedonia (80%??). En del R1a1-ene har flyttet fra Makedonia til Ukraina. De kan ha blitt fordrevet Makedonia, men også andre tolkninger er mulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Arne Kvitrud, spennende at en kapasitet som deg også er engasjert i dette.Som du sier er ulike tolkninger mulige og det viser også siden på wikipedia du viser til: Iflg [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_R1a_(Y-DNA>http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_R1a_(Y-DNA) hevdes det at R1a kanskje kan ha sin opprinnelse i Nord-India iflg nyere studier med støtte fra bla. Cambridge (og ikke i Ukraina), uten at jeg foreløpig har nok kompetanse til å vurdere dette.Forøvrig er jeg enig med deg om R1a-vandring fra nord, via indre områder i Baltiske land og Russland, men er åpen for andre vandringer bla fra en dokumentert hotspot i Litauen.I tillegg har David K Faux (som også er en kapasitet på området) en spennende hypotese om en mindre vandring få århundrer før Viking-alderen, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Ny informasjon jfr mitt innlegg nr (7) Korrigert ny endret oversikt 2009 over R1a med subclades iflg isogg.org/tree/ISOGG_HapgrpR09.html• • R1a L62, L63• • • R1a* -• • • R1a1 SRY1532.2/SRY10831.2• • • • R1a1* -• • • • R1a1a M17, M198• • • • • R1a1a* -• • • • • R1a1a1 M56• • • • • R1a1a2 M157• • • • • R1a1a3 M64.2, M87, M204• • • • • R1a1a4 P98• • • • • R1a1a5 PK5 Jeg har tidligere vært i tvil om alle SNP testes av FTDNA ved DeepClade-testen, men har nå fått følgende beroligende svar fra Ashley Coursey i FTDNA:Hello Kai,For R1a1c, we would not test M87 or M204 since they are synonymous with M64.2, which we do test. But all other necessary SNPs would be tested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Supplement til mitt innlegg (15) Av henvisningen til R1a1c fremgår at FTDNA ennå ikke har revidert sine betegnelser etter siste ISO-GG.Til orientering:Ny R1a1a1 = gml R1a1aNy R1a1a2 = gml R1a1bNy R1a1a3 = gml R1a1cNy R1a1a4Ny R1a1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Hei. Jeg blir like positivt overrasket hver gang jeg leser her inne. Mye spennende i DNA-forskningen.Jeg mener å huske at jeg hadde noe i mine papirer hvor det sto M198. Hva vil det si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Kai-SamuelTidligere ble mutasjon M17 brukt til å påvise haplogruppe R1a1 . Det viser seg at M198 gir samme resultat (og er tilstede samtidig som M17). M198 har har noen fordeler og kan unngå eventuelle pluss/minus- misforståelser av resultater fra M17 og anbefales derfor brukt.Dersom du har fått påvist mutasjon M198 tilhører du haplogruppe R1a1 = ny R1a1a eller en subclade/undergruppeMvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.