Gå til innhold
Arkivverket

[#71335] Noe hjelp til tyding ved vielse i Lesja 1743.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Siur Pers Domaas blir trolovet med Anne Persdaatter nederst i midtre spalte til høyre:LenkeVielsen 1743 d 6 martii i Lessøe k efter mange paamindelser act ?? Hva betyr dette siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kunne det ha noe å gjøre med at de etter hva som står i bygdeboka hadde to barn født før ekteskapsinngåelsen.(jeg har ikke funnet dåpen til disse ennå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, jeg hadde funnet den eldste datteren Tore (Torø) døpt Dom 2 p Trinit 1741, til venstre, men kunne ikke se noe som pekte henne ut som uekte. Det står et ord etter Tore som jeg ikke skjønner. Hva står det?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, jeg hadde funnet den eldste datteren Tore (Torø) døpt Dom 2 p Trinit 1741, til venstre, men kunne ikke se noe som pekte henne ut som uekte. Det står et ord etter Tore som jeg ikke skjønner. Hva står det?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Jeg tror det står 'foem:' . Dette er forkortelse for latin 'Foeminina' (i våre dager helst skrevet 'feminina' - men 'oe' lever fremdeles f eks i 'Foetus' (foster). Presten kan ha sett det kjønnslig tvetydige i navnet Tore og ønsket å markere at det var en pike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Jeg tror ikke det er 'act' til slutt heller, men 'alt ved N. fl' - titelen på spalten er jo 'Når og hvor' - med andre ord ble hele vielsen forrettet ved 'N. fl.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.